Poznajemy sploty dziewiarskie, ich właściwości i przeznaczenie
MOD.08. Wytwarzanie, konserwacja i renowacja rękodzielniczych wyrobów włókienniczych – rękodzielnik wyrobów włókienniczych 731808, technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych 311931
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu rękodzielnik wyrobów włókienniczych/technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnychWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu rękodzielnik wyrobów włókienniczych/technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOD.08. Wytwarzanie, konserwacja i renowacja rękodzielniczych wyrobów włókienniczych: obsługiwanie maszyn i urządzeń stosowanych do ręcznego wytwarzania wyrobów włókienniczych, wytwarzanie i wykończanie rękodzielniczych wyrobów włókienniczych.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:
MOD.08.4. Wykonywanie rękodzielniczych wyrobów dzianych i koronkarskich
charakteryzuje rodzaje rękodzielniczych wyrobów dzianych i koronkarskich oraz ich przeznaczenie użytkowe,
wykonuje rysunki schematyczne podstawowych i pochodnych splotów dziewiarskich.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji:
MOD.08. Wytwarzanie, konserwacja i renowacja rękodzielniczych wyrobów włókienniczych wyodrębnionej w zawodach: rękodzielnik wyrobów włókienniczych 731808 i technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych 311931.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
- Wprowadzenie
Dzianina wykonywana na drutach i szydełkuAnimacja 3D
Sploty dzianin rządkowych i kolumienkowychGaleria zdjęć
Właściwości i przeznaczenie ręcznie wykonywanych dzianinGrafika interaktywna
Zaprojektuj swoją dzianinęProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
Animacja komputerowa w 3D „Dzianina wykonywana na drutach i szydełku w 3D”Animacja komputerowa w 3D „Dzianina wykonywana na drutach i szydełku w 3D” przedstawia trójwymiarowy obraz prezentujący szczegółową budowę dzianin rządkowych i kolumienkowych wykonywanych na drutach i metodą szydełkowania.
Galeria zdjęć „Sploty dzianin rządkowych i kolumienkowych”Galeria zdjęć „Sploty dzianin rządkowych i kolumienkowych” zawiera zdjęcia przedstawiające: wzory splotów dzianin rękodzielniczych wykonywanych na drutach i metodą szydełkowania oraz przybory do ich wykonania.
Plansza interaktywna „Właściwości i przeznaczenie ręcznie wykonywanych dzianin”Plansza interaktywna „Właściwości i przeznaczenie ręcznie wykonywanych dzianin” przedstawia podstawowe właściwości użytkowe dzianin decydujące o ich przeznaczeniu użytkowym.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Zaprojektuj swoją dzianinę”Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Zaprojektuj swoją dzianinę” umożliwia zaprojektowanie dzianiny rządkowej o splocie lewoprawym, dwuprawym i dwulewym poprzez odpowiedni dobór parametrów dzianiny. Uczący się tworzy obraz dzianiny poprzez dobór z bazy danych podstawowych elementów budowy dzianiny i jej właściwości.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresie wytwarzania wyrobów kuśnierskich, wspomagając przygotowanie uczniów do egzaminu zawodowego.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiał w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu kuśnierz/technik technologii wyrobów skórzanych
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczącym się zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu dokonywania napraw i konserwacji wyrobów rękodzielniczych. Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Animacja komputerowa w 3D „Dzianina wykonywana na drutach i szydełku w 3D” przedstawia trójwymiarowy obraz prezentujący szczegółową budowę dzianin rządkowych i kolumienkowych wykonywanych na drutach i metodą szydełkowania. Uczniowie na podstawie materiału interaktywnego wykonują elementy dzianego wyrobu rękodzielniczego, nauczyciel może podzielić uczących się na grupy, każdej z nich zadać do wykonania inny typ wyrobu, a na koniec poprosić o jego omówienie (ważne, aby wypowiedział się każdy z grupy, a nie tylko lider). Na podstawie animacji uczący się odwzorowują sploty dzianin na rysunku technicznym i praktycznie na zajęciach laboratoryjnych. Mogą także samodzielnie wykonać notatki, które będą gromadzić w portfolio.
Galeria zdjęć „Sploty dzianin rządkowych i kolumienkowych” zawiera zdjęcia przedstawiające: wzory splotów dzianin rękodzielniczych wykonywanych na drutach i metodą szydełkowania oraz przybory do ich wykonania. Uczniowie indywidualnie zapoznają się ze splotami dziewiarskimi, a następnie na ich podstawie opracowują samodzielnie notatki graficzne. Przy każdym typie splotu należy zapisać 2‑3 słowa kluczowe na jego temat, a także wykonać ręcznie prosty szkic (ew. zamieścić zdjęcie z sieci). Uczniowie mogą też przykleić do kartki prawdziwy fragment splotu, jeśli są mocno zainteresowani tematem. Ten materiał także może znaleźć się w portfolio.
Plansza interaktywna „Właściwości i przeznaczenie ręcznie wykonywanych dzianin” przedstawia podstawowe właściwości użytkowe dzianin decydujące o ich przeznaczeniu użytkowym. Cały zespół klasowy zapoznaje się z materiałem multimedialnym i na jego podstawie omawiane są podstawowe właściwości wyrobów dziewiarskich, porównywane są różne rodzaje splotów i ich wpływ na przyszłe konfekcjonowanie dzianiny. Uczniowie dzielą się na niewielkie grupy (nauczyciel dokonuje losowania), każda drużyna przedstawia jedną właściwość wyrobu dziewiarskiego i szczegółowo ją omawia (nauczyciel czuwa, aby wypowiadał się każdy członek grupy, a nie tylko jej lider). Następnie każdy zespół losuje jeden rodzaj splotu i opisuje go własnymi słowami, a przeciwnicy muszą powiedzieć, jaki będzie miał on wpływ na konfekcjonowanie się dzianiny. Drużyna przeciwna ocenia poprawność odpowiedzi, nad całością czuwa jednak nauczyciel, który na tablicy zapisuje punktację (elementy grywalizacji i tutoringu rówieśniczego).
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Zaprojektuj swoją dzianinę” umożliwia zaprojektowanie dzianiny rządkowej o splocie lewoprawym, dwuprawym i dwulewym przez odpowiedni dobór parametrów dzianiny. Uczący się tworzy obraz dzianiny poprzez dobór z bazy danych podstawowych elementów budowy dzianiny i jej właściwości. Uczniowie indywidualnie lub w grupach dwuosobowych dobierają różne parametry do wskazanej dzianiny, wspólnie z nauczycielem omawiają wpływ tych parametrów na użytkowanie i przeznaczenia dzianiny (zapisują to w formie niewielkiego postera, który dołożą do zaplanowanego portofolio). Po omówieniu wnioski są zapisane na tablicy, kolejna para musi odgadnąć i dopisać, o jakim parametrze mowa.
Interaktywne materiały sprawdzające: uczniowie wspólnie wypełniają ćwiczenia (np. na klasowej tablicy interaktywnej), na bieżąco konsultując odpowiedzi (praca zespołu klasowego). Test sprawdzający, znajdujący się na końcu tej części, można zadać jako pracę domową. Utrwali on wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień z tego tematu oraz przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.
Praca uczniów poza lekcją
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie, np. w postaci myśli czy notatki graficznej. Po zapoznaniu się z galerią zdjęć mogą indywidualnie przygotować notatkę w formie mapy myśli. Ten sam zasób może być też wykorzystany w pracy grupowej, kiedy to uczniowie przygotowują prezentacje multimedialne dotyczące rozwiązania problemów zaproponowanych przez nauczyciela
Uczniowie mogą na podstawie animacji Dzianina wykonywana na drutach i szydełku samodzielnie wykonać karty pamięci, na których zapiszą podstawowe informacje na temat elementów i parametrów budowy dzianiny rządkowej i kolumienkowej, np. oczko, rządek, kolumienka, raport, ścisłości. Mogą zapisać także podstawowe sploty dzianin rządkowych i kolumienkowych, sploty pochodne od podstawowych rządkowych i kolumienkowych, sploty wzorzyste powstałe w wyniku nabierania, przekładania i przesuwania oczek, sposoby wykonania splotów rządkowych na drutach i splotów kolumienkowych na szydełku. Karty takie posłużą do samodzielnych powtórek. Na lekcji mogą być wykorzystane jako gra w parach, gdzie jedna osoba odsłania kartę z nazwą pojęcia, pokazuje jej spodnią stronę swojej parze, która kontroluje, czy gracz poprawnie definiuje dane pojęcie.
Uczniowie samodzielnie – na podstawie grafiki interaktywnej Właściwości i przeznaczenie ręcznie wykonywanych dzianin przygotowują mapę myśli, na której umieszą charakterystykę splotów dziewiarskich, ich właściwości oraz przeznaczenie użytkowe. Zapiszą tam informacje o właściwościach dzianiny, które decydują o jej przydatności użytkowej: elastyczności i sprężystości, rozciągliwości, skłonności do spruwania i zwijania się, wytrzymałości na rozciąganie i tarcie, kurczliwości, higroskopijności, przewiewności i skłonności do pillingu. Pojawić powinny się także informacje o przeznaczeniu dzianiny, definicje właściwości użytkowych dzianin.
Praca indywidualna i w grupach
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Wszystkie multimedia mają alternatywną wersję WCAG, co ułatwia dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Uczniowie mogą samodzielnie zastanowić się, jakie sploty dziewiarskie znajdują w swoim najbliższym otoczeniu i opisać je – posiłkując się galerią zdjęć. Warto zachęcić uczniów, aby samodzielnie w zeszycie stworzyli tabelę, w której zapiszą przykłady dzianin o splotach rządkowych (na drutach) i kolumienkowych (metodą szydełkowania) ze swojego życia codziennego – widziane we własnym domu, sklepach czy w sieci. Następnie mogą porównać je ze zdjęciami z galerii i samodzielnie opisać, korzystając także z załączonego do materiału słownika.
Uczniowie mogą przynieść na lekcje, jeśli posiadają (lub skorzystać ze szkolnych) przybory krawieckie. Następnie zostają podzieleni na niewielkie grupy, wszyscy dokładają przybory do klasowej puli, następnie nauczyciel rozdaje kilka losowych przyborów każdej grupie. Jej zadaniem jest opisać funkcjonalność danego przyboru, podać przykłady wyrobów, które można dzięki nim stworzyć. Następnie uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć Sploty dzianin rządkowych i kolumienkowych i szukają informacji na temat dzianin, które sami wypisali. Notatki można dołożyć do własnego portfolio.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści