4) recognises and identifies: the square, the rectangle, the rhombus, the parallelogramparallelogramparallelogram and the trapezium.
5) is familiar with the most important properties of the square, the rectangle, the rhombus, the parallelogramparallelogramparallelogram and the trapezium; recognises the figures symmetrical about the axis and indicates the symmetry axes of figures.
Students draw in their notebooks the FUKS parallelogramparallelogramparallelogram according to the suggestions given by the teacher. Then, they draw its diagonals.
[Illustration 2]
[Geogebra applet]
Task:
Students work individually using their computers. They are going to watch how the:
- lengths of the diagonals,
- the values of the angles of the intersection of the diagonals change due to change of the length of the sides of the parallelogramparallelogramparallelogram.
After completing the task, the students answer the following question:
- What can you say about the length of the diagonals of the parallelogram?
- Is it possible for the parallelogramparallelogramparallelogram to have all sides equalequalequal in length and differentdifferentdifferent diagonals?
- Can the angle of the intersection point be the right one and the diagonals be of the same length? Can they be differentdifferentdifferent?
Students work in pairs. Every pair gets the model of a parallelogram. They are going to measuremeasuremeasure all interior sides of the parallelogramparallelogramparallelogram.
After completing the task, the students answer the following questions:
- What can you say about the opposite anglesopposite anglesopposite angles of the parallelogram?
- What is the sum of all interior angles of the parallelogramparallelogramparallelogram?
- What is the sum of the angles situated on the same side?
Students calculate the missing values of the angles of the parallelogramparallelogramparallelogram on their own. They know that one of the angles is 50°.
Task:
Students draw a parallelogram with sides of 5 cm and 3 cm on their own and calculate its perimeter.
Task:
Students draw a rhombus on their own. The perimeter of the rhombus is 36 cm and the acute angle is 30°.
An extra task:
- Find out on the Internet how to construct the parallelogramparallelogramparallelogram knowing the length of its sides.
- Równoległobok to czworokąt, który ma dwie pary boków równoległych. Równoległe boki równoległoboku są równe.
- Obwód równoległoboku to suma długości wszystkich boków.
- Przeciwległe kąty równoległoboku mają równe miary. Suma miar sąsiednich kątów wynosi 180 stopni. Suma wszystkich kątów w równoległoboku wynosi 360 stopni.
- Przekątne równoległoboku (nie będącego prostokątem) są różnej długości i przecinają się w połowie.
m972ac877d7ddc0d6_1528449000663_0
Równoległobok i jego własności
m972ac877d7ddc0d6_1528449084556_0
Drugi
m972ac877d7ddc0d6_1528449076687_0
IX. Wielokąty, koła i okręgi. Uczeń:
4) rozpoznaje i nazywa: kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok i trapez;
5) zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu, rozpoznaje
figury osiowosymetryczne i wskazuje osie symetrii.
m972ac877d7ddc0d6_1528449068082_0
45 minut
m972ac877d7ddc0d6_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
m972ac877d7ddc0d6_1528449552113_0
1. Poznanie własności równoległoboku.
2. Obliczanie miar kątów i obwodu równoległoboku.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych
kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m972ac877d7ddc0d6_1528450430307_0
1. Rysuje równoległoboki.
2. Oblicza miary kątów w równoległoboku oraz obwód równoległoboku.
m972ac877d7ddc0d6_1528449534267_0
1. Ćwiczenia praktyczne.
2. Analiza sytuacyjna.
m972ac877d7ddc0d6_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m972ac877d7ddc0d6_1528450135461_0
m972ac877d7ddc0d6_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach poznają własności równoległoboku i rombu.
Uczniowie przypominają definicję przekątnej oraz sposób obliczania obwodu wielokąta. Wśród
wielokątów wskazują równoległoboki i romby.
Przekątna, to odcinek łączący dwa wierzchołki wielokąta nieleżące na jednym boku tego wielokąta.
Obwód wielokąta, to suma długości wszystkich jego boków.
Równoległobok to czworokąt, który ma dwie pary boków równoległych.
[Ilustracja 1]
Romb, to równoległobok, który ma wszystkie boki równej długości.
m972ac877d7ddc0d6_1528446435040_0
Uczniowie rysują w zeszycie równoległobok FUKS według instrukcji podawanej przez nauczyciela. Następnie rysują jego przekątne.
[Ilustracja 2]
[Geogebra aplet]
Polecenie:
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, jak zmieniają w zależności od zmiany długości boków równoległoboku:
- długości przekątnych,
- miary kątów, pod jakimi przecinają się przekątne.
Po wykonaniu polecenia odpowiadają na pytania:
Co możesz powiedzieć o długości przekątnych równoległoboku?
Czy może zdarzyć się tak, aby wszystkie boki równoległoboku były tej samej długości, a przekątne różnej?
Czy może zdarzyć się tak, aby kąt między przekątnymi był prosty i przekątne miały takie same długości? A różne?
Uczniowie powinni zauważyć, że:
- Przekątne równoległoboku, który nie jest prostokątem, są różnej długości.
- Jeśli przekątne równoległoboku mają równe długości, to równoległobok jest prostokątem.
- Przekątne równoległoboku dzielą się na połowy.
- Przekątne równoległoboku, który ma sąsiednie boki różnej długości, nie są prostopadłe.
- Przekątne równoległoboku, który ma sąsiednie boki równej długości, są prostopadłe. Taki równoległobok nazywamy rombem.
[Ilustracja 3]
Polecenie:
Uczniowie pracują w parach. Każda grupa otrzymuje model równoległoboku.
Uczniowie mają za zadanie zmierzyć wszystkie kąty wewnętrzne równoległoboku.
Po wykonaniu tego polecenia uczniowie powinni odpowiedzieć na pytania:
- Co możesz powiedzieć o kątach równoległoboku leżących naprzeciwko siebie?
- Ile wynosi suma wszystkich kątów wewnętrznych równoległoboku?
- Ile wynosi suma sąsiednich kątów przy jednym boku równoległoboku?