Lesson plan (Polish)
Temat: Narodowy Bank Polski
Autorka: Anna Rabiega
Adresat:
Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej.
Podstawa programowa:
Materiał rozszerzony, do pracy z uczniem zdolnym.
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń ma podstawową wiedzę na temat systemu bankowego.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia i analizuje strukturę Narodowego Banku Polskiego.
przedstawia najważniejsze obszary aktywności Narodowego Banku Polskiego.
wyjaśnia działania banków komercyjnych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku obcym,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie,
inicjatywność i przedsiębiorczość.
Metody nauczania:
dyskusja,
mapa myśli,
WebQuest,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem filmu, schematu interaktywnego, ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
indywidualna,
w parach,
grupowa,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Przeanalizujecie działanie Narodowego Banku Polskiego i działania podejmowane przez banki komercyjne.
2. Nauczyciel prosi chętnego/wybranego ucznia o odczytanie z abstraktu przepisów prawa regulujących funkcjonowanie Narodowego Banku Polskiego. (Nauczyciel może też odtworzyć fragment nagrania abstraktu z tymi przepisami). Następnie pyta chętnych/wybranych uczniów:
Jakie konsekwencje wynikają z takich przepisów dla funkcjonowania Narodowego Banku Polskiego?
Czy takie rozwiązania są konieczne?
Dlaczego uregulowano je w Konstytucji i ustawie, a nie np. w rozporządzeniu?
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie filmu „Wprowadzenie do Narodowego Banku Polskiego” (dostępny w zasobach internetowych). Podczas filmu uczniowie powinni wynotować odpowiedzi na następujące pytania:
Czym jest Narodowy Bank Polski? Na podstawie jakich aktów prawnych funkcjonuje?
Jakie trzy funkcje pełni NBP?
Na czym polega każda z tych funkcji?
Jakie jest znaczenie Narodowego Banku Polskiego w naszym państwie i na świecie?
Kto zarządza Narodowym Bankiem Polskim?
Kto był inicjatorem utworzenia polskiego banku centralnego?
W razie potrzeby film można wyświetlić dwukrotnie.
Po projekcji filmu nauczyciel przeprowadza rozmowę nauczającą – chętni/wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje i uzupełnia je.
2. Nauczyciel prosi uczniów, aby odliczyli do trzech i zapamiętali swoją liczbę. Osoby z numerem 1 zapoznają się z zawartymi w abstrakcie informacjami nt. zadań Prezesa Narodowego Banku Polskiego, z numerem 2 – z zadaniami Rady Polityki Pieniężnej (schemat interaktywny „What does the Monetary Policy Council do?”), zaś osoby z numerem 3 – zarządu NBP. Następnie uczniowie łączą się w trzyosobowe grupy i przekazują pozostałym członkom informacje, jakie udało się im zgromadzić na temat działania poszczególnych organów NBP. Nauczyciel wyznacza czas na realizację zadania. Po upływie wyznaczonego czasu, nauczyciel sporządza na tablicy mapę myśli „Organy NBP”. Uczniowie podają swoje propozycje dotyczące zadań prezesa, zarządu i Rady Polityki Pieniężnej, nauczyciel zapisuje je na tablicy. Po zakończeniu ćwiczenia nauczyciel prosi chętnych/wybranych uczniów o podsumowanie działania każdego z trzech organów.
3. Nauczyciel informuje uczniów, że wykorzystają metodę WebQuest, aby ustalić, czym zajmują się banki komercyjne. Nauczyciel wyznacza czas na realizację zadania i razie potrzeby wyjaśnia metodę. Uczniowie pracują w parach. Ich zadanie polega na odwiedzeniu stron internetowych różnych banków komercyjnych działających w Polsce i zanotowaniu nazw produktów bankowych ukazujących różnorodny charakter działalności banków. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel prosi chętnych/wybranych uczniów o przedstawienie rezultatów swojej pracy. W razie potrzeby poprawia i uzupełnia ich wypowiedzi. Zapisuje na tablicy przykładowe nazwy banków komercyjnych i rodzaje oferowanych przez nie produktów. Następnie inicjuje krótką dyskusję nt. roli banków komercyjnych w gospodarce. Uczniowie przedstawiają swoje opinie. Pod koniec dyskusji chętny/wybrany uczeń podsumowuje ją.
4. Uczniowie ponownie pracują w parach metodą WebQuest. Tym razem skoncentrują się na analizie ofert dotyczących prowadzenia kont osobistych. Ich zadanie polega na:
ustaleniu kryteriów wyboru konta osobistego z punktu widzenia potrzeb określonego klienta,
analizie ofert przynajmniej pięciu banków w tym zakresie,
wybór aktualnie najlepszej ich zdaniem oferty,
przygotowanie uzasadnienia tego wyboru.
Nauczyciel wyznacza czas na realizację zadania, a po jego upływie pyta chętnych/wybranych uczniów o ich decyzje i uzasadnienie.
5. Nauczyciel prosi uczniów, aby w ten sam sposób co w poprzednim zadaniu dokonali wyboru lokaty środków w wysokości 30 tysięcy złotych. Nauczyciel wyznacza czas na realizację zadania, a po jego upływie pyta chętnych/wybranych uczniów o ich decyzje i uzasadnienie.
6. Następnie nauczyciel przeprowadza krótką dyskusję na temat tego, czy warto oszczędzać i co skłania ludzi do oszczędzania. Uczniowie przedstawiają swoje opinie. Pod koniec dyskusji chętny/wybrany uczeń podsumowuje ją.
Faza podsumowująca:
1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak sądzicie, czego jeszcze musicie się nauczyć na temat Narodowego Banku Polskiego i banków komercyjnych, żeby być zadowolonym ze swojej wiedzy i umiejętności?
Chętni/wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi.
2. Propozycja zadania domowego:
a. Przeanalizuj infografikę „The most important areas of the NBP activity”. Wyjaśnij własnymi słowami, na czym polega każda z wymienionych tam funkcji Narodowego Banku Polskiego i dlaczego została ona powierzona tej instytucji.
b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
o ile
powstrzymywać, ograniczać (np. ruchy)
Skarb Państwa
na prośbę/wniosek
inaczej
projekt ustawy budżetowej
wytyczne
stopy procentowe
pośrednictwo
ponieść ryzyko
założenie
Teksty i nagrania
The National Bank of Poland
The National Bank of Poland (NBP) fulfills the tasks set out in the Constitution of the Republic of Poland, the Act on NBP and the Banking Act of 29 August 1997. These legal acts guarantee the independence of the NBP from other state authorities.
In accordance with the Monetary Policy Strategy developed by the Monetary Policy Council after 2003, the NBP's objective is to stabilize inflation at 2.5% with an acceptable fluctuation band of +/– 1 percentage point (that is, inflation may be between 1.5% and 3.5 %).
The bodies of the National Bank of Poland are the President of the NBP, the Monetary Policy Council and the Management Board of the NBP.
The President of the NBP is appointed by the Sejm at the request of the President of the Republic of Poland for a six‑year term. He is responsible for the organization and functioning of the National Bank of Poland. The same person cannot be the President of the NBP for more than two terms. The President of the NBP:
is the head of all employees of this institution,
is the chairperson of the Monetary Policy Council, the Management Board of the NBP,
represents the NBP outside,
is the representative of the interests of the Republic of Poland in international banking institutions and, if the Council of Ministers does not decide otherwise, in international financial institutions.
The Monetary Policy Council includes: the President of the NBP (as the chairperson of the Monetary Policy Council), and nine other members, appointed in equal numbers by the President of the Republic of Poland, the Sejm and the Senate for six years.
The day‑to‑day activity of the NBP is managed by its Management Board, which includes the President of the NBP and 6 to 8 other members (including two NBP vice presidents). The main task of the Management Board is the implementation of resolutions of the Monetary Policy Council, adoption and implementation of the NBP plan of activities, the execution of the financial plan approved by the Council and the performance of tasks related to the exchange rate policy and the payment system.
The other banks of the banking system are commercial banks. Commercial banks deal with financial services for business entities and individuals. For this purpose the banks:
conduct deposit activity (consisting in receiving and storing cash of their clients on specific terms),
conduct loaning activity (consisting in granting short-, medium- and long‑term loans by the bank and guaranteeing loans from other entities),
provide operational services (meaning that the bank keeps bank accounts of its clients and performs banking operations on them).
It should be emphasized that a bank is a kind of enterprise, which is why, like any enterprise, it should bring profit. The activities of banks are not limited to collecting funds paid by their clients.
Currently, banks offer more and more of their products, including:
Internet banking,
the issue and management of payment instruments (e.g. credit cards),
brokerage in securities and the issue of bank securities,
advice on all services the bank offers,
money delivery services,
safe services.
Banks are constantly expanding and modifying their offer.
Banks are just as important as money in the economy – they improve its functioning. The most visible effect of the lack of banks and the banking system would be the functioning of the money flow in the economy almost exclusively in the form of cash. We would have to keep money for current expenses and any savings in their physical form, bearing the risk of losing them as a result of damage, loss or theft. In the era of online transactions and non‑cash settlements, it is difficult to imagine an economy without these institutions.