E-materiały do kształcenia zawodowego

Podział nieruchomości

BUD.19. Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami- Technik geodeta 311104

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik geodetaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik geodeta

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik geodeta 311104. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.19 Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.19 Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami:

  • wznawianie znaków granicznych i wyznaczanie punktów granicznych, wykonywanie podziałów i rozgraniczeń nieruchomości, scaleń i wymiany gruntów, scaleń i podziałów nieruchomości oraz wywłaszczeń nieruchomości.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

BUD.19.3 Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z gospodarką nieruchomościami:

Uczeń:

  • 5) wykonuje czynności związane z podziałem nieruchomości;

  • 10) sporządza dokumentację wykonanych prac geodezyjnych związanych z gospodarką nieruchomościami.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał Podział nieruchomości składa się z czterech multimediów:

Ciekawa fabuła i świetny scenariusz, z którego uczeń dowie się, czym zajmuje się technik geodeta, jakie powinien mieć kompetencje i kwalifikacje, a także zobaczy go przy pracy, czyli np. podczas opracowywania dokumentacji oraz wykonywania prac terenowych, polegających między innymi na sporządzeniu projektu podziału nieruchomości.

Technik geodeta znów w akcji! Tym razem uczeń przekona się, czym jest wznawianie znaków granicznych i wyznaczanie punktów granicznych, w jaki sposób można „zbadać” księgę wieczystą oraz sporządzić wykaz synchronizacyjny, a także zastosować sprzęt wykorzystywany podczas weryfikacji stanu prawnego nieruchomości.

Jak wygląda procedura opracowywania projektu podziału nieruchomości (z uwzględnieniem etapów wykonywanych prac)? Jakie czynności podejmuje technik geodeta? Jaka dokumentacja związana jest z procedurą podziału nieruchomości? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w tym materiale.

To świetnie przygotowane opracowanie, przedstawiające etapy wykonywanych prac  z uwzględnieniem obiegu dokumentów i wymaganych terminów wynikających z kodeksu postępowania administracyjnego, a także zasady projektowania nowych granic przy uwzględnieniu potrzeb zleceniodawcy‑właściciela nieruchomości. Wszystko to okraszone rysunkami i wzorami dokumentów.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDH9nfj5GOInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu opracowywania projektów podziałów nieruchomości.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuD5ktJhRTASłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDPyEjjswBPrzewodnik dla nauczyciela to podpowiedź, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDipGZkThJPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD3MNf0VQsNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDq9ojNJDQInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz jego poszczególnych elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik geodeta

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik geodeta

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z zasadami wykonywania prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Film edukacyjny

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z filmem związanym z podziałem nieruchomości, dzielą się na kilkuosobowe grupy. Każda z nich ma za zadanie wypisania w ciągu trzech minut jak największej liczby słów kluczowych pojawiających się w materiale. Uczniowie poproszeni są o pogrupowanie terminów według określonych przez nauczyciela kryteriów. Ostatnim etapem tego ćwiczenia, opartego na burzy mózgów, jest klasyfikacja. Uczniowie analizują ją i nadają nazwy poszczególnym elementom. Wszystkie zespoły konfrontują na forum klasowym swoje pomysły.

Praca całego zespołu klasowego, praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Każda z nich ogląda jedynie połowę filmu (jedna z osób z każdej grupy może losować, którą część jej grupa zobaczy). Po wyemitowaniu całego filmu (uczniowie z grupy nieaktywnej mogą zostać poproszeni o założenie słuchawek i odwrócenie się tyłem do monitora) następuje streszczenie swojej części filmu drugiej grupie. Uczniowie z grupy, która nie oglądała tego fragmentu, mogą zadawać pytania, prosić o wyjaśnienia. Po wykonanym zadaniu wszyscy uczniowie oglądają cały film.

Film instruktażowy (tutorial)

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie oglądają krótki film, związany z badaniem księgi wieczystej i sporządzaniem wykazu synchronizacyjnego. Nauczyciel, opierając się na strategii „Wymień, pytaj, notuj, zapamiętaj” wybiera z materiału jedno słowo, które pojawia się w filmie, jest – według niego – kluczowe, i zapisuje je na tablicy. Uczniowie w ciągu trzech minut powinni wypisać na kartkach jak najwięcej innych słów, które pojawiają się w filmie, i są z zapisanym przez nauczyciela skorelowane. Nauczyciel wypisuje je na tablicy. Zaczyna od uczniów mniej aktywnych, aby zachęcić ich do pracy i mieć pewność, że aktywizuje cały zespół klasowy. Każdy z uczniów podaje jedno słowo. Kiedy wszystkie zostaną już zapisane, uczniowie proszeni są o ich wyjaśnienie, zdefiniowanie, a także ich kwestionowanie (być może pojawią się słowa, które są dość odległe od tematu). Nauczyciel zachęca do dyskusji dotyczącej zasadności wyboru.

Po zakończonej dyskusji nauczyciel wyświetla raz jeszcze film. Uczniowie sprawdzają, czy zapisane na tablicy słowa rzeczywiście się w nim pojawiają.

Praca w grupach

Nauczyciel prosi uczniów o dobranie sobie partnerów do ćwiczenia. Proponowana tu strategia „Zakorzeniania myśli – trzyminutowej przerwy” polega na umiejętnym zadawaniu pytań, wyciąganiu wniosków i słuchania kolegi/koleżanki. Uczniowie oglądają fragment filmu. Następuje trzyminutowa przerwa, podczas której jedna osoba z pary (A) podsumowuje punkty kluczowe, druga zaś (B) zgłasza swoje uwagi, zadaje pytanie, na które (A) odpowiada. Nauczyciel wznawia emisję; podczas kolejnej przerwy uczniowie zamieniają się rolami.

Grafika interaktywna

Praca w grupach

Uczniowie zapoznają się grafiką interaktywną. Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe grupy. Każda z nich otrzymuje „rozsypankę” – karteczki dotyczące podziału nieruchomości (część z nich zawiera fałszywe informacje). Zadaniem grup jest wybranie jedynie tych karteczek, które zawierają prawdziwe dane dotyczące omawianego tematu i zaklasyfikowanie ich w spójny sposób. Po zakończonym zadaniu grupy przedstawiają swoje propozycje na forum klasowym.

E‑book

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wybiera fragment tekstu, który może sprawiać uczniom trudność (fragment ten może być wskazany przez uczniów). Jeden z uczniów czyta tekst, reszta wskazuje niezrozumiałe słowa bądź mało transparentne frazy, zdania. Nauczyciel zapisuje je, umieszczając obok pytajnik. Cały zespół klasowy zastanawia się, jakich parafraz można użyć, jak zdeszyfrować trudne pojęcia, aby nie sprawiały one problemów (burza mózgów). Kiedy słowo/zdanie jest już zrozumiałe, miejsce pytajnika zastępuje wykrzyknik. Nauczyciel powinien zadbać o to, aby on sam był ostatnim ogniwem w interpretacji – uczniowie powinni, w miarę możliwości, samodzielnie dochodzić do zrozumienia tekstu.

Metoda ta rozwija w uczniach umiejętność mówienia tego, co jest dla nich trudne, i samodzielnego rozumienia tekstu. Uczniowie są zachęcani do parafrazowania, szukania przykładów, desygnatów, tłumaczenia innym uczniom zawiłości e‑booka.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie mogą korzystać z e‑bookasłownika pojęć, dzięki którym będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Filmy oraz grafika interaktywna stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.

Po obejrzeniu filmów uczeń może samodzielnie przygotować notatki, np. w formie fiszek bądź mapy myśli. Po zapoznaniu się z grafiką interaktywną oraz e‑bookiem uczeń może przygotowywać autorskie notatki w formie „Przemyślnika”, w których adresatem i odbiorcą jest on sam.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Filmy

Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmów;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmami stopniowo (nauczyciel pauzuje film bądź uczeń ogląda go w domu), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

uczniowie zdolni mogą przeprowadzić i nagrać wywiad z technikiem geodetą i przedstawić go na forum klasy;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Grafika interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zrobić kolaż (kompozycję artystyczną z fragmentów różnych przedmiotów) korespondujący z grafiką;

uczniowie zdolni mogą napisać krótki e‑book na podstawie wiadomości zamieszczonych w grafice;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą znaleźć w internecie materiały korespondujące z grafiką, a wyniki przedstawić w niewielkich grupach.

E‑book

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach dokumentów związanych z podziałem nieruchomości, pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą napisać własny e‑book;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści