Temat: Aminokwasy

Adresat

Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)

Podstawa programowa:

Szkoła podstawowa. Chemia.

X. Substancje chemiczne o znaczeniu biologicznym. Uczeń:

4) opisuje budowę i wybrane właściwości fizyczne i chemiczne aminokwasów na przykładzie kwasu aminooctowego (glicyny); pisze równanie reakcji kondensacji dwóch cząsteczek glicyny;
5) wymienia pierwiastki, których atomy wchodzą w skład cząsteczek białek; definiuje białka jako związki powstające w wyniku kondensacji aminokwasów.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń opisuje budowę oraz wybrane właściwości fizyczne i chemiczne aminokwasów na przykładzie kwasu aminooctowego (glicyny).

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • czym są aminy i aminokwasy;

  • opisywać budowę i właściwości związków zawierających azot – na przykładzie metyloaminy (aminy) i glicyny (aminokwasu);

  • zapisywać wzory metyloaminy i glicyny;

  • wskazać we wzorach związków organicznych wiązanie peptydowe.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).

  2. Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.

  3. BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel, wprowadzając uczniów w zagadnienie aminokwasów, odwołuje się do budowy białek, do ich podziału na kwasowe, obojętne i zasadowe. Zapisuje na tablicy wzór ogólny aminokwasów. Prezentuje ilustrację „Aminokwasy (wzór ogólny aminokwasów z opisem)” z abstraktu.

  2. Prowadzący zajęcia tłumaczy zasadę tworzenia nazw systematycznych aminokwasów na przykładzie kwasu aminooctowego, czyli glicyny. Zapisuje wzór grupowy na tablicy, a następnie wyświetla ilustrację ze wzorem modelowym glicyny.

  3. Uczniowie oglądają film „Badanie amfoterycznego charakteru glicyny”. Po emisji materiału z pomocą nauczyciela formułują pytanie badawcze i zapisują je w karcie pracy. Notują spostrzeżenia i po wspólnym ustaleniu wnioski.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń interaktywnych w abstrakcie.

Faza podsumowująca

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

amino acids
amino acids
R1eSMGMxemb3X
Nagranie dźwiękowe słówka

aminokwasy – związki organiczne, których cząsteczki zawierają grupę aminową – NH2 i grupę karboksylową – COOH

amines
amines
RGmmKQHPBAxOW
Nagranie dźwiękowe słówka

aminy – do amin zaliczamy związki będące pochodnymi amoniaku, w których cząsteczkach co najmniej jeden atom wodoru zastąpiono grupą węglowodorową; wzór ogólny amin to R – NH2, gdzie R to grupa węglowodorowa, a – NH2 to grupa aminowa

glycine
glycine
RPO0yZ435wO6f
Nagranie dźwiękowe słówka

glicyna – aminokwas o wzorze NH2 – CH2 – COOH; jest krystaliczną, stałą substancją; dobrze rozpuszcza się w wodzie

methylamine
methylamine
RgVXQiLyluZcY
Nagranie dźwiękowe słówka

metyloamina – amina o wzorze CH3NH2; jest gazem o charakterystycznym, nieprzyjemnym zapachu

Teksty i nagrania

R1eqovYQU0ZBr
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Amino acids

One of the protein breakdown products is ammonia. It means that proteins also contain nitrogen atoms. The basic compounds that build proteins are amino acids – organic compounds containing amine group – NH2 and a group characteristic for carboxylic acids – COOH.

The amino acid with the simplest structure is glycine.

Another name of glycine is amino‑acetic acid.

Due to the presence of two functional groups: alkaline amine – NH2 and acidic carboxyl – COOH, molecules of amino acids can be attached via a peptide bond.

The dipeptide may attach another amino acid molecule; the tripeptide will be obtained. The tripeptide may attach further amino acid molecules. In this way, polypeptides are formed, i.e. compounds formed as a result of joining of many amino acid molecules.

  • Amines and amino acids are organic compounds containing nitrogen atoms in their molecules.

  • The properties of amines change with increasing number of carbon atoms in the molecule.

  • Amino acids are organic compounds containing two functional groups: alkaline amino – NH2 and acidic carboxyl – COOH group.

  • Amino acids have the ability to bind using peptide bonds; in this way they form polypeptides.