Film
Polecenie 1
Zapoznaj się z wykładem ekspertki dr hab. Justyny Bajdy. Na jego podstawie wyjaśnij znaczenie terminu „młodopolszczyzna” i wskaż jej najważniejsze cechy.
Polecenie 2
W poetyce młodopolskiej istotnym celem było wyrażenie nastroju podmiotu lirycznego tekstów. Podaj środki, którymi osiągano ten cel.
Ćwiczenie 1
Młodopolska maniera stała się obiektem kpin twórców poźniejszych epok. Zaznacz zdania, które opisują przyczyny tego stanu:
- Wyszukane słownictwo, np. terminy francuskie, spowodowało, że wiersze młodpolan były niezrozumiałe i sztuczne.
- Każdy mógł napisać młodopolski wiersz, wystarczyło tylko użyć odpowiednio dużej liczby epitetów i metafor.
- W późniejszych epokach emocje i nastroje podmiotu lirycznego przestały być dla twórców ważne.
- W zbyt przeładowanej formie ginął sens młodopolskich wierszy.
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się jeszcze raz z końcowym fragmentem wykładu ekspertki. Napisz krótki wiersz zgodny z zasadami poetyki młodopolskiej lub parodię wiersza młodopolskiego.

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DP5VYi1Hk
Film opowiada o cechach stylu młodopolskiego