Montaż i konserwacja traktów telekomunikacyjnych
INF.01 Montaż i utrzymanie torów telekomunikacyjnych oraz urządzeń abonenckich – Monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych 742202 oraz Technik telekomunikacji 352203
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych oraz technik telekomunikacjiWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych oraz technik telekomunikacji
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych 742202 oraz technik telekomunikacji 352203. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: montaż i konserwacja traktów telekomunikacyjnych.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się do zawodów: monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych (kod zawodu: 742202) oraz technik telekomunikacji (kod zawodu: 352203) oraz wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia INF.01.3. Montaż i konserwacja traktów telekomunikacyjnych
Uczeń:
charakteryzuje budowę traktów telekomunikacyjnych,
charakteryzuje elementy telekomunikacyjnej kanalizacji kablowej,
montuje telekomunikacyjne kable miedziane,
montuje telekomunikacyjne kable światłowodowe,
zestawia trakty telekomunikacyjne,
utrzymuje trakty telekomunikacyjne.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
E‑zasób składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Montowanie i konserwacja traktów telekomunikacyjnych”„Montowanie i konserwacja traktów telekomunikacyjnych” to film edukacyjny, w którym uczniowie poznają kolejne etapy i czynności montowania i konserwacji traktów telekomunikacyjnych; nauczyciel komentuje poszczególne sceny, zatrzymuje film, odpowiada na pytania. Uczniowie po obejrzeniu filmu opisują proces montażu. Zasób „Budowa traktów telekomunikacyjnych”„Budowa traktów telekomunikacyjnych” to grafika interaktywna, gdzie uczniowie zapoznają się z poszczególnymi elementami traktów telekomunikacyjnych, ucząc się je rozróżniać. Rozpoznają narzędzia potrzebne do montażu. Zasób „Montowanie kabli miedzianych i światłowodowych”„Montowanie kabli miedzianych i światłowodowych” to animacja 3D, dzięki której uczniowie poznają zestaw narzędzi służących do montażu kabli i obserwują ich zastosowanie. Nauczyciel komentuje poszczególne sekwencje i odpowiada na pytania. Zasób „Elementy telekomunikacyjnej kanalizacji kablowej”„Elementy telekomunikacyjnej kanalizacji kablowej” to galeria zdjęć zawierająca zdjęcia przedstawiające pojedyncze elementy: studnie teletechniczne, studnie kablowe dwu- lub jednoelementowe, studnie: przelotowe, narożne, rozdzielcze, przybudynkowe, podszafkowe, korpus studni kablowej, zwieńczenie studni kablowej itd.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑zasobu w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśniają działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Montowanie i konserwacja traktów telekomunikacyjnychFilm edukacyjny
Budowa traktów telekomunikacyjnychGrafika interaktywna
Montowanie kabli miedzianych i światłowodowychAnimacja 3D
Elementy telekomunikacyjnej kanalizacji kablowejGaleria zdjęć
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych oraz technik telekomunikacji
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji związanych z montażem i konserwacją traktów telekomunikacyjnych.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Film edukacyjny „Montowanie i konserwacja traktów telekomunikacyjnych”
Uczniowie pracują samodzielnie. Ich zadaniem będzie przygotowanie katalogu z przebiegiem najważniejszych kroków montowania traktu telekomunikacyjnego. Każdy uczeń przygotowuje konspekt, schemat katalogu, w którym powinna się znaleźć propozycja uzyskania odpowiednich pozwoleń dotyczących montażu traktów telekomunikacyjnych . Wykonanie katalogu w formie elektronicznej lub odręcznej będzie zadaniem domowym dla każdego ucznia.
Grafika interaktywna „Budowa traktów telekomunikacyjnych”
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do pięciu. Następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje najważniejsze sekcje grafiki: technologie sieciowe, kable koncentryczne, skrętki, złącza modularne oraz światłowody. Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Animacja 3D „Montowanie kabli miedzianych i światłowodowych”
Praca indywidualna i całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z zawartością animacji i przygotowują po dwa pytania do ogólnoklasowego quizu na temat Montowanie kabli miedzianych i światłowodowych. Propozycje są zbierane do urny i weryfikowane przez chętną/wybraną osobę w celu usunięcia powtarzających się pytań. Ustalane są reguły gry:
obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”;
za każdą poprawną odpowiedź uczestnik otrzymuje 2 punkty;
za poprawienie osoby, która udzieliła błędnej odpowiedzi, uczestnik otrzymuje 1 punkt;
punktację zliczają trzy osoby wybrane do komisji skrutacyjnej.
Rozpoczyna się quiz: chętna/wybrana osoba lub nauczyciel odczytuje pytania, a uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Gra kończy się po wyznaczonym czasie lub po wyczerpaniu puli pytań. Osoby, które otrzymały największą liczbę punktów, mogą zostać nagrodzone ocenami za aktywność.
Galeria zdjęć „Elementy telekomunikacyjnej kanalizacji kablowej”
Praca indywidualna i praca w parach
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają pytania i odpowiadają na te sformułowane podczas pracy z galerią.
Następnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, które pytania były dla nich trudne, na które nie udało im się odpowiedzieć. Zespół klasowy wspólnie formułuje na nie odpowiedzi.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi naprowadza ucznia pytaniami na właściwy tor myślenia.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
Grafika interaktywna „Budowa traktów telekomunikacyjnych”
Uczniowie mogą w domu zapoznać się z multimedium oraz rozwiązać dołączone do grafiki interaktywnej ćwiczenia, tak by łatwiej było im pracować w trakcie opracowywania materiału w grupach.
Film edukacyjny i animacja
Na podstawie filmu edukacyjnego uczniowie mogą, w parach lub indywidualnie, przygotować katalog przebiegu montażu traktów telekomunikacyjnych oraz kabli miedzianych i światłowodowych w ramach pracy domowej. Katalog może przyjąć formę odręczną lub cyfrową (można do tego wykorzystać dostępne na platformie zpe.gov.pl narzędzia, takie jak mapy myśli z możliwością dodawania ilustracji). Ważne, aby uczniowie prawidłowo skategoryzowali narzędzia, biorąc pod uwagę np. ich zastosowanie, budowę czy cel użycia.
Galeria zdjęć „Elementy telekomunikacyjnej kanalizacji kablowej”
Praca indywidualna
Uczniowie w domu wykonują ćwiczenia załączone do multimedium. Wyniki są przedstawiane na forum klasy na następnej lekcji.
Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest też możliwe w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Pozwala to na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Film edukacyjny:
Uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmami stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji.
Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu.
Grafika interaktywna i galeria zdjęć:
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy).
Animacja 3D:
animacja pozwala na poznawanie materiału, a także powtarzanie go w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego ucznia;
uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje, i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zebrać przygotowane do quizu pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu;
uczniowie mający problemy z wystąpieniami na forum klasy mogą wejść w skład komisji liczącej punkty; będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią liczbę punktów, ale nie będą zmuszeni do samodzielnego wystąpienia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści