4) reads from the graph of the function: the domain, the range, roots, monotonic intervals, intervals in which the function takes values not greater (not smaller) or smaller (not greater) than a given number, greatest and smallest values of the function (if they exist) in the closed interval and arguments for which the function takes greatest and smallest values;
7) draws the plot of the quadratic function given by a formula;
9) identifies the formula of a quadratic function based on information about this function or about its plot;
12) based on the plot of the functionplot of the functionplot of the function y = f(x) draws plot of functions y = f(x - a), y = f(x)+b, y = - f(x), y = f( - x).
- the plot of the function where x ∈ R, is called a parabola, - the point O = (0, 0) is called the vertex of the parabolavertex of the parabolavertex of the parabola, - the vertex divides the parabola into two parts called arms of the parabola, - the line x = 0 is the parabola’s axis of symmetryparabola’s axis of symmetryparabola’s axis of symmetry, - the greater the absolute value of the coefficient acoefficient acoefficient a, the closer the arms are to the axis Y, - if the coefficient a > 0, then the parabola opens up, -if the coefficient a < 0, then the parabola opens down.
Transformation of the plot of the functionplot of the functionplot of the function.
- by translating the plot of the function by p units along the X axis in accordance with the direction of the axis, we obtain the plot of the function , - by translating the plot of the function by q units along the Y axis in accordance with the direction of the axis, we obtain the plot of the function .
Students work individually, using computers. Their task is to analyse how the plot of monomials changes in discussed translations and how the plot of the functionplot of the functionplot of the function looks in various cases.
[Geogebra applet]
The teacher divides students into group. Each task group solves exercises prepared by the teacher. Experts help students, clarify doubts. The teacher supervises students’ work.
Task 1
Knowing that , and , calculate:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Task 2
Draw plots of functions:
a)
b)
Task 3
Give formulas of functions presented in the plot and then give their properties.
[Illustration 2]
An extra task:
Prove that if the function f is defined by the formula , where then for each natural number n, the difference is a number that can be divided by four.
- wykres funkcji , gdzie nazywamy parabolą, - punkt O = (0, 0) nazywamy wierzchołkiem tej paraboli, - wierzchołek dzieli parabolę na dwie części, które nazywamy ramionami paraboli, - prosta x = 0 jest osią symetrii tej paraboli, - im większa wartość bezwzględna współczynnika a, tym bliżej osi OY znajdują się ramiona paraboli, - jeśli współczynnik a > 0, to ramiona paraboli są skierowane do góry, jeśli współczynnik a < 0, to ramiona paraboli są skierowane do dołu, - przesuwając wykres funkcji o p jednostek wzdłuż osi OX zgodnie z kierunkiem osi, otrzymujemy wykres funkcji , - przesuwając wykres funkcji o q jednostek wzdłuż osi OY zgodnie z kierunkiem osi, otrzymujemy wykres funkcji .
ma2a7127cde3848dd_1527752256679_0
R1dYM0fwRdZNM1
- dziedziną jest zbiór wszystkich liczb rzeczywistych, - zbiorem wartości jest przedział, - osią symetrii wykresu funkcji jest prosta o równaniu x = 0, - ma jedno miejsce zerowe x = 0, - jest malejąca w przedziale oraz rosnąca w przedziale , - osiąga wartość najmniejszą równą 0 dla argumentu 0, nie przyjmuje wartości największej, - nie jest różnowartościowa.
ma2a7127cde3848dd_1528449000663_0
Jednomian kwadratowy i jego własności. Przesunięcie wykresu jednomianu kwadratowego wzdłuż osi układu współrzędnych
ma2a7127cde3848dd_1528449084556_0
Trzeci
ma2a7127cde3848dd_1528449076687_0
V. Funkcje. Uczeń:
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
7) szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem;
9) wyznacza wzór funkcji kwadratowej na podstawie informacji o tej funkcji lub o jej wykresie;
12) na podstawie wykresu funkcji y = f(x) szkicuje wykresy funkcji y = f(x - a), y = f(x) + b, y = - f(x), y = f(- x).
ma2a7127cde3848dd_1528449068082_0
45 minut
ma2a7127cde3848dd_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
ma2a7127cde3848dd_1528449552113_0
1. Rysowanie wykresu jednomianu i określanie jego własności.
2. Szkicowanie na podstawie wykresu funkcji wykresów funkcji oraz
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
ma2a7127cde3848dd_1528450430307_0
Uczeń:
- rysuje wykres jednomianu i określa jego własności,
- na podstawie wykresu funkcji , szkicuje wykresy funkcji oraz
ma2a7127cde3848dd_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Stacje eksperckie.
ma2a7127cde3848dd_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
ma2a7127cde3848dd_1528450127855_0
Sześciu uczniów tworzy trzy grupy eksperckie i przygotowuje przed lekcją informacje na jeden temat, wybrany z poniższych.
I. Jednomian kwadratowy - wzór ogólny, wykres.
II. Własności jednomianu kwadratowego.
III. Przekształcenia wykresów funkcji.
ma2a7127cde3848dd_1528446435040_0
Uczniowie – eksperci kolejno prezentują przygotowane przez siebie informacje. Po prezentacji odpowiadają na pytania pozostałych uczniów i wyjaśniają wątpliwości.
Informacje, które powinny znaleźć się w prezentacjach grup eksperckich.
I grupa ekspertów
Jednomian kwadratowy - wzór ogólny, wykres.
Wzór ogólny funkcji wykładniczej: , gdzie .
Wykres funkcji , gdzie .
[Ilustracja 1]
- wykres funkcji , gdzie nazywamy parabolą, - punkt O = (0, 0) nazywamy wierzchołkiem tej paraboli, - wierzchołek dzieli parabolę na dwie części, które nazywamy ramionami paraboli, - prosta x = 0 jest osią symetrii tej paraboli, - im większa wartość bezwzględna współczynnika a, tym bliżej osi OY znajdują się ramiona paraboli, - jeśli współczynnik a > 0, to ramiona paraboli są skierowane do góry, jeśli współczynnik a < 0, to ramiona paraboli są skierowane do dołu.
II grupa ekspertów
Własności jednomianu kwadratowego:
- dziedziną jest zbiór wszystkich liczb rzeczywistych, - zbiorem wartości jest przedział, - osią symetrii wykresu funkcji jest prosta o równaniu x = 0, - ma jedno miejsce zerowe x = 0, - jest malejąca w przedziale oraz rosnąca w przedziale , - osiąga wartość najmniejszą równą 0 dla argumentu 0, nie przyjmuje wartości największej, - nie jest różnowartościowa.
III grupa ekspertów
Przekształcenia wykresów funkcji:
- przesuwając wykres funkcji o p jednostek wzdłuż osi OX zgodnie z kierunkiem osi, otrzymujemy wykres funkcji , - przesuwając wykres funkcji o q jednostek wzdłuż osi OY zgodnie z kierunkiem osi, otrzymujemy wykres funkcji .
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie, jak zmienia się wykres jednomianów w omawianych przekształceniach i jak wygląda wzór tej funkcji w poszczególnych przypadkach.
[Geogebra aplet]
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup zadaniowych, rozwiązuje przygotowane przez nauczyciela zadania. Eksperci wspierają uczniów, wyjaśniają wątpliwości. Nauczyciel nadzoruje pracę grup.
Polecenie 1
Wiedząc, że , oraz , oblicz:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Polecenie 2
Narysuj wykresy funkcji:
a)
b)
Polecenie 3
Podaj wzory funkcji przedstawionych na wykresie, a następnie określ ich własności.
[Ilustracja 2]
Polecenie dla chętnych:
Wykaż, że jeśli funkcja f jest określona wzorem , gdzie , to dla każdej liczby naturalnej n, różnica jest liczbą naturalną podzielną przez cztery.
ma2a7127cde3848dd_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- wykres funkcji , gdzie nazywamy parabolą, - punkt O = (0, 0) nazywamy wierzchołkiem tej paraboli, - wierzchołek dzieli parabolę na dwie części, które nazywamy ramionami paraboli, - prosta x = 0 jest osią symetrii tej paraboli, - im większa wartość bezwzględna współczynnika a, tym bliżej osi OY znajdują się ramiona paraboli, - jeśli współczynnik a > 0, to ramiona paraboli są skierowane do góry, jeśli współczynnik a < 0, to ramiona paraboli są skierowane do dołu, - przesuwając wykres funkcji o p jednostek wzdłuż osi OX zgodnie z kierunkiem osi, otrzymujemy wykres funkcji , - przesuwając wykres funkcji o q jednostek wzdłuż osi OY zgodnie z kierunkiem osi, otrzymujemy wykres funkcji .