1
E-materiały do kształcenia zawodowego

Części składowe zespołów napędowych stosowanych w statkach powietrznych

bg‑azure

Sprężarka w silniku turbinowym

2

Schematyczny przekrój silnika turbinowego

W większości silników odrzutowych montuje się sekcję sprężarek skonstruowanych z wirujących łopatek, dzięki którym powietrze wlotowe zwiększa ciśnienie. Następnie jest ono tłoczone do komór spalania, mieszane z paliwem i zapalane. Wyrzucane pod wysokim ciśnieniem gazy przepływają przez sekcję turbin złożoną z kilku rzędów obracających się łopatek. Gazy wydechowe obracają turbiną, która jest połączona wałem ze sprężarką z przodu silnika. Wydobywające się gazy wydechowe z dyszy zapewniają ciąg. Ciąg silnika wynika z różnicy pędu gazów wpadających przez wlot i opuszczających silnik przez dyszę wylotową ze zwiększoną prędkością, a bezpośrednio jest rezultatem działania ciśnień na różne elementy silnika — od sprężarki poprzez komorę spalania, turbinę (lub turbiny) po dyszę wylotową.

RLiq3dfhzAkUC
Ilustracja przedstawia schematyczny przekrój silnika turbinowego oraz jego główne elementy. Po prawej stronie silnika znajduję się strzałka imitująca powietrze dostaje się do wlotu silnika. Przechodzi przez wlot powietrza następnie przez sprężarkę posiadającą kilka stopni łopatek turbinowych. Następnie powietrze dostaje się do komory spalania a następnie przez sprężarkę wysokiego i niskiego ciśnienia przechodzi do dyszy wylotowej. Elementy składowe silnika podpisano punktami interaktywnymi. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu w formie tekstowej i dźwiękowej.
Schematyczny przekrój silnika turbinowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Ilustracja przedstawia schematyczny przekrój silnika turbinowego oraz jego główne elementy. Po prawej stronie silnika znajduję się strzałka imitująca powietrze dostaje się do wlotu silnika. Przechodzi przez łopatki wentylatora  następnie przez sprężarkę niskiego oraz wysokiego ciśnienia które posiadają  kilka stopni łopatek . Następnie powietrze dostaje się do komory spalania a następnie przez turbinę wysokiego i niskiego ciśnienia przechodzi do dyszy wylotowej. Elementy składowe silnika podpisano punktami interaktywnymi. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu w formie tekstowej i dźwiękowej.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

3

Silnik turbowentylatorowy

R13byZXvZZIhC
Silnik turbowentylatorowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia silnik turbowentylatorowy. Silnik ten ma w przedniej części dużą okrągłą dyszę wyposażoną w łopatki, która pobiera powietrze do silnika. Dalsze części mają już znacznie mniejszy promień aż do końca gdzie jest ujście gazów wylotowych o również nieco większej średnicy od środkowej części silnika.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

4

Silnik turbośmigłowy

RHJ6w1CCrQ7yl
Silnik turbośmigłowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia silnik turbośmigłowy. Silnik ten jak wszystkie inne silniki przepływowe ma kształt walca o zmiennych średnicach. Po prawej stronie znajduję się piasta służąca do mocowania śmigła natomiast z lewej strony znajduję się dysza wylotowa. w środkowej części silnika są umieszczone przewody paliwowe oraz elektryczne.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

5

Schemat działania silnika turboodrzutowego ze sprężarką osiową

W lotniczych silnikach turbinowych najczęściej wykorzystywane są sprężarki odśrodkowe i osiowe. Obydwa typy napędzane są przez turbinę silnika i połączone z wałem turbiny.

1
RECtqs9SZ3mN3
Ilustracja przedstawia schemat działania silnika turboodrzutowego ze sprężarką osiową. Powietrze przedostaje się do silnika przez dyszę wlotową w postaci dużego otworu wypełnionego wirnikami. Następnie jest zasysane do sprężarki w postaci kilku wirników z łopatkami, trafia później do komory spalania gdzie miesza się z paliwem umieszczanym przez wtryskiwacz po czym dochodzi do spalania mieszanki. Potem gazy powstałe w wyniku spalania trafiają do dyszy wylotowej, z której opuszczają silnik. Cały silnik z powodu swojego charakteru ma kształt walca o większym promieniu w okolicach dysz wlotowych i wylotowych.
Schemat działania silnika turboodrzutowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia schemat działania silnika turboodrzutowego ze sprężarką osiową  ukazując jego główne elementy. Powietrze przedostaje się do silnika przez dyszę wlotową w postaci dużego otworu wypełnionego wirnikami. Następnie jest zasysane do sprężarki w postaci kilku wirników z łopatkami, trafia później do komory spalania gdzie miesza się z paliwem umieszczanym przez wtryskiwacze po czym dochodzi do spalania mieszanki. Następnie gazy powstałe w wyniku spalania trafiają do dyszy wylotowej, z której opuszczają silnik. Cały silnik z powodu swojego charakteru ma kształt walca o większym promieniu w okolicach dysz wlotowych i wylotowych. Poszczególne elementy układu wyróżniono punktami interaktywnymi. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z podpisem w formie tekstowej i dźwiękowej. Na schemacie naniesiono 5 punktów interaktywnych.

  1. Pierścieniowa komora spalania na ilustracji znajduje się na środku pod obudową silnika turboodrzutowego

  2. Dysza wylotowa na ilustracji znajduje się w prawym dolnym rogu

  3. Wtryskiwacz na ilustracji znajduje się pod wałkiem silnika turboodrzutowego

  4. Sprężarka na ilustracji znajduje się na lewo od wtryskiwacza

  5. Wlot powietrza na ilustracji znajduje się w lewym dolnym rogu.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

6

Schemat działania silnika turboodrzutowego ze sprężarką odśrodkową

W sprężarkach odśrodkowych montuje się wirnik nadający prędkość powietrzu oraz dyfuzor, który spowalnia powietrze, dzięki czemu wytwarza się wysokie ciśnienie.

R1QwUhntnYrEX
Ilustracja przedstawia schemat działania silnika turboodrzutowego ze sprężarką odśrodkową. Sprężarka odśrodkowa zasysa powietrze, które udaje się do dzbanowej komory spalania, gdzie następnie dochodzi do zapłonu mieszanki co wprawia turbinę w ruch a na końcu gazy spalinowe opuszczają silnik przez dyszę wylotową.
Schemat działania silnika turboodrzutowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia schemat działania silnika turboodrzutowego ze sprężarką odśrodkową ukazując jego główne elementy. Sprężarka odśrodkowa zasysa powietrze, które udaje się do dzbanowej komory spalania, gdzie następnie dochodzi do zapłonu mieszanki co wprawia turbinę w ruch a na końcu gazy spalinowe opuszczają silnik przez dyszę wylotową. Poszczególne elementy układu wyróżniono punktami interaktywnymi. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z podpisem w formie tekstowej i dźwiękowej. Na schemacie naniesiono 4 punktów interaktywnych.

  1. Sprężarka odśrodkowa na ilustracji znajduję się po lewej stronie.

  2. Dzbanowa komora spalania na ilustracji znajduję się na środku u samej góry.

  3. Turbina znajduję się na środku po prawej stronie.

  4. Dysza wylotowa znajduję się lekko na prawo względem turbiny.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

7

Schemat działania silnika turbowentylatorowego ze sprężarką osiową

Powietrze jest zasysane do sprężarki, gdzie jest kompresowane do wysokiego ciśnienia. Kompresowane powietrze jest następnie przeprowadzane bezpośrednio do cylindra, gdzie jest mieszane z paliwem i zapalone. Powstający w wyniku spalania gaz jest wykorzystywany do napędzenia turbiny, która jest połączona z wałem silnika. Ciepło powstałe w procesie spalania jest używane do napędzenia turbiny, która z kolei napędza sprężarkę, co zwiększa ciśnienie powietrza w cylindrze. W efekcie powstaje silne ciśnienie i przyspieszenie, które napędza samolot.

R1HZslbw6LvHR
Ilustracja interaktywna 1. Turbina {audio}, 2. Komora spalania {audio}, 3. Sprężarka {audio}, 4. Wentylator {audio}
Schemat działania silnika turbowentylatorowego ze sprężarką osiową
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia schemat działania silnika turbowentylatorowego ze sprężarką osiową ukazując jego główne elementy. Wentylator umieszczony po prawej stroenie wprowadza powietrze do sprężarki zaraz za wentylatorem a następnie wprowadza je do silnika i kanału zewnętrznego. Powietrze skierowane do silnika zostaje dalej sprężane aż dostaje się do komory spalania znajdującej się za sprężarką gdzie następuje zapłon a wybuch napędza turbinę. Poszczególne elementy układu wyróżniono punktami interaktywnymi. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z podpisem w formie tekstowej i dźwiękowej. Na schemacie naniesiono 4 punkty interaktywne.

  1. Turbina znajduje się po lewej stronie na wale silnika turbowentylatorowego.

  2. Komora spalania na ilustracji znajduję się na środku.

  3. Sprężarka wentylator znajduje się po prawej stronie względem komory spalania.

  4. Wentylator na ilustracji znajduje się w prawym dolnym rogu.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

8

Schemat działania silnika turbośmigłowego ze sprężarką osiową

Silnik turbośmigłowy ze sprężarką osiową to typ silnika, w którym powietrze jest sprężane przez sprężarkę, zanim zostanie wprowadzone do komory spalania. Sprężarka jest zamontowana na tym samym wałku, co turbina, tworząc jedną jednostkę. Piasta śmigła jest mocowana do wałka sprężarki i turbiny, a reduktor jest używany do przeniesienia energii z wału silnika na wałek sprężarki. W komorze spalania paliwo jest mieszane z powietrzem sprężonym i spalane, co powoduje powstanie dużej ilości energii cieplnej. Energia cieplna ta jest wykorzystywana do napędzenia turbiny, która w kolejnej kolejności napędza sprężarkę i wał napędu śmigła.

RvpwxMJJBWgdK
Ilustracja przedstawia schemat działania silnika turbośmigłowego ze sprężarką osiową. Powietrze dostaje się do sprężarki gdzie jest sprężane. Następnie trafia do komory spalania gdzie jest podgrzewane i mieszane z paliwem. Następuje zapłon i powietrze zaczyna napędzać turbinę. Na końcu gazy wylotowe opuszczają silnik.
Schemat działania silnika turbośmigłowego ze sprężarką osiową
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia schemat działania silnika turbośmigłowego ze sprężarką osiową ukazując jego główne elementy. Po lewej stronie znajduję się śmigło zaraz za nim powietrze dostaje się do sprężarki gdzie jest sprężane. Następnie trafia do komory spalania gdzie jest podgrzewane i mieszane z paliwem. Następuje zapłon i powietrze zaczyna napędzać turbinę pierwszego stopnia, która odpowiada za napędzanie sprężarki następnie powietrze zaczyna napędzać turbinę drugiego stopnia odpowiadającą za napęd wału śmigła. Na końcu gazy wylotowe opuszczają silnik. Poszczególne elementy układu wyróżniono punktami interaktywnymi. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z podpisem w formie tekstowej i dźwiękowej. Na schemacie naniesiono 7 punktów interaktywnych

  1. Piasta śmigła na ilustracji znajduje się na środku po lewej stronie.

  2. Reduktor znajduję się pod obudową śmigła

  3. Sprężarka znajduje się za śmigłem, składa się z kilku układów łopatek

  4. Komora spalania na ilustracji znajduje się na środku nad wałem napędu śmigła.

  5. Turbina II stopnia na ilustracji znajduję się po prawej stronie przed  dyszą wylotową

  6. .Turbina I stopnia znajduje się przed Turbiną  II stopnia.

  7. Wał napędu śmigła na ilustracji znajduję się na środku.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

9

Schemat silnika turbowentylatorowego dwuwałowego

RWdGYrlSGoOaP
Ilustracja przedstawia schemat silnika turbowentylatorowego dwuwałowego ukazując jego główne elementy. Na początku znajduje się dysza wlotowa z kołpakiem w postaci stożka znajdującego się na środku dyszy. Następnie umieszczone są łopatki wentylatora oraz łopatki stojana. Idąc dalej mieszczą się łopatki wirnika oraz kompresor wysokiego ciśnienia. Kolejne są komory spalania, a za nimi po kolei turbiny wysokiego i niskiego ciśnienia.
Schemat silnika turbowentylatorowego dwuwałowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poszczególne elementy układu wyróżniono punktami interaktywnymi. Po prawej stronie  znajduje się dysza wlotowa z kołpakiem w postaci stożka znajdującego się na środku dyszy. Następnie umieszczone są łopatki wentylatora oraz łopatki stojana. Idąc dalej mieszczą się łopatki wirnika oraz kompresor wysokiego ciśnienia. Kolejne są komory spalania, a za nimi po kolei turbiny wysokiego i niskiego ciśnienia. Na schemacie naniesiono 9 punktów interaktywnych Ilustracja przedstawia schemat silnika turbowentylatorowego dwuwałowego ukazując jego główne elementy. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z podpisem w formie tekstowej i dźwiękowej.

  1. Turbina niskiego ciśnienia na ilustracji znajduję się na środku po lewej stronie.

  2. Komora spalania znajduję się na lewo od turbiny niskiego ciśnienia

  3. Kompresor wysokiego ciśnienia znajduje się na wale napędzanym przez turbinę wysokiego ciśnienia.

  4. Łopatka wentylatora na ilustracji znajduje się w prawym górnym rogu.

  5. Kołpak znajduję się na środku osi silnika po prawej stronie.

  6. Łopatki stojana znajduje się wewnątrz wentylatora.

  7. Obudowa wlotowa na ilustracji znajduje się w lewym dolnym rogu

  8. Łopata wirnika znajduję się  w obudowie wokół wałka. Na ilustracji w dolnej części na środku

  9. Turbina wysokiego ciśnienia znajduje się  lekko na prawo pod turbiną niskiego ciśnienia.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

10

Schemat sprężarki osiowej

Zalety i wady stosowania sprężarek osiowych

Zalety

Wady

Możliwość uzyskania wysokiego sprężu sumarycznego.

Niski spręż na pojedynczym stopniu sprężarki.

Duże przepływy powietrza.

Mała sprawność krótkich łopatek.

R15Jmkh43i87u
Ilustracja przedstawia schemat sprężarki osiowej oraz jej wybrane elementy. Są to: obudowa wlotu, która jest integralną częścią dyszy wlotowej. Łopatki wirnika oraz stojana, które znajdują się wewnątrz silnika. Napęd osprzętu silnika wychodzący poza silnik, kołnierz montażowy układu spalania umieszczony na końcu oraz napęd wału głównego z turbiny znajdujący się po środku płaszczyzny kołnierza montażowego.
Schemat sprężarki osiowej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poszczególne elementy układu wyróżniono punktami interaktywnymi. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z podpisem w formie tekstowej i dźwiękowej. Na schemacie naniesiono 6 punktów interaktywnych Ilustracja przedstawia schemat sprężarki osiowej oraz jej wybrane elementy.

  1. Napęd wału głównego z turbiny na ilustracji znajduję się w osi silnika na końcu  po lewej stronie

  2. Kołnierz montażowy układu spalania na ilustracji znajduję się na zewnętrznej obudowie silnika  w lewym dolnym rogu.

  3. Napęd osprzętu silnika znajduję się poza budową silnika.

  4. Łopatka stojana na ilustracji jest umiejscowiona w dolnym miejscu wewnątrz budowy silnika.

  5. Łopatka wirnika znajduje się obok łopatki stojana

  6. Obudowa wlotu na ilustracji znajduję się w prawym dolnym rogu.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

11

Schemat sprężarki odśrodkowej

Łopatka wprowadza strumień powietrza na kierownicę, a ta kieruje ją pod odpowiednim kątem na następny stopień sprężarki. Dobór odpowiednich kątów łopatek i kierownic ma na celu zminimalizowanie oporów przepływu oraz maksymalizację sprawności sprężarki.

Spręż powietrza jest generowany jednocześnie na dwa sposoby. Pierwszy to łopatka wpychająca powietrze na kierownicę. Tutaj wzrost ciśnienia powstaje z wtłoczenia powietrza w przestrzeń między dwiema kierownicami. Drugi sposób to zwężająca się średnica obudowy sprężarki. Istotnym elementem jest kąt zabudowania łopatek i kierownic na stałym wieńcu.

Powietrze przepływa przez sprężarkę odśrodkową pod kątem do kierunku lotu, aby następnie zostać przekierowane ponownie do komory spalania. Powoduje to jednak obniżenie efektywności. W sprężarkach osiowych stosuje się naprzemiennie rzędy wirujących łopatek, które przyśpieszają przepływ powietrza oraz łopatek nieruchomych, które je spowalniają aż do osiągnięcia odpowiednio wysokiego ciśnienia.

R4Wl5yzNcIpZC
Schemat sprężarki odśrodkowej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia schemat sprężarki odśrodkowej. W górnej części ilustracji pokazane są dwa wirniki. Na lewym łopatki są ustawione pionowo i prostopadle do płaszczyzny obrotu wirnika, na prawym łopatki są skręcone i ustawione pod kątem do płaszczyzny. Poniżej wirników znajduje się rysunek przedstawiający ustawienie kierownic dyfuzora względem wirnika z zaznaczoną odległością pomiędzy kierownicami a wirnikiem.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

12

Schemat konstrukcji łopatek sprężarki

R9vND58KnxSb3
Schemat konstrukcji łopatek sprężarki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia schemat konstrukcji łopatek sprężarki, ich kąty nachylenia, krzywizny końcowe i kierunki obrotu i przepływu. Z lewej strony widoczna jest pojedyncza łopatka z jej mocowaniem. Z prawej strony widoczne są trzy przekroje łopatki, obrazujące jej skręt przy podstawie, w połowie jej długości i na jej końcu. Kąty nachylenia zaznaczone są na dolnym i górnym przekroju, przy końcu łopatki kąt ten jest większy niż przy podstawie.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

Schemat sprężarki odśrodkowej

Zalety wykorzystania sprężarek odśrodkowych:

  • wysoki spręż na pojedynczym stopniu,

  • możliwość stosowania dla małych wydatków przepływu powietrza.

Wady sprężarek odśrodkowych:

  • ograniczona ilość przepływającego powietrza,

  • niższe wartości prędkości obrotowej niż w sprężarce osiowej.

R1B7UzX9Mvjfw
Ilustracja przedstawia schemat sprężarki odśrodkowej oraz jej wybrane elementy. Całość jest okrągłego kształtu z wystającymi wokół okrągłymi wylotami powietrza ze sprężarki. W centralnej części znajduje się wirnik z wałem wirnika przechodzącym przez środek. Wyłożony jest on łopatkami w tym łopatką prowadzącą oraz obudowany jest wokół kanałami wylotowymi. W przedniej oraz tylnej części sprężarki znajdują się specjalnie obudowane wloty powietrza.
Schemat sprężarki odśrodkowej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia schemat sprężarki odśrodkowej oraz jej wybrane elementy. Całość jest okrągłego kształtu z wystającymi wokół okrągłymi wylotami powietrza. Poszczególne elementy układu wyróżniono punktami interaktywnymi. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z podpisem w formie tekstowej i dźwiękowej. Na schemacie naniesiono 9 punktów interaktywnych.
1.Obudowa wylotu powietrza ze sprężarki na ilustracji znajduję się u samej góry na środku.
2.Przednia obudowa wlotu powietrza na ilustracji znajduje się u góry po prawej stronie.
3.Wirnik na ilustracji znajduję się na lewo pod przednią obudową wlotu powietrza.
4.Wirujące łopatki znajdują się na wirniku.
5.Dyfuzor na ilustracji znajduję się  w połowie środka po prawej stronie.
6.Obudowa tylna wlotu powietrza znajduje się w tylnej części sprężarki.
7.Kanały wlotowe znajdują się na wale wirnika sprężonego bezpośrednio z turbiną
8.Wał wirnika sprzężony bezpośrednio z turbiną na ilustracji znajduję się na środku po lewej stronie.
9.Obrotowa łopatka prowadząca na ilustracji znajduje się na środku sprężąrki.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

Powrót do spisu treściDHSY7KA4MPowrót do spisu treści