Profilaktyka i usuwanie zagrożeń wybuchem pyłu węglowego w podziemnych zakładach górniczych
Organizacja i prowadzenie eksploatacji podziemnej złóż - Technik górnictwa podziemnego
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęćWykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć
Wykorzystanie e‑materiału poza zajęciamiWykorzystanie e‑materiału poza zajęciami
Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi sięWykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie – zgodnie z podstawą programową – celów kształcenia w zawodzie technik górnictwa podziemnego. Tematyka e materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:
GIW.09. Organizacja i prowadzenie eksploatacji podziemnej złóż wyodrębnionej w zawodzie Technik górnictwa podziemnego 311703
Podstawa programowa
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji Organizacja i prowadzenie eksploatacji podziemnej złóż:
wykonywania czynności związanych z organizowaniem profilaktyki i usuwaniem zagrożeń w podziemnych zakładach górniczych.
Efekty kształcenia
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia: Organizowanie profilaktyki i usuwanie zagrożeń w podziemnych zakładach górniczych.
Uczeń:
1) charakteryzuje zagrożenia naturalne i technologiczne w podziemnych zakładach górniczych,
2) analizuje informacje o zagrożeniach naturalnych,
3) charakteryzuje profilaktykę zagrożeń w podziemnych zakładach górniczych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e materiału.Materiały multimedialne Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e materiały:
Film edukacyjny
Zasady postępowania podczas zagrożenia wybuchem pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym
Film edukacyjnyZasady postępowania podczas zagrożenia wybuchem pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym
. Prezentuje czynności związane z organizowaniem profilaktyki i usuwaniem zagrożeń w podziemnych zakładach górniczych (związanych z wybuchem pyłu węglowego), a także przedstawia klasy zagrożenia wybuchem pyłu węglowego.Film edukacyjny
Inicjacja i przebieg wybuchu pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym
Film edukacyjnyInicjacja i przebieg wybuchu pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym
. Prezentuje inicjację i przebieg wybuchu pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym oraz warunki konieczne do powstania wybuchu pyłu węglowego.Gra
wcielenie się w rolę
Profilaktyka zabezpieczenia wyrobisk przed wybuchem pyłu węglowego oraz zapobieganie jego przenoszeniu
Grawcielenie się w rolę
Profilaktyka zabezpieczenia wyrobisk przed wybuchem pyłu węglowego oraz zapobieganie jego przenoszeniu
. Pozwala na wcielenie się w rolę pracowników odpowiedzialnych za przestrzeganie zasad profilaktyki oraz za zabudowę zapór przeciwwybuchowych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Zasady postępowania podczas zagrożenia wybuchem pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczymFilm edukacyjny
Inicjacja i przebieg wybuchu pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczymFilm edukacyjny
Profilaktyka zabezpieczenia wyrobisk przed wybuchem pyłu węglowego oraz zapobieganie jego przenoszeniuGra edukacyjna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny Zasady postępowania podczas zagrożenia wybuchem pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny dotyczący profilaktyki usuwanie zagrożeń wybuchem pyłu węglowego w podziemnych zakładach górniczych.
Zadaniem uczniów podczas oglądania filmu jest zrobienie notatek i zapamiętywanie jak największej liczby informacji.
Po obejrzeniu e‑materiału prowadzący dzieli klasę na pięć grupy, którym przydziela do omówienia następujące zagadnienia: 1) najważniejsze źródła pyłu węglowego, 2) klasy zagrożenia wybuchem pyłu węglowego, 3) podział atmosfery wybuchowej na trzy strefy, 4) pięciokąt wybuchowości, 5) profilaktyka wybuchów pyłu węglowego w podziemnych zakładach górniczych – cztery linie obrony minimalizujące zagrożenie wybuchem pyłu węglowego.
Każda grupa ma za zadanie szczegółowo opisać przydzielone zagadnienie
Nauczyciel monitoruje pracę grup i służy im pomocą w razie problemów z wykonaniem zadania.
Po zapisaniu wszystkich informacji grupy wymieniają się kartkami z innymi grupami, a te mają za zadanie dopisać brakujące informacje.
Grupy przestawiają na forum klasy wyniki swojej pracy.
Nauczyciel komentuje poprawność wykonania zadania i nagradza ocenami grupę, która najlepiej się z niego wywiązała.
Film edukacyjny – Inicjacja i przebieg wybuchu pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby zanotowali ważne według nich informacje dotyczące inicjacji i przebieg wybuchu pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym.
Zadaniem uczniów jest obejrzenie filmu edukacyjnego i zapamiętanie jak największej ilości podanych w nim informacji.
Po zakończeniu prezentacji uczniowie są dzieleni na grupy. Każda z nich otrzymuje inny podtemat związany z inicjacją i przebiegiem wybuchu pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym. Lista zagadnień powinna być wyczerpująca i oparta na obejrzanym materiale.
Nauczyciel informuje każdą z grup o tym, co będzie oceniał podczas prezentacji zagadnień, oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Nauczyciel zachęca grupy uczniów do jak najlepszego opisania zagadnień, przypominając o tym, że podczas zajęć oceni ich wysiłki. Może to być ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika.
Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.
Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, zadaje pytania i pomaga uporządkować i utrwalić wiedzę na temat inicjacji i przebiegu wybuchu pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym. Komentuje także niepoprawne wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel może ocenić zaprezentowane prace poprzez ustne wyróżnienie grup, ocenę opisową dla każdej z osób lub ocenę za aktywność na lekcji.
Gra wcielenie się w rolę
Profilaktyka zabezpieczenia wyrobisk przed wybuchem pyłu węglowego oraz zapobieganie jego przenoszeniu
.
Wykorzystanie gry edukacyjnej jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej.
Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i zostają podzieleni przez nauczyciela na kilka zespołów.
Każda z grup otrzymuje dostęp do gry
Profilaktyka zabezpieczenia wyrobisk przed wybuchem pyłu węglowego oraz zapobieganie jego przenoszeniu
.Nauczyciel informuje grupy, że zadaniem każdej z nich będzie zagranie w grę polegającą na udzielaniu odpowiedzi na postawione pytania. Wygra ta grupa, która uzyska największą liczbę punktów. Czas grania to maksymalnie 15 minut.
Po upływie 15 minut grupy chwalą się rezultatami swojej pracy.
Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o tym, jakie pytania sprawiły im trudność.
Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla podczas zajęć interaktywne materiały sprawdzające (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały służą do utrwalenia zdobytej wiedzy) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowej odpowiedzi każdemu uczniowi, wyznacza odpowiednią ilość czasu na podanie odpowiedzi.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawne odpowiedzi.
Po uzyskaniu prawidłowych odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia każde zagadnienie, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy mieli z tym trudności.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Nauczyciel drukuje hasła wraz z ich omówieniem zawartych w słowniku pojęć dla e- materiału, ale w taki sposób, aby oddzielić hasła od definicji.
• Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na 5 grup, z których każda otrzymuje 3 hasła i 3 definicje (hasła i definicje mogą się powtarzać w poszczególnych grupach).
Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie hasła do odpowiadającej mu definicji. Czas wykonania zadania to 5 minut.
Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny Zasady postępowania podczas zagrożenia wybuchem pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym
Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film edukacyjny omawiający profilaktykę usuwania zagrożeń wybuchem pyłu węglowego w podziemnych zakładach górniczych.
Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.
Po zakończeniu filmu nauczyciel rozmawia z uczniami na temat profilaktyki usuwania zagrożeń wybuchem pyłu węglowego w podziemnych zakładach górniczych.
Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.
Jak określono pył węglowy w rozporządzeniu ministra środowiska?
,Jak powstaje pył węglowy?
,Jakie są wyznaczniki klasy A zagrożenia wybuchem pyłu węglowego?
,Jakie są cechy charakterystyczne strefy 21 atmosfery wybuchowej?
,Jakie są efekty wybuchu pyłu węglowego?”, „Na czym polega inertyzacja pyłu osiadłego?
,W jaki sposób można wyeliminować inicjał wybuchu pyłu węglowego, czyli źródło zapłonu?
.Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi dwie kartki zatytułowane:
Pięciokąt wybuchowości
iCztery linie obrony minimalizujące zagrożenie wybuchem pyłu węglowego
oraz komplet małych karteczek, na których wypisane są poszczególne parametry wpisywane do tych dwóch kart.Przykładowy zestaw napisów umieszczonych na karteczkach mógłby wyglądać następująco: utleniacz, paliwo, źródło zapłonu, mieszanie, ograniczona przestrzeń, tlen, pył węglowy, podwyższona temperatura, podziemne wyrobiska górnicze, rozproszenie i stężenie materiału palnego, bieżące eliminowanie pyłu, stosowanie wydajnej wentylacji i bezpiecznego sprzętu elektrycznego, tworzenie stref zabezpieczających z wykorzystaniem pyłu lub wody, zapory przeciwwybuchowe.
Zadaniem uczniów jest odpowiednie przyporządkowanie karteczek do dwóch kart w ciągu 10 minut.
Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.
Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek ułożone według właściwego według nich podziału.
Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów i przedstawia właściwą parametry wpisywane do każdej z kart.
Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Film edukacyjny –l Inicjacja i przebieg wybuchu pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym
Nauczyciel korzysta z filmuedukacyjnego jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.
Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z inicjacją i przebiegiem wybuchu pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je sama) i podczas prezentacji filmu edukacyjnego przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem (np. pięciokąt wybuchowości, główne źródła zapłonu, inicjał wybuchu – warunek aerodynamiczny i termodynamiczny wybuchu pyłu węglowego, zależność mocy wybuchu pyłu węglowego od miejsca inicjacji).
Każdy uczeń w dowolny sposób notuje zdobyte informacje.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.
Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im lepiej zrozumieć dany temat.
Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.
Gra wcielenie się w rolę
Profilaktyka zabezpieczenia wyrobisk przed wybuchem pyłu węglowego oraz zapobieganie jego przenoszeniu
.
Wykorzystanie gry edukacyjnej jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej.
Na początku zajęć nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie najważniejszych zagadnień związanych z profilaktyką zabezpieczenia wyrobisk przed wybuchem pyłu węglowego.
Po omówieniu zagadnień nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie gry edukacyjnej, w której będą musieli wcielić się w role sztygara i przodowego zajmujących się zabezpieczaniem wyrobiska przed wybuchem pyłu węglowego.
Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i uzyskują dostęp do gry
Profilaktyka zabezpieczenia wyrobisk przed wybuchem pyłu węglowego oraz zapobieganie jego przenoszeniu
.Uczniowie mają 15 minut na zagranie w grę. Po tym czasie uczniowie chwalą się rezultatami swojej pracy.
Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o tym, co sprawiło im trudność podczas odpowiadania na pytania.
Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla podczas zajęć interaktywne materiały sprawdzające.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu uczniowi, wyznacza odpowiednią ilość czasu na podanie odpowiedzi.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań nauczyciel wyjaśnia każde zagadnienie, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy mieli z tym trudności.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela na przykład na tablicy interaktywnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć prosi uczniów o zapoznanie się z e materiałami: filmem edukacyjnym
Zasady postępowania podczas zagrożenia wybuchem pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym
, filmem edukacyjnymInicjacja i przebieg wybuchu pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym
oraz grąwcielenie się w rolę
Profilaktyka zabezpieczenia wyrobisk przed wybuchem pyłu węglowego oraz zapobieganie jego przenoszeniu
.Nauczyciel przekazuje uczniom zestaw pytań. Odpowiedzi na te pytania uczniowie znajdą w udostępnionych materiałach. Pytania obejmują kwestie poruszane w zadaniach zawartych w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować te zadania na pytania dla uczniów.
Uczeń przesyła nauczycielowi (np. e mailem) odpowiedzi na pytania i przychodzi na lekcję przygotowany do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.
Nauczyciel przydziela mu zadanie: Opisz cztery linie obrony minimalizujące zagrożenie wybuchem pyłu węglowego.
Uczeń opisuje szczegółowo, na czym polegają cztery linie obrony minimalizujące zagrożenie wybuchem pyłu węglowego.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci udzielania odpowiedzi na pytani, np.
Co sprawiło Ci trudność?
;Co nie sprawiło Ci żadnego problemu?
;Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
.
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grupy i każdej z nich przydziela określony temat: 1) najważniejsze źródła pyłu węglowego, 2) klasy zagrożenia wybuchem pyłu węglowego, 3) podział atmosfery wybuchowej na trzy strefy, 4) pięciokąt wybuchowości, 5) profilaktyka wybuchów pyłu węglowego w podziemnych zakładach górniczych – cztery linie obrony minimalizujące zagrożenie wybuchem pyłu węglowego.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie ich nauczycielowi.
Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłane materiały i zwraca je z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielnie dokonany przez ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e materiału do możliwości percepcyjnych ucznia.
Podczas zajęć można wykorzystać relacje rówieśnicze funkcjonujące między uczniami, którym ze względu na zbliżony wiek, podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata łatwiej jest się porozumieć niż z nauczycielem. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą skutecznie do siebie dotrzeć i wiele się od siebie nauczyć. Słabsi uczniowie skorzystają ze wsparcia uczniów zdolnych, co pomoże im w nauce, a z kolei uczniowie zdolni w trakcie przekazywania kolegom informacji będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę, próbując objaśnić w przystępny sposób dany materiał.
Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu tematu daje nauczycielowi wiele możliwości, ponieważ ten sam zakres materiału można ująć na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Realizując pracę w grupach, nauczyciel prowadzi proces grupowy, który pozwala nie tylko na pogłębianie wiedzy uczniów, ale też sprzyja temu, aby uczniowie uczyli się od siebie nawzajem (w grupie i samodzielnie) oraz odgrywali różne role grupowe (czasem nawet takie, w których czują lekki dyskomfort). Wszystko to sprzyja budowaniu umiejętności społecznych. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uczniowie nawzajem sobie pomagają i się od siebie uczą, co wspiera naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej dotyczącej materiału koniecznego do powtórzenia, a jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat organizowania i prowadzenia pomiarów wgłębnych w odwiertach. Różne formy multimedialne pozwalają na to, aby uczniowie pozyskiwali informacje w urozmaicony sposób i za pomocą odmiennych kanałów percepcji. Dzięki temu jest szansa na dopasowanie multimediów do potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów, co w dużej mierze znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz sprzyja wyrównywaniu szans uczniów.
Dodatkowo odtwarzanie każdego e materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści