E-materiały do kształcenia zawodowego

Udzielanie pierwszej pomocy

BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy - Technik bezpieczeństwa i higieny pracy 325509

bg‑azure

Udzielam pierwszej pomocy

GRA EDUKACYJNA

1
Wprowadzenie

Do wypadku może dojść wszędzie – w domu, na ulicy, ale również w pracy. W przypadku wystąpienia zagrożenia zdrowia i życia każdy ma obowiązek udzielić pierwszej pomocy. Zgodnie z art. 162 § 1 Kodeksu karnego: “Kto człowiekowi znajdującemu się w położeniu grożącym bezpośrednim niebezpieczeństwem utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu nie udziela pomocy, mogąc jej udzielić bez narażenia siebie lub innej osoby na niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.”

Ważna jest oczywiście szybka reakcja i odpowiednia pomoc przedmedyczna, która może uratować czyjeś życie i zdrowie. Jeżeli jesteś świadkiem wypadku, powinieneś dzwonić na numer alarmowy 999 (pogotowia ratunkowego) lub 112 (europejski numer alarmowy).

Według art. 162 § 2 Kodeksu karnego nie popełnisz przestępstwa, jeżeli nie udzielisz pomocy, “do której jest konieczne poddanie się zabiegowi lekarskiemu albo w warunkach, w których jest możliwa niezwłoczna pomoc ze strony instytucji lub osoby do tego powołanej.” Nie poniesiesz odpowiedzialności za ewentualne błędy popełnione w trakcie udzielania pomocy, jeśli kierowałeś się dobrą wolą.

1
1
Instrukcja do gry edukacyjnej

Gra edukacyjna “Udzielam pierwszej pomocy” rozpoczyna się ekranem startowym. Za pomocą przycisku Start, gracz przechodzi do ekranów z opisem celów, zasad gry. Poruszanie się między tymi ekranami umożliwia przycisk Dalej.

Każdy tekst oznaczony ikoną Włącz/wyłącz dźwięk jest czytany przez lektora. Gracz ma możliwość wielokrotnego odsłuchania nagrania.

Gracz wciela się w rolę osoby udzielającej pierwszej pomocy przedmedycznej. Gra składa się z trzech etapów.

Po kliknięciu przycisku Dalej na planszy z zasadami, gracz przechodzi do ekranu Menu, gdzie aktywny jest tylko poziom pierwszy. Następnie przechodzi do planszy z wyborem siedmiu przypadków. Zadaniem gracza jest ustalenie kroków postępowania podczas udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Po wybraniu elementów i kliknięciu przycisku Sprawdź, gracz otrzymuje informację zwrotną dotyczącą poprawności decyzji.

Po ukończeniu etapu pierwszego, pojawia się przycisk Dalej. Gracz przechodzi do ekranu Menu, na którym aktywny jest poziom pierwszy i drugi. Na drugim etapie, użytkownik ma za zadanie ocenić stan osoby z nagłym zatrzymaniem krążenia, ustawiając kolejne kroki postępowania. Po ułożeniu wybranych elementów i kliknięciu przycisku Sprawdź, gracz otrzymuje informację zwrotną dotyczącą poprawności decyzji.

Po ukończeniu etapu drugiego, pojawia się przycisk Dalej. Gracz przechodzi do ekranu Menu, na którym aktywny jest poziom pierwszy, drugi i trzeci. Na trzecim etapie, użytkownik ma za zadanie przeprowadzić resuscytację krążeniowo‑oddechową. Po odpowiedzeniu na pytanie i kliknięciu przycisku Sprawdź, gracz otrzymuje informację zwrotną dotyczącą poprawności decyzji.

Na poziomie 1 za każdy prawidłowo rozwiązany przypadek gracz otrzymuje 3 punkty. Aby ukończyć etap musi poprawnie przejść 3 sytuacje. Jeśli popełni błąd, może ponownie spróbować odpowiedzieć na pytanie. Na poziomie 2 i 3 za każde prawidłowo rozwiązane zadanie otrzymuje w pierwszej próbie 3 punkty, w drugiej 1 punkt, a w każdej kolejnej 0 punktów.

Aby ukończyć grę, należy przejść prawidłowo wszystkie poziomy.

RmghyqoCu9oqh
Przyciski funkcyjne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rh1AyVDfisyOz
Udzielam pierwszej pomocy
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ra47EgZsJUc4n2
Ćwiczenie 1
R999CTcLGc0dY2
Ćwiczenie 2
R1ThqsiE3uAWK2
Ćwiczenie 3
RKnQHSIlE0peu2
Ćwiczenie 4
RgqO3um5yycMF2
Ćwiczenie 5
RUmil0cITwh692
Ćwiczenie 6
R1SZByJM1rNOY2
Ćwiczenie 7

Powiązane ćwiczenia