E-materiały do kształcenia zawodowego

Części składowe zespołów napędowych stosowanych w statkach powietrznych

bg‑azure

Podstawowe przyrządy monitorujące prace jednostki napędowej.

1

Spis treści

2

Podstawowe instrumenty pilotażowe

Basic Six, znane również jako Basic 6, To zestaw podstawowych przyrządów używanych w lotnictwie do wykonywania lotów według przyrządów pilotażowo‑nawigacyjnych. Nazwa ta pochodzi z okresu drugiej wojny światowej, podczas której Brytyjczycy zastosowali ten układ w swoich samolotach, skupiając się głównie na sztucznym horyzoncie, wokół którego umieszczono pozostałe przyrządy. Miało to na celu wspomóc podział uwagi pilota.  Zestaw ten składa się z sześciu głównych instrumentów, które dostarczają pilotowi niezbędnych informacji do utrzymania bezpiecznego kursu i orientacji w przestrzeni takich jak:

  • airspeed indicator (prędkościomierz),

  • turn indicator (zakrętomierz),

  • heading indicator (busola magnetyczna),

  • artificial horizon (sztuczny horyzont),

  • altimeter (wysokościomierz),

  • vertical speed indicator (wariometr oraz żyrobusola).

R1JXh8ySDJxRN
Basic 6
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia tak zwany Basic six, czyli sześć podstawowych przyrządów pokładowych jakimi są: prędkościomierz (airspeed indicator), zakrętomierz (turn indicator), busola magnetyczna (heading indicator), sztuczny horyzont (artificial horizon), wysokościomierz (altimeter), wariometr oraz żyrobusola (vertical speed indicator).

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

3

Instrumenty monitorujące pracę jednostki napędowej tłokowej

Zapoznaj się z siedmioma przykładowymi przyrządami monitorującymi przedstawionymi w galerii. 

Amperomierz

Głównym zadaniem amperomierza jest wskazywanie ilości przepływającego przez układ elektryczny prądu, wyrażonego w amperach.

Amperomierz składa się z dwóch podstawowych elementów: wskaźnika i shuntu. Wskaźnik jest wskazówką lub wyświetlaczem cyfrowym, który pokazuje wartość natężenia prądu, podobnie jak w tradycyjnych amperomierzach używanych w innych dziedzinach. Shunt jest rezystorem o niskiej rezystancji, który jest podłączony równolegle do układu elektrycznego i służy do odchylenia większości prądu odchodzącego od układu głównego, dzięki czemu tylko niewielka część prądu przechodzi przez wskaźnik.

W przypadku samolotu, amperomierz jest zazwyczaj zainstalowany w panelu przyrządów pokładowych i jest połączony z głównym układem elektrycznym samolotu. Może mieć różne zakresy pomiarowe, które są dostosowane do typowych wartości natężenia prądu w samolocie.

RMgAX4SWscsMf
Amperomierz
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wskaźnik napięcia - woltomierz

Głównym zadaniem woltomierza jest wskazywanie wartości napięcia, wyrażonego w woltach.

Woltomierz składa się z dwóch głównych elementów: wskaźnika i opornika. Wskaźnik może przyjmować różne formy, takie jak wskazówka na skalce lub wyświetlacz cyfrowy, który pokazuje odczyty napięcia. Opornik jest podłączony równolegle do układu elektrycznego i jest zaprojektowany tak, aby minimalizować przepływ prądu przez woltomierz, co minimalizuje zakłócenia w badanym układzie.

R15Eg8DlgMkMb
Wskaźnik napięcia - woltomierz
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Obrotomierz

Obrotomierz, znany również jako tachometr, to przyrząd pokładowy samolotu służący do pomiaru obrotów silnika. Jego głównym zadaniem jest wskazywanie aktualnej prędkości obrotowej silnika, wyrażonej w obrotach na minutę (rpm).

Obrotomierz składa się z wskaźnika w formie wskazówki lub wyświetlacza cyfrowego oraz sensora, który odbiera sygnał z silnika i przekazuje informację o prędkości obrotowej do wskaźnika. Sensor może być mechaniczny, magnetyczny lub elektroniczny, w zależności od typu silnika i konstrukcji samolotu.

Ro5b4hqk5BxN2
Obrotomierz
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wskaźnik temperatury oleju

Wskaźnik temperatury oleju składa się z wskaźnika, który może przyjmować postać wskazówki na skalce lub wyświetlacza cyfrowego, oraz czujnika temperatury, który jest zamontowany w silniku i odczytuje temperaturę oleju.

Czujnik temperatury jest zazwyczaj zamontowany wewnątrz silnika, w miejscu, gdzie może dokładnie mierzyć temperaturę oleju. Informacje o temperaturze są przesyłane z czujnika do wskaźnika, który przekazuje odczyty pilotowi.

Olej silnikowy posiada właściwości pozwalające mu osiągać największą wydajność w odpowiedniej temperaturze w zależności o typu statku powietrznego. Dla przykładu  samolotu Cessna 152 temperatura ta wynosi od do

RcNpFAxCmCKkv
Wskaźnik temperatury oleju
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wskaźnik temperatury głowicy cylindra

Wskaźnik ciśnienia sprężania, znany również jako manometr ciśnienia sprężania, służy do monitorowania ciśnienia sprężania w cylindrach silnika tłokowego. Jest wyposażony w wskaźnik, który może być w formie wskazówki na skali lub cyfrowego wyświetlacza, oraz czujniki umieszczone na każdym cylindrze silnika.

Dla przykładu samolotu Cessna 152, maksymalna dopuszczalna wartość temperatury cylindrów  wynosi . W silnikach tłokowych, oprócz powietrza, do chłodzenia wykorzystuje się również paliwo. Dlatego ważne jest zachowanie ostrożności podczas regulacji mieszanki paliwowej, aby nie pozbawić cylindrów odpowiedniego chłodzenia. W trakcie eksploatacji samolotu przy dużym obciążeniu należy również monitorować temperaturę cylindrów.

R1TUarKQXsZdX
Wskaźnik temperatury głowicy cylindra
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

6

Wskazania przyrządów samolotu wielosilnikowego tłokowego

R1UFF1nKNOgKx
Ilustracja przedstawia wskazania przyrządów samolotu wielosilnikowego tłokowego. Jest to duży panel z ekranem cyfrowym wewnątrz oraz ramką, w której znajdziemy dużo przycisków i pokręteł służących do obsługi przyrządu. Panel wyświetla wskazania danych dotyczących lotu bądź zespołu napędowego. W trzech rzędach na panelu ustawione są wskaźniki. W pierwszym rzędzie od lewej widać: wskaźnik ciśnienia ładowania eM A Pe (z angielskiego Manifold pressure) wskazujący ciśnienie w kolektorze, obrotomierz, wskaźnik ciśnienia paliwa oraz dwa wskaźniki ilości paliwa w zbiornikach, odpowiednio lewym i prawym. W drugim rzędzie widoczne są od lewej: wskaźnik położenia podwozia, wskaźnik ciśnienia oleju i wskaźnik temperatury oleju. W trzecim rzędzie są: wskaźnik ustawienia trymerów oraz położenia klap, amperomierze i woltomierze alternatora i akumulatora oraz wskaźnik motogodzin każdego z silników.
Wskazania przyrządów samolotu wielosilnikowego tłokowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia wskazania przyrządów samolotu wielosilnikowego tłokowego. Wybrane elementy podpisano w formie punktów interaktywnych. Po kliknięciu na punkt pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym. Jest to duży panel z ekranem cyfrowym wewnątrz oraz ramką, w której znajdziemy dużo przycisków i pokręteł służących do obsługi przyrządu. Panel wyświetla wskazania danych dotyczących lotu bądź zespołu napędowego. W trzech rzędach na panelu ustawione są wskaźniki. W pierwszym rzędzie od lewej widać: wskaźnik ciśnienia ładowania eM A Pe (z angielskiego Manifold pressure) wskazujący ciśnienie w kolektorze, obrotomierz, wskaźnik ciśnienia paliwa oraz dwa wskaźniki ilości paliwa w zbiornikach, odpowiednio lewym i prawym. W drugim rzędzie widoczne są od lewej: wskaźnik położenia podwozia, wskaźnik ciśnienia oleju i wskaźnik temperatury oleju. W trzecim rzędzie są: wskaźnik ustawienia trymerów oraz położenia klap, amperomierze i woltomierze alternatora i akumulatora oraz wskaźnik motogodzin każdego z silników.

R1aRQk40yWVv1
Wskazania przyrządów samolotu wielosilnikowego tłokowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia wskazania przyrządów samolotu wielosilnikowego tłokowego. Jest to duży panel z ekranem cyfrowym wewnątrz oraz ramką, w której znajdziemy dużo przycisków i pokręteł służących do obsługi przyrządu. Wewnątrz ramki po lewej stronie ekranu znajdują się zaznaczone wskaźniki. Od góry po kolei: obrotomierz, ciśnienie oleju, temperatura oleju, paliwomierz, amperomierz i woltomierz.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

Powrót do spisu treściDHSY7KA4MPowrót do spisu treści