4) recognises and identifies : the square, the rectangle, the rhombus, the parallelogram and the trapezium.
5) is familiar with the most important properties of the square, the rectangle, the rhombus, the parallelogram and the trapezium; recognises the figures symmetrical about the axis and indicates the symmetry axes of figures.
The students draw the rectangles and the squares on the board. They discuss the differences and similarities between these figures. They point the vertices and the angles and describe the mutual position of the sides.
The students write the description of the rectangle and the squaresquaresquare in their notebooks.
- the rectangle is a quadrangle with four right angles, - the square is the rectangle with all equal sides.
The students work individually using their computers.
They are going to watch the method of drawing the rectangle using the setsquare. Next, they are going to use the information to draw on their own the rectangle LATO with the length of 4 cm and the widthwidthwidth of 3 cm.
Task 2
The students indicate the segments LT and OA in the rectangle they have drawn. They specify their mutual position and their length. They compare the lengthlengthlength between the intersection point of the segments LT and OA and the vertices of the rectangle.
The students discuss what they have noticed.
The teacher tells the students the segments LT and OA are called the diagonals of the rectanglerectanglerectangle LATO.
The students come up with the following conclusions:
- the segments connecting the opposite vertices of the quadranglequadranglequadrangle are called the diagonals, - the diagonals are of the equal length, - the intersection point of the diagonals divides them into two equal parts.
Task 3
The students draw the squaresquaresquare with the side of 4 cm. They mark its diagonals and measure their lengths. They compare the length between the intersection point and the vertices of the square. They specify the measure of the angles of the intersection of the diagonals.
- odcinki łączące przeciwległe wierzchołki czworokąta nazywamy przekątnymi, - przekątne prostokąta są równej długości i dzielą się na połowy, - przekątne kwadratu są równej długości, dzielą się na połowy i są do siebie prostopadłe.
- przekątne kwadratu są równej długości, - punkt, w którym przecinają się przekątne kwadratu, dzieli każdą z nich na dwie równe części, - przekątne kwadratu są prostopadłe.
m5060207ae3dfd915_1528449000663_0
Prostokąty i kwadraty
m5060207ae3dfd915_1528449084556_0
Drugi
m5060207ae3dfd915_1528449076687_0
IX. Wielokąty, koła i okręgi. Uczeń:
4) rozpoznaje i nazywa: kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok i trapez;
5) zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu, rozpoznaje figury osiowosymetryczne i wskazuje osie symetrii figur.
m5060207ae3dfd915_1528449068082_0
45 minut
m5060207ae3dfd915_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
m5060207ae3dfd915_1528449552113_0
1. Opisywanie i rysowanie prostokątów oraz kwadratów.
2. Odkrywanie własności przekątnych prostokąta oraz przekątnych kwadratu.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m5060207ae3dfd915_1528450430307_0
Uczeń:
- rysuje, nazywa prostokąty i kwadraty oraz ich elementy,
- opisuje prostokąty i kwadraty oraz ich elementy w języku angielskim.
m5060207ae3dfd915_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
m5060207ae3dfd915_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m5060207ae3dfd915_1528450135461_0
m5060207ae3dfd915_1528450127855_0
Uczniowie rysują na tablicy prostokąty i kwadraty. Rozmawiają o tym, czym różnią się te figury, jakie mają cechy wspólne. Wskazują wierzchołki i kąty. Omawiają wzajemne położenie boków.
Określenie prostokąta i kwadratu, zapisują do zeszytu.
- prostokąt, to czworokąt, który ma cztery kąty proste, - kwadrat, to prostokąt, który ma wszystkie boki równe.
m5060207ae3dfd915_1528446435040_0
[Slideshow]
Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest zaobserwowanie sposobu rysowania prostokąta za pomocą ekierki. A następnie wykorzystanie zdobytych wiadomości do samodzielnego narysowania prostokąta LATO o długości 4 cm i szerokości 3 cm.
Polecenie 2
W narysowanym wcześniej prostokącie LATO uczniowie zaznaczają odcinki LT i OA.
Określają ich wzajemne położenie i długości. Porównują odległości punktu przecięcia odcinków LT i OA od wierzchołków prostokąta.
Uczniowie dzielą się spostrzeżeniami.
Nauczyciel informuje, że narysowane przez uczniów odcinki LT i OA to przekątne prostokąta LATO.
Uczniowie formułują i zapisują wnioski.
- odcinki łączące przeciwległe wierzchołki czworokąta nazywamy przekątnymi, - przekątne prostokąta są równej długości, - punkt, w którym przecinają się przekątne prostokąta, dzieli każdą z nich na dwie równe części.
Polecenie 3
Uczniowie rysują kwadrat o boku długości 4 cm. Zaznaczają jego przekątne. Mierzą ich długości. Porównują odległości punktu przecięcia przekątnych od wierzchołków kwadratu. Określają miary kątów, pod jakimi przecinają się przekątne.
Uczniowie formułują wnioski:
- przekątne kwadratu są równej długości, - punkt, w którym przecinają się przekątne kwadratu, dzieli każdą z nich na dwie równe części, - przekątne kwadratu są prostopadłe.
Polecenie dla chętnych:
Z dwunastu patyczków tej samej długości ułóż pięć kwadratów. Czy te patyczki można ułożyć tylko w jeden sposób?
m5060207ae3dfd915_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- odcinki łączące przeciwległe wierzchołki czworokąta nazywamy przekątnymi, - przekątne prostokąta są równej długości i dzielą się na połowy, - przekątne kwadratu są równej długości, dzielą się na połowy i są do siebie prostopadłe.