Części składowe zespołów napędowych stosowanych w statkach powietrznych
Podstawowe przyrządy monitorujące prace jednostki napędowej.
Spis treści
Podstawowe instrumenty pilotażowePodstawowe instrumenty pilotażowe
Instrumenty monitorujące pracę jednostki napędowej tłokowejInstrumenty monitorujące pracę jednostki napędowej tłokowej
Wskazania przyrządów samolotu wielosilnikowego tłokowegoWskazania przyrządów samolotu wielosilnikowego tłokowego
Podstawowe instrumenty pilotażowe
Basic Six, znane również jako Basic 6, To zestaw podstawowych przyrządów używanych w lotnictwie do wykonywania lotów według przyrządów pilotażowo‑nawigacyjnych. Nazwa ta pochodzi z okresu drugiej wojny światowej, podczas której Brytyjczycy zastosowali ten układ w swoich samolotach, skupiając się głównie na sztucznym horyzoncie, wokół którego umieszczono pozostałe przyrządy. Miało to na celu wspomóc podział uwagi pilota. Zestaw ten składa się z sześciu głównych instrumentów, które dostarczają pilotowi niezbędnych informacji do utrzymania bezpiecznego kursu i orientacji w przestrzeni takich jak:
airspeed indicator (prędkościomierz),
turn indicator (zakrętomierz),
heading indicator (busola magnetyczna),
artificial horizon (sztuczny horyzont),
altimeter (wysokościomierz),
vertical speed indicator (wariometr oraz żyrobusola).

Ilustracja przedstawia tak zwany Basic six, czyli sześć podstawowych przyrządów pokładowych jakimi są: prędkościomierz (airspeed indicator), zakrętomierz (turn indicator), busola magnetyczna (heading indicator), sztuczny horyzont (artificial horizon), wysokościomierz (altimeter), wariometr oraz żyrobusola (vertical speed indicator).
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Instrumenty monitorujące pracę jednostki napędowej tłokowej
Zapoznaj się z siedmioma przykładowymi przyrządami monitorującymi przedstawionymi w galerii.
Amperomierz
Głównym zadaniem amperomierza jest wskazywanie ilości przepływającego przez układ elektryczny prądu, wyrażonego w amperach.
Amperomierz składa się z dwóch podstawowych elementów: wskaźnika i shuntu. Wskaźnik jest wskazówką lub wyświetlaczem cyfrowym, który pokazuje wartość natężenia prądu, podobnie jak w tradycyjnych amperomierzach używanych w innych dziedzinach. Shunt jest rezystorem o niskiej rezystancji, który jest podłączony równolegle do układu elektrycznego i służy do odchylenia większości prądu odchodzącego od układu głównego, dzięki czemu tylko niewielka część prądu przechodzi przez wskaźnik.
W przypadku samolotu, amperomierz jest zazwyczaj zainstalowany w panelu przyrządów pokładowych i jest połączony z głównym układem elektrycznym samolotu. Może mieć różne zakresy pomiarowe, które są dostosowane do typowych wartości natężenia prądu w samolocie.

Wskaźnik napięcia - woltomierz
Głównym zadaniem woltomierza jest wskazywanie wartości napięcia, wyrażonego w woltach.
Woltomierz składa się z dwóch głównych elementów: wskaźnika i opornika. Wskaźnik może przyjmować różne formy, takie jak wskazówka na skalce lub wyświetlacz cyfrowy, który pokazuje odczyty napięcia. Opornik jest podłączony równolegle do układu elektrycznego i jest zaprojektowany tak, aby minimalizować przepływ prądu przez woltomierz, co minimalizuje zakłócenia w badanym układzie.

Obrotomierz
Obrotomierz, znany również jako tachometr, to przyrząd pokładowy samolotu służący do pomiaru obrotów silnika. Jego głównym zadaniem jest wskazywanie aktualnej prędkości obrotowej silnika, wyrażonej w obrotach na minutę (rpm).
Obrotomierz składa się z wskaźnika w formie wskazówki lub wyświetlacza cyfrowego oraz sensora, który odbiera sygnał z silnika i przekazuje informację o prędkości obrotowej do wskaźnika. Sensor może być mechaniczny, magnetyczny lub elektroniczny, w zależności od typu silnika i konstrukcji samolotu.

Wskaźnik temperatury oleju
Wskaźnik temperatury oleju składa się z wskaźnika, który może przyjmować postać wskazówki na skalce lub wyświetlacza cyfrowego, oraz czujnika temperatury, który jest zamontowany w silniku i odczytuje temperaturę oleju.
Czujnik temperatury jest zazwyczaj zamontowany wewnątrz silnika, w miejscu, gdzie może dokładnie mierzyć temperaturę oleju. Informacje o temperaturze są przesyłane z czujnika do wskaźnika, który przekazuje odczyty pilotowi.
Olej silnikowy posiada właściwości pozwalające mu osiągać największą wydajność w odpowiedniej temperaturze w zależności o typu statku powietrznego. Dla przykładu samolotu Cessna 152 temperatura ta wynosi od do

Wskaźnik temperatury głowicy cylindra
Wskaźnik ciśnienia sprężania, znany również jako manometr ciśnienia sprężania, służy do monitorowania ciśnienia sprężania w cylindrach silnika tłokowego. Jest wyposażony w wskaźnik, który może być w formie wskazówki na skali lub cyfrowego wyświetlacza, oraz czujniki umieszczone na każdym cylindrze silnika.
Dla przykładu samolotu Cessna 152, maksymalna dopuszczalna wartość temperatury cylindrów wynosi . W silnikach tłokowych, oprócz powietrza, do chłodzenia wykorzystuje się również paliwo. Dlatego ważne jest zachowanie ostrożności podczas regulacji mieszanki paliwowej, aby nie pozbawić cylindrów odpowiedniego chłodzenia. W trakcie eksploatacji samolotu przy dużym obciążeniu należy również monitorować temperaturę cylindrów.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Wskazania przyrządów samolotu wielosilnikowego tłokowego
Ilustracja przedstawia wskazania przyrządów samolotu wielosilnikowego tłokowego. Wybrane elementy podpisano w formie punktów interaktywnych. Po kliknięciu na punkt pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym. Jest to duży panel z ekranem cyfrowym wewnątrz oraz ramką, w której znajdziemy dużo przycisków i pokręteł służących do obsługi przyrządu. Panel wyświetla wskazania danych dotyczących lotu bądź zespołu napędowego. W trzech rzędach na panelu ustawione są wskaźniki. W pierwszym rzędzie od lewej widać: wskaźnik ciśnienia ładowania eM A Pe (z angielskiego Manifold pressure) wskazujący ciśnienie w kolektorze, obrotomierz, wskaźnik ciśnienia paliwa oraz dwa wskaźniki ilości paliwa w zbiornikach, odpowiednio lewym i prawym. W drugim rzędzie widoczne są od lewej: wskaźnik położenia podwozia, wskaźnik ciśnienia oleju i wskaźnik temperatury oleju. W trzecim rzędzie są: wskaźnik ustawienia trymerów oraz położenia klap, amperomierze i woltomierze alternatora i akumulatora oraz wskaźnik motogodzin każdego z silników.

Ilustracja przedstawia wskazania przyrządów samolotu wielosilnikowego tłokowego. Jest to duży panel z ekranem cyfrowym wewnątrz oraz ramką, w której znajdziemy dużo przycisków i pokręteł służących do obsługi przyrządu. Wewnątrz ramki po lewej stronie ekranu znajdują się zaznaczone wskaźniki. Od góry po kolei: obrotomierz, ciśnienie oleju, temperatura oleju, paliwomierz, amperomierz i woltomierz.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści