4) recognises and identifies : the square, the rectangle, the rhombus, the parallelogram and the trapezium;
5) is familiar with the most important properties of the square, the rectangle, the rhombus, the parallelogram and the trapezium; recognises the figures symmetrical about the axis and indicates the symmetry axes of figures.
XI. Calculations in geometry. The student:
1) calculates the perimeter of the polygon with length of its sides given.
The teacher introduces the topic of the lesson. The students are going to learn the method of calculating the rectanglerectanglerectangle and thesquaresquaresquare.
The students revise the notions of the rectangle and the square.
- the rectangle is the quadranglequadranglequadrangle with four right angles,
- the square is the rectangle with all equal sides.
The students work individually using their computers.
[Slideshow]
They are going to watch the method of calculating the perimeter of the rectanglerectanglerectangle.
The student draw the following conclusion:
- the perimeter of the rectangleperimeter of the rectangleperimeter of the rectangle is the sum of all its sides.
Task 2
The students draw the rectangle with the sides of 15 cm and 2 dm and calculate its perimeter.
After completing the task they come up with the following conclusion:
- to calculate the perimeter of the rectangleperimeter of the rectangleperimeter of the rectangle we should express the lengthlengthlength of its sides in the same units, - the perimeter of the rectangle can be calculated using various methods, for example:
Task 3
The students calculate the perimeter of the squaresquaresquare with the side of 5 cm. They give the following solutions:
or
The students calculate the perimeter of the rectanglerectanglerectangle in the practical situation.
Obraz ma wymiary 60 cm na 80 cm. Oblicz długość ramy potrzebnej do oprawienia tego obrazu.
m03d9d672ef40ac16_1528449000663_0
Obwody prostokątów i kwadratów
m03d9d672ef40ac16_1528449084556_0
Drugi
m03d9d672ef40ac16_1528449076687_0
IX. Wielokąty, koła i okręgi. Uczeń:
4) rozpoznaje i nazywa: kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok i trapez;
5) zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu, rozpoznaje figury osiowosymetryczne i wskazuje osie symetrii figur.
XI. Obliczenia w geometrii. Uczeń:
1) Oblicza obwód wielokąta o danych długościach boków.
m03d9d672ef40ac16_1528449068082_0
45 minut
m03d9d672ef40ac16_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
m03d9d672ef40ac16_1528449552113_0
1. Obliczanie obwodu prostokąta.
2. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem obwodu prostokąta.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m03d9d672ef40ac16_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza obwód prostokąta (kwadratu) o bokach danej długości,
- wykonuje obliczenia związane z obwodem prostokąta w sytuacjach praktycznych.
m03d9d672ef40ac16_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
m03d9d672ef40ac16_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m03d9d672ef40ac16_1528450135461_0
m03d9d672ef40ac16_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach dowiedzą się jak obliczać obwód prostokąta i kwadratu.
Uczniowie przypominają określenie prostokąta i kwadratu. Prostokąt, to czworokąt, który ma cztery kąty proste.
- kwadrat, to prostokąt, który ma wszystkie boki równe.
m03d9d672ef40ac16_1528446435040_0
Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
[Slideshow]
Ich zadaniem jest zaobserwowanie sposobu obliczania obwodu prostokąta. Uczniowie formułują wniosek:
- obwód prostokąta, to suma długości wszystkich jego boków.
Polecenie 2
Uczniowie rysują prostokąt o bokach długości 15 cm i 2 dm i obliczają jego obwód.
Po skończonym ćwiczeniu uczniowie wyciągają wnioski:
- aby obliczyć obwód prostokąta, musimy wyrazić długości jego boków w tych samych jednostkach,
- obwód prostokąta możemy obliczyć różnymi sposobami. Na przykład:
.
.
.
Polecenie 3
Uczniowie obliczają obwód kwadratu o boku długości 5 cm. Podają rozwiązania:
lub
Uczniowie obliczają obwód prostokąta w sytuacji praktycznej.
Polecenie 4
Obraz ma wymiary 60 cm na 80 cm. Oblicz długość ramy potrzebnej do oprawienia tego obrazu.
Polecenie dla chętnych:
Z siedmiu jednakowych kwadratów zbudowano prostokąt. Ile razy obwód tego prostokąta jest większy od obwodu każdego z kwadratów?
m03d9d672ef40ac16_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- obwód prostokąta, to suma długości wszystkich jego boków, - obwód kwadratu, to suma długości wszystkich jego boków.