4) analyses the path of rays coming out of a point in different directions, and then reflected off a plane mirror and spherical mirrors; describes the focusing of rays in a concave mirror and the path of rays reflected off a convex mirror; uses the concepts of focal point and focal length;
8) constructs the images created by the lens; distinguishes real, virtual, upright, inverted images; compares the size of the object and image.
Materials: - transparent CD box, - candle, - beaker filled with water, - ruler.
Procedure: In a dark room put a CD box on the table.
Hint: Opening the box makes it more stable. In front of the box place a burning candle, behind the box place a beaker.
1. How should you place the CD box, to make an illusion that the candle burns underwater?
2. Draw a diagramdiagramdiagram in your exercise book.
3. Look at different angles from the candle side at its imageimageimage. What do you observe?
4. Measure the distancedistancedistance between a burning candle and the box as well as the distancedistancedistance between the box and the beaker. Remember to measure the distances between the middle of the candle/beaker and the middle of the CD box. Repeat the measurement for different positions of the candle. The image should be always at the same place in the beaker.
Summary: The CD box should be placed perpendicularly to the line between the candle and the beaker. The distancedistancedistance between the image and the box is equal to that between the imageimageimage and the box. Regardless of the angle at which we look at the image, it stays always at the same place.
W zwierciadle płaskim powstaje obraz przedmiotu, który jest pozorny, prosty, tej samej wielkości, co przedmiot oraz symetryczny względem zwierciadła.
mef07691ce96d23c5_1528449000663_0
Zwierciadło płaskie
mef07691ce96d23c5_1528449084556_0
Drugi
mef07691ce96d23c5_1528449076687_0
IX. Optyka. Uczeń:
4) analizuje bieg promieni wychodzących z punktu w różnych kierunkach, a następnie odbitych od zwierciadła płaskiego i od zwierciadeł sferycznych; opisuje skupianie promieni w zwierciadle wklęsłym oraz bieg promieni odbitych od zwierciadła wypukłego; posługuje się pojęciami ogniska i ogniskowej;
8) rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez soczewki; rozróżnia obrazy rzeczywiste, pozorne, proste, odwrócone; porównuje wielkość przedmiotu i obrazu.
mef07691ce96d23c5_1528449068082_0
45 minut
mef07691ce96d23c5_1528449523725_0
Opisywanie powstawania obrazu pozornego.
mef07691ce96d23c5_1528449552113_0
1. Rysowanie schematu obrazu pozornego.
2. Wyjaśnianie zjawiska powstawania obrazu pozornego.
mef07691ce96d23c5_1528450430307_0
Uczeń:
- rysuje schemat obrazu pozornego,
- opisuje zjawisko powstawania obrazu pozornego.
mef07691ce96d23c5_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Doświadczenie.
mef07691ce96d23c5_1528449514617_0
1. Praca grupowa.
2. Praca z całą klasą.
mef07691ce96d23c5_1528450127855_0
Dyskusja
Jakie cechy z punktu widzenia fizyki ma twoje odbicie w lustrze?
mef07691ce96d23c5_1528446435040_0
Doświadczenie Czy świeczka może palić się pod wodą?
Przebieg: W zaciemnionym pomieszczeniu ustaw na stole pudełko po płytce CD.
Wskazówka: Otwarcie pudełka zapewni jego stabilność. Przed nią umieść zapaloną świeczkę, a za nią zlewkę napełnioną wodą.
1. Jak należy ustawić pudełko po płytce, by wydawało się, że świeczka pali się pod wodą?
2. Wykonaj szkic doświadczenia w zeszycie.
3. Spójrz pod różnymi kątami od strony palącej się świeczki na jej odbicie w wodzie. Co zauważasz?
4. Zmierz odległość od palącej się świeczki do pudełka po płytce oraz odległość pomiędzy zlewką a pudełkiem. Pamiętaj, aby mierzyć odległość między środkiem świecy/zlewki a środkiem płytki. Powtórz pomiar dla różnych ustawień świeczki, pamiętaj by każdorazowo odbicie świeczki znajdowało się w takim samym miejscu zlewki.
Podsumowanie doświadczenia: Pudełko po płytce należy ustawić prostopadle do linii świeczka‑zlewka. Odległość między odbiciem a pudełkiem jest taka sama jak między świeczką a pudełkiem. Bez względu na to, pod jakim kątem patrzymy na odbicie w zlewce, obraz pozostaje w tym samym miejscu.
Polecenie Na podstawie wykonanego doświadczenia narysuj schemat powstawania obrazu pozornego świeczki. Pamiętaj o zastosowaniu prawa odbicia światła.
Rozwiązanie:
[Ilustracja interaktywna]
mef07691ce96d23c5_1528450119332_0
W zwierciadle płaskim powstaje obraz przedmiotu, który jest pozorny, prosty, tej samej wielkości, co przedmiot oraz symetryczny względem zwierciadła.