1) solves systems of linear equations with two unknowns, gives geometric interpretation of consistent dependent and independent systems as well as inconsistent systems.
Students work individually, using computers. Their task is to know the interactive illustration, that helps them revise the method of solving systems of equations they learnt during the previous lesson.
[Interactive graphics]
After having completed the exercise, they write down conclusions:
While solving the system of equations using the substitution methodsubstitution methodsubstitution method, we follow these steps:
1. Wyznaczamy x z pierwszego równania. 2. Otrzymane wyrażenie podstawiamy w drugim układzie w miejsce x. 3. Po podstawieniu, drugie równanie stało się równaniem z jedną niewiadomą y – rozwiązujemy je. Pierwsze równanie przepisujemy bez zmian. 4. Po obliczeniu wartości y, podstawiamy ją do pierwszego równania i wykonując odpowiednie działania obliczamy wartość x. 5. Otrzymujemy rozwiązanie: parę liczb, która jest rozwiązaniem układu równań.
mea1f4f5a04fb36a0_1528449000663_0
Metoda podstawiania rozwiązywania układów równań – doskonalenie umiejętności
mea1f4f5a04fb36a0_1528449084556_0
Trzeci
mea1f4f5a04fb36a0_1528449076687_0
IV. Układy równań. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych.
mea1f4f5a04fb36a0_1528449068082_0
45 minut
mea1f4f5a04fb36a0_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
mea1f4f5a04fb36a0_1528449552113_0
1. Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
2. Wykorzystywanie układów równań do rozwiązywania prostych problemów matematycznych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mea1f4f5a04fb36a0_1528450430307_0
Uczeń:
- doskonali umiejętność rozwiązywania układów metodą podstawiania,
- wykorzystuje układy równań do rozwiązywania prostych problemów matematycznych.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ILUSTRACJĄ INTERAKTYWNĄ, przypominającą poznaną na ostatniej lekcji metodę rozwiązywanie układów równań.
[ILUSTRACJA INTERAKTYWNA]
Po wykonanym ćwiczeniu uczniowie zapisują wnioski.
Rozwiązując układ równań metodą podstawiania postępujemy następująco:
1. Wyznaczamy x z pierwszego równania. 2. Otrzymane wyrażenie podstawiamy w drugim układzie w miejsce x. 3. Po podstawieniu, drugie równanie stało się równaniem z jedną niewiadomą y – rozwiązujemy je. Pierwsze równanie przepisujemy bez zmian. 4. Po obliczeniu wartości y, podstawiamy ją do pierwszego równania i wykonując odpowiednie działania obliczamy wartość x. 5. Otrzymujemy rozwiązanie: parę liczb, która jest rozwiązaniem układu równań.
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z przygotowanymi układami równań (zadania na kartach pogrupowane są wg rosnącego poziomu trudności).
Uczniowie biorą udział w indywidualnym konkursie zadaniowym, rozwiązując zadania z czterech poziomów trudności.
Troje uczniów z najwyższą liczbą punktów otrzymuje oceny celujące, troje kolejnych – oceny bardzo dobre.
Polecenie 1
Rozwiąż układy równań metodą podstawiania.
Poziom 1 – każde poprawne rozwiązanie za 1 pkt.
- - -
Poziom 2 – każde poprawne rozwiązanie za 2 pkt.
- -
Poziom 3 – każde poprawne rozwiązanie za 3 pkt.
-
Poziom 4 – każde poprawne rozwiązanie za 4 pkt.
-
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych Dla jakiej liczby m układ równań nie ma rozwiązań?
mea1f4f5a04fb36a0_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
Rozwiązując układ równań metodą podstawiania postępujemy następująco:
1. Wyznaczamy x z pierwszego równania. 2. Otrzymane wyrażenie podstawiamy w drugim układzie w miejsce x. 3. Po podstawieniu, drugie równanie stało się równaniem z jedną niewiadomą y – rozwiązujemy je. Pierwsze równanie przepisujemy bez zmian. 4. Po obliczeniu wartości y, podstawiamy ją do pierwszego równania i wykonując odpowiednie działania obliczamy wartość x. 5. Otrzymujemy rozwiązanie: parę liczb, która jest rozwiązaniem układu równań.