1) identifies and names triangles that are: acute, right‑angled, obtuse, equilateral, isosceles;
2) uses the theorems related to the sum of their interior angles.
XI. Calculations in geometry. The student:
1) calculates the area of: the triangletriangletriangle, the square, the rectangle, the rhombus, the parallelogram, the trapezoid, shown in the picture and in practical situations, including data that require the conversion of units and in situations when the dimensions are not typical, for example the area of the triangletriangletriangle with a side of 1 km and the altitude of 1 mm.
The teacher introduces the topic of the lesson: revising the classification of triangles concerning their sides and angles as well as the knowledge of the angles and altitudes of triangles.
Task In the pictures, there are triangles and the descriptions of their interior angles. The students determine the type of each triangle.
[Illustration 1]
Students identify the following triangles: acute, right‑angled, and obtuse.
Task Connect the drawings and the types of the triangles.
Task Students work individually using their computers. Their task is to observe what the sum of the interior angles of a triangletriangletriangle is.
The students answer the following questions:
Which angle is equal to angleangleangle ∝ ? What are the names of angles α and δ ? Which angleangleangle is equal to angle β ? What are the names of angles β and ε ? What angleangleangle is made of the sum of angles α, β and γ ?
[Geogebra applet]
The sum of the interior angles.
On the basis of the previously made observations, the students make the generalization.
The sum of the angles of the triangletriangletriangle is 180°.
Task
In an ABC triangle the angle A is 25° and the angle B is 115°. What is the measuremeasuremeasure of the angleangleangle C?
In the next part of the lesson, we will revise the definition and the properties of the altitude of the triangletriangletriangle.
Task Draw the following triangles: acute, right‑angled, and obtuse. Draw the altitudes in each triangle. Where is the orthocentre of each triangletriangletriangle?
An extra task In an isosceles triangleisosceles triangleisosceles triangle one of the angles is 30°. Calculate the remaining angles.
Students do the revision exercises. Then they together sum‑up the classes by formulating the conclusions to memorise.
We classify the triangles with respect to the angles into: acute, right‑angled, and obtuse. We classify the triangles with respect to the lengths of their sides into isosceles, equilateral and scalene.
The altitude of the triangle is the line segment that connects the apex of the triangletriangletriangle with the line that includes the opposite side of the triangle which is perpendicular to this line. The triangletriangletriangle has three altitudes.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Wysokością trójkąta nazywamy odcinek łączący wierzchołek trójkąta z prostą, zawierającą przeciwległy bok i prostopadły do tej prostej. Trójkąt ma trzy wysokości.
Jeśli w trójkącie dwa boki są tej samej długości, to trójkąt taki nazywamy trójkątem równoramiennym.
Trójkąt, który ma wszystkie boki tej samej długości nazywamy trójkątem równobocznym.
Trójkąt, w którym wszystkie boki są różnej długości, nazywamy trójkątem różnobocznym.
m6ee2f8d0c769c74e_1528449000663_0
Trójkąty i ich własności II
m6ee2f8d0c769c74e_1528449084556_0
drugi
m6ee2f8d0c769c74e_1528449076687_0
IX. Wielokąty, koła i okręgi. Uczeń:
1) rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne, rozwartokątne, równoboczne i równoramienne;
3) stosuje twierdzenie o sumie kątów wewnętrznych trójkąta.
XI. Obliczenia w geometrii. Uczeń:
2) oblicza pola: trójkąta, kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu, przedstawionych na rysunku oraz w sytuacjach praktycznych, w tym także dla danych wymagających zamiany jednostek i w sytuacjach z nietypowymi wymiarami, na przykład pole trójkąta o boku 1 km i wysokości 1 mm.
m6ee2f8d0c769c74e_1528449068082_0
45 minut
m6ee2f8d0c769c74e_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m6ee2f8d0c769c74e_1528449552113_0
1. Nazywanie i rozpoznawanie rodzajów trójkąta.
2. Wyznaczanie miar kątów trójkąta, konstruowanie wysokości trójkąta.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m6ee2f8d0c769c74e_1528450430307_0
1. Rozpoznaje rodzaje trójkątów.
2. Wyznacza miary kątów trójkąta, konstruuje wysokość trójkąta.
m6ee2f8d0c769c74e_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
m6ee2f8d0c769c74e_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m6ee2f8d0c769c74e_1528450135461_0
m6ee2f8d0c769c74e_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji przypomną sobie podział trójkątów ze względu na boki i kąty.
Odświeżą też wiadomości na temat miar kątów i wysokości trójkątów.
Polecenie Na rysunkach pokazane są trójkąty oraz opisy ich kątów wewnętrznych.
Uczniowie określają rodzaj każdego z trójkątów.
[Rysunek 1]
Uczniowie rozpoznają trójkąt ostrokątny, prostokątny i rozwartokątny.
m6ee2f8d0c769c74e_1528446435040_0
Uczniowie określają rodzaj każdego z trójkątów ze względu na długości jego boków.
[Rysunek 2]
Uczniowie przypominają definicje trójkąta równoramiennego, równobocznego i różnobocznego.
Definicja Jeśli w trójkącie dwa boki są tej samej długości, to trójkąt taki nazywamy trójkątem równoramiennym.
Trójkąt, który ma wszystkie boki tej samej długości nazywamy trójkątem równobocznym.
Trójkąt, w którym wszystkie boki są różnej długości, nazywamy trójkątem różnobocznym.
Polecenie Połącz w pary rysunki i nazwy.
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest zaobserwowanie ile wynosi suma miar kątów wewnętrznych trójkąta.
Uczniowie odpowiadają na pytania:
Który kąt jest równy kątowi ∝ ? Jak nazywają się kąty α i δ ? Który kąt jest równy kątowi β ? Jak nazywają się kąty β i ε ? Jaki kąt tworzy suma kątów α, β i γ ?
[Geogebra aplet]
Uczniowie, na podstawie poczynionych obserwacji, podają uogólnienie.
Suma miar kątów trójkąta jest równa 180°.
[Rysunek 3]
Polecenie W trójkącie ABC miara kąta A wynosi 25°, a miara kąta B wynosi 115°. Uczeń wyznacza miarę kąta C.
W dalszej części lekcji uczeń zamuje się przypomnieniem definicji i własności wysokości w trójkącie.
Definicja Wysokością trójkąta nazywamy odcinek łączący wierzchołek trójkąta z prostą, zawierającą przeciwległy bok i prostopadły do tej prostej. Trójkąt ma trzy wysokości.
[Rysunek 4]
Definicja Punkt, w którym przecinają się proste zawierające wysokości trójkąta nazywamy ortocentrum trójkąta.
Polecenie Narysuj trójkąt ostrokątny, prostokątny i rozwartokątny. Narysuj wysokości w tych trójkątach. Gdzie znajduje się ortocentrum każdego trójkąta?
Polecenie dla chętnych W trójkącie równoramiennym jeden z kątów ma miarę 30°. Oblicz miary pozostałych kątów trójkąta.
m6ee2f8d0c769c74e_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
Ze względu na miary kątów trójkąty dzielimy na ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne. Ze względu na długości boków trójkąty dzielimy na równoramienne, równoboczne i różnoboczne. Suma miar kątów trójkąta jest równa 180°.
Wysokością trójkąta nazywamy odcinek łączący wierzchołek trójkąta z prostą, zawierającą przeciwległy bok i prostopadły do tej prostej. Trójkąt ma trzy wysokości.