Lesson plan (Polish)
Temat: Ochrona powietrza
Adresat
Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)
Podstawa programowa:
Szkoła podstawowa. Chemia.
IV. Tlen, wodór i ich związki chemiczne. Powietrze. Uczeń:
10) wymienia źródła, rodzaje i skutki zanieczyszczeń powietrza; wymienia sposoby postępowania pozwalające chronić powietrze przed zanieczyszczeniami.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń wymienia sposoby postępowania pozwalające chronić powietrze przed zanieczyszczeniami.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wskazywać źródła zanieczyszczeń powietrza;
wyjaśniać, dlaczego wzrost tlenku węgla(IV) w atmosferze jest zjawiskiem niekorzystnym;
omawiać skutki zanieczyszczeń powietrza dla człowieka i przyrody;
proponować działania mające na celu ochronę powietrza przed zanieczyszczeniami.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).
Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na grupy, rozdaje arkusze szarego papieru i kolorowe pisaki. Uczniowie, korzystając z internetu, podręcznika książkowego i elektronicznego, tworzą infografiki na temat źródeł zanieczyszczenia powietrza. Po zakończeniu działań liderzy grup prezentują efekty pracy.
Uczniowie zapoznają się z działaniami mającymi na celu zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, wymienionymi pod tablicą interaktywną w abstrakcie. Wskazują te z nich, które można stosować w codziennym życiu. Oba typy działań przenoszą w odpowiednie miejsca na tablicy interaktywnej. Mogą także dodać własne propozycje, wpisując je w puste pola.
Uczniowie oglądają galerię fotografii. Następnie, korzystając z internetu, podręcznika książkowego i elektronicznego, wyszukują inne sposoby, dzięki którym można przyczynić się do zmniejszenia emisji substancji szkodliwych do atmosfery. Swoje propozycje zapisują w formularzu. Nauczyciel prosi wybrane osoby o odczytanie zanotowanych pomysłów, a następnie zachęca uczniów do dyskusji .
Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.
Faza podsumowująca
Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miałaby odbyć się kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane?
Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:
Dziś nauczyłem się…
Zrozumiałem, że…
Zaskoczyło mnie…
Dowiedziałem się…
W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią
Praca domowa
Wykonaj polecenie nr 2.1.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
dziura ozowa – potoczne określenie zmniejszenia się ilości ozonu w atmosferze ziemskiej (na wysokości 10–50 km), głównie wokół biegunów
freony – związki węgla z fluorem i chlorem; lotne ciecze lub gazy, bierne chemicznie, niepalne, niezwykle trwałe; znalazły zastosowanie w chłodnictwie, jako środki spieniające używane do produkcji tworzyw sztucznych oraz gaz nośny w aerozolach; są uważane za główną przyczynę powstawania dziury ozonowej
smog – groźna mieszanina zanieczyszczeń powietrza, powstająca głównie w dużych miastach przez osadzenie się tlenku węgla(IV), tlenku siarki(IV) i pary wodnej na cząstkach pyłów i sadzy
Teksty i nagrania
The protection of the air
The main sources of air pollution are industry and transport. Gases transmitted over long distances cause that areas located far away from the source of their emission may be contaminated. That is why air protection is a global matter and is regulated by law.
In Poland, air quality is monitored as part of the State Environmental Monitoring by the Chief Inspectorate for Environmental Protection and in recent years it has been systematically improved.
Air pollution is a global phenomenon. It may originate from natural sources or be the result of human activity.
Air pollutants are, among others, oxides of carbon, oxides of sulphur, oxides of nitrogen, dust, freons.
Unfavourable phenomena caused by atmospheric pollution are: excessive greenhouse effect, ozone hole, acid rains and smog.