recognizes prisms and pyramids – including right regular and regular,
calculates the volumes and the surface area of right regular and regular prisms and also the ones that are not right at the level of difficulty not higher than the example task: The base of the right regular prism is an isosceles triangle, whose two equal angles are 45° each, and the longest side has the length of 6 √2 dm. One of the sides of a rectangle, which is the face with the largest area, is 4 dm long. Calculate the volume and the total surface area of this prism.
The teacher gives the students models of: the cuboid, the oblique prism and the right triangular prism. The students’ task is to notice the similarities in the structure of prisms and finding the differences between them. The students make an association chain, where links illustrate information connected with the prism. They add the names and properties of the solids to their notes.
The students’ conclusions
The right regular prism – has two bases with the shape of congruent polygons on parallel planes. The lateral faces are rectangles perpendicular to the bases.
The right prism – is the right regular prism whose base is an equilateral polygon (e.g. the right triangle, the square, the regular pentagon, the regular hexagon).
The oblique prism – its lateral faces are parallelograms. They are usually on planes, which are not perpendicular to their bases.
Geogebra1
The students work individually, using their computers. Their task is to observe the method of drawing a model of a prism and the changes of the location of the prism on a plane.
The base of the right triangular prism is a triangle whose area is . Calculate how many centimetres of wooden slat you need to build a model of the prism whose altitude is 9 cm.
Finally, they summarize the class and formulate the conclusions that they need to remember.
The right regular prism – has two bases with the shape of congruent polygons on parallel planes. The lateral faces are rectangles perpendicular to the bases.
The right prism – is the right regular prism whose base is an equilateral polygon (e.g. the right triangle, the square, the regular pentagon, the regular hexagon).
The oblique prism – its lateral faces are parallelograms. They are usually on planes, which are not perpendicular to their bases.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Oblicz długości przekątnych w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym o podstawie długości 3 cm i wysokości długości 8.
ma091af722f76defb_1528449000663_0
Graniastosłup - opis
ma091af722f76defb_1528449084556_0
Drugi
ma091af722f76defb_1528449076687_0
XI Geometria przestrzenna.
Uczeń:
1) rozpoznaje graniastosłupy i ostrosłupy – w tym proste i prawidłowe;
2) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów prostych, prawidłowych i takich, które nie są prawidłowe o poziomie trudności nie większym niż w przykładowym zadaniu: Podstawą graniastosłupa prostego jest trójkąt równoramienny, którego dwa równe kąty mają po 45° , a najdłuższy bok ma długość 6 √2 dm. Jeden z boków prostokąta, który jest w tym graniastosłupie ścianą boczną o największej powierzchni, ma długość 4 dm. Oblicz objętość i pole powierzchni całkowitej tego graniastosłupa.
ma091af722f76defb_1528449068082_0
45 minut
ma091af722f76defb_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
ma091af722f76defb_1528449552113_0
1. Omówienie budowy graniastosłupa.
2. Rysowanie graniastosłupów.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
ma091af722f76defb_1528450430307_0
Uczeń:
- zna budowę graniastosłupa,
- rysuje graniastosłupy.
ma091af722f76defb_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Łańcuch skojarzeń.
ma091af722f76defb_1528449514617_0
1. Praca w grupach.
2. Praca zbiorowa.
ma091af722f76defb_1528450135461_0
ma091af722f76defb_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą rozpoznawać i rysować graniastosłupy.
ma091af722f76defb_1528446435040_0
Praca w grupach
Uczniowie otrzymują od nauczyciela modele: prostopadłościanu, graniastosłupa pochyłego i graniastosłupa prawidłowego trójkątnego. Zadaniem uczniów jest dostrzeżenie podobieństw w budowie graniastosłupów oraz określenie różnic pomiędzy nimi. Uczniowie tworzą łańcuch skojarzeń, na którego ogniwach obrazują wiadomości związane z graniastosłupem, poszerzając notatkę o nazwy i cechy omawianych brył.
Wnioski uczniów
Graniastosłup prosty - ma dwie podstawy w kształcie przystających wielokątów, leżące w równoległych płaszczyznach. Ściany boczne są prostokątami prostopadłymi do podstaw.
Graniastosłup prawidłowy – jest to taki graniastosłup prosty, którego podstawą jest wielokąt foremny (np. trójkąt równoboczny, kwadrat, pięciokąt foremny, sześciokąt foremny).
Graniastosłup pochyły - jego ściany boczne są równoległobokami. Najczęściej leżą w płaszczyznach, które nie są prostopadłe do podstaw.
Geogebra1
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwacja sposobu rysowania modelu graniastosłupa oraz zmiany położenia graniastosłupa na płaszczyźnie. Następnie w podobny sposób wykonują samodzielnie rysunki graniastosłupów.
Polecenie
Narysuj graniastosłup prawidłowy trójkątny oraz graniastosłup prawidłowy sześciokątny.
Polecenie
Narysuj graniastosłup pochyły, którego podstawą jest trapez równoramienny.
Polecenie
Podstawą graniastosłupa prawidłowego trójkątnego jest trójkąt o polu . Oblicz ile cm listewki potrzeba na zbudowanie modelu graniastosłupa, jeżeli jego wysokość jest równa 9 cm.
Polecenie
Oblicz długości przekątnych w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym o podstawie długości 3 cm i wysokości długości 8.
Polecenie
Dany jest graniastosłup n‑kątny. Podaj:
a) liczbę podstaw,
b) liczbę krawędzi podstaw,
c) liczbę ścian bocznych,
d) liczbę krawędzi bocznych,
e) liczę wszystkich ścian,
f) liczbę wszystkich krawędzi,
g) liczbę wierzchołków.
Polecenie dla chętnych
Ile przekątnych ma:
a) graniastosłup sześciokątny,
b) graniastosłup stukątny,
c) graniastosłup n‑kątny?
ma091af722f76defb_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Graniastosłup prosty - ma dwie podstawy w kształcie przystających wielokątów, leżące w równoległych płaszczyznach. Ściany boczne są prostokątami prostopadłymi do podstaw.
Graniastosłup prawidłowy – jest to taki graniastosłup prosty, którego podstawą jest wielokąt foremny (np. trójkąt równoboczny, kwadrat, pięciokąt foremny, sześciokąt foremny).
Graniastosłup pochyły - jego ściany boczne są równoległobokami. Najczęściej leżą w płaszczyznach, które nie są prostopadłe do podstaw.