Przesiać wiadomość przez trzy sita

Wysłuchaj nagrania tekstu Michela Piquemala. Jakiej wiadomości nie chciałby usłyszeć filozof?
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQTyNIoMN
Przypowieść Michela Piquemala czyta Maciej Gudowski Przypowieść Michela Piquemala czyta Maciej Gudowski Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego.
Przeczytaj tekst przypowieści, a następnie odpowiedz na pytania sprawdzające umiejętność czytania ze zrozumieniem.
Trzy sitaKtóregoś dnia zjawił się u filozofafilozofa SokratesaSokratesa jakiś człowiek i chciał się z nim podzielić pewną wiadomością.
– Posłuchaj, Sokratesie, koniecznie muszę ci powiedzieć, jak się zachował twój przyjaciel.
– Od razu ci przerwę – powiedział mu Sokrates – i zapytam, czy pomyślałeś o tym, żeby przesiać to, co masz mi do powiedzenia, przez trzy sita?
A ponieważ rozmówca spojrzał na niego nic nierozumiejącym wzrokiem, Sokrates tak to objaśnił:
– Otóż, zanim zaczniemy mówić, zawsze powinniśmy przesiać to, co chcemy powiedzieć, przez trzy sita. Przypatrzmy się temu!
Pierwsze sito to sito prawdy. Czy sprawdziłeś, że to, co masz mi do powiedzenia, jest doskonale zgodne z prawdą?
– Nie, słyszałem, jak o tym mówiono, i...
– No cóż... Sądzę jednak, że przynajmniej przesiałeś to przez drugie sito, którym jest sito dobra. Czy to, co tak bardzo chcesz mi powiedzieć, jest przynajmniej jakąś dobrą rzeczą?
Rozmówca Sokratesa zawahał się, a potem odpowiedział:
– Nie, niestety, to nie jest nic dobrego, wręcz przeciwnie...
– Hm! – westchnął filozof. – Pomimo to przypatrzmy się trzeciemu situ. Czy to, co pragniesz mi powiedzieć, jest przynajmniej pożyteczne?
– Pożyteczne? Raczej nie...
– W takim razie nie mówmy o tym wcale! – powiedział Sokrates. – Jeżeli to, co pragniesz wyjawić, nie jest ani prawdziwe, ani dobre, ani pożyteczne, wolę nic o tym nie wiedzieć. A i tobie radzę, żebyś o tym zapomniał...Opowieść dydaktycznadydaktyczna greckiego filozofa Sokratesa
Źródło: Michel Piquemal, Trzy sita, [w:] tegoż, Bajki filozoficzne, tłum. Helena Sobieraj, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2008, s. 100–101..
Rozmówca spojrzał na Sokratesa nic nierozumiejącym wzrokiem, ponieważ…
- filozof go nie słuchał.
- filozof go skrytykował.
- filozof na niego krzyczał.
- filozof powiedział coś dziwnego.
Zdaniem Sokratesa, zanim zaczniemy mówić, powinniśmy…
- uśmiechnąć się.
- przewidzieć skutki.
- przygotować rozmówcę.
- przesiać swoje słowa przez trzy sita.
To, co chciał przekazać Sokratesowi jego rozmówca, było…
- dobre.
- prawdziwe.
- niepotrzebne.
- pożyteczne.
Przez jakie kolejne sita Sokrates radził przesiewać swoje słowa?
- Prawdy, dobra, pożyteczności.
- Dobra, pożyteczności, prawdy.
- Pożyteczności, prawdy, dobra.
- Prawdy, pożyteczności, dobra.
Z tekstu wynika, że Sokrates to człowiek…
- wścibski.
- rozważny.
- popędliwy.
- mściwy.
Opowieść dydaktyczna ma przede wszystkim na celu…
- rozbawić słuchacza.
- wprowadzić odpowiedni nastrój.
- pouczyć słuchacza.
- oddać uczucia opowiadającego.
Związek frazeologiczny: czerpać wodę sitem znaczy…
- radzić sobie w trudnej sytuacji.
- wykorzystywać różne możliwości.
- przeprowadzać ciekawy eksperyment.
- robić coś skazanego na niepowodzenie.
Wyraz bliskoznaczny do słowa filozof to…
- filozofa.
- filozoficzny.
- myśliciel.
- mądrala.
Wyjaśnij, jak rozumiesz złotą myśl Stanisława Jerzego Leca:
Ceń słowa! Każde może być twoim ostatnim!
Przyjrzyj się obrazowi przedstawiającemu śmierć Sokratesa i odpowiedz na pytania:
Jaki jest nastrój tego obrazu?
Jaką postawę przyjmuje filozof w chwili śmierci?
Zapisz swoje refleksje tutaj lub w zeszycie.