E-materiały do kształcenia zawodowego

Profilaktyka i usuwanie zagrożeń wybuchem pyłu węglowego w podziemnych zakładach górniczych

Organizacja i prowadzenie eksploatacji podziemnej złóż – Technik górnictwa podziemnego

bg‑gold

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieD1Btd8VIYWprowadzenie
    Przedstawia podstawowe informacje o e materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e materiału.

  2. Materiały multimedialne Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e materiały:

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDc2sUAkJ1Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDqEXrj6HDSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDmqVyK5AqPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDMp07voPoPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDqaVsCsesNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDioIqKZYsInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technika górnictwa podziemnego.

W skład multimediów wchodzą: film edukacyjny, film edukacyjny – oraz gra wcielenie się w rolę.

  • Film edukacyjny Zasady postępowania podczas zagrożenia wybuchem pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym pokaże Ci czynności związane z organizowaniem profilaktyki i usuwaniem zagrożeń w podziemnych zakładach górniczych oraz klasy zagrożenia wybuchem pyłu węglowego.

  • Film edukacyjny Inicjacja i przebieg wybuchu pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym zaprezentuje Ci przebieg wybuchu pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym oraz warunki konieczne do powstania wybuchu pyłu węglowego.

  • Gra wcielenie się w rolę Profilaktyka zabezpieczenia wyrobisk przed wybuchem pyłu węglowego oraz zapobieganie jego przenoszeniu pozwoli Ci wykonać zadania związane z profilaktyką przeciwwybuchową oraz zabudową zapór przeciwwybuchowych.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Obejrzyj film edukacyjny, film edukacyjny oraz zagraj w grę „wcielenie się w rolę”. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).

  2. Spróbuj opracować mapę mentalną całego e materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, zapoznaj się na początku z filmem edukacyjnym, filmem edukacyjny oraz grą „wcielenie się w rolę”. Na koniec sprawdź się w interaktywnych materiałach sprawdzających.

  3. Zadaj sobie pytanie, dlaczego coś jest w tym, a nie w innym miejscu – dociekaj i szukaj odpowiedzi na te pytania w e materiale, a jeśli nie znajdziesz w nim wystarczająco wyczerpujących wiadomości, poszukaj informacji w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć wiele ciekawych informacji i ciekawostek na każdy temat.

  4. Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz głośno własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Stań i mów na głos, wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub na egzaminie.

  5. Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale... nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Zatem smartfon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę. A czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.

  6. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

Pracując samodzielnie nad materiałami, pamiętaj o tym, że:

  • Ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie pracy. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać nie tylko te zakończone sukcesem, ale i te nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: „Dlaczego?”.

  • Dzięki ćwiczeniom możesz:

    • zapoznać się z działaniami związanymi z profilaktyką i usuwaniem zagrożeń wybuchem pyłu węglowego w podziemnych zakładach górniczych,

    • przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę (porównanie informacji w e materiałach),

    • ćwiczyć różnorodnymi metodami i w różny sposób (metody pracy warto dopasować do własnych preferencji, tak aby w najbardziej efektywny sposób pozyskiwać nową wiedzę i umiejętności, które przydadzą Ci się w pracy zawodowej).

  • Realizując działania na e materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

    • identyfikację i jasne określenie celów w trakcie planowania swojej nauki,

    • dokładną i wnikliwą obserwację,

    • interpretowanie danych i informacji zdobytych podczas analizy e materiałów,

    • sporządzanie notatek z odkryć i zapisywanie swoich własnych wniosków. I na koniec (oprócz tego, żeby pracować nad swoją motywacją i dyscypliną)... Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R7JGGEoDGhDf8
(Uzupełnij).