Temat

Zwierciadło płaskie

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

IX. Optyka. Uczeń:

4) analizuje bieg promieni wychodzących z punktu w różnych kierunkach, a następnie odbitych od zwierciadła płaskiego i od zwierciadeł sferycznych; opisuje skupianie promieni w zwierciadle wklęsłym oraz bieg promieni odbitych od zwierciadła wypukłego; posługuje się pojęciami ogniska i ogniskowej;

8) rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez soczewki; rozróżnia obrazy rzeczywiste, pozorne, proste, odwrócone; porównuje wielkość przedmiotu i obrazu.

Czas

45 minut

Ogólny cel kształcenia

Opisywanie powstawania obrazu pozornego.

Kształtowane kompetencje kluczowe

1. Rysowanie schematu obrazu pozornego.

2. Wyjaśnianie zjawiska powstawania obrazu pozornego.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

- rysuje schemat obrazu pozornego,

- opisuje zjawisko powstawania obrazu pozornego.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. Doświadczenie.

Formy pracy

1. Praca grupowa.

2. Praca z całą klasą.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Dyskusja

Jakie cechy z punktu widzenia fizyki ma twoje odbicie w lustrze?

Realizacja lekcji

Doświadczenie
Czy świeczka może palić się pod wodą?

Potrzebne materiały:
- przezroczyste pudełko po płytce CD,
- świeczka,
- zlewka napełniona wodą,
- linijka.

Przebieg:
W zaciemnionym pomieszczeniu ustaw na stole pudełko po płytce CD.

Wskazówka:
Otwarcie pudełka zapewni jego stabilność. Przed nią umieść zapaloną świeczkę, a za nią zlewkę napełnioną wodą.

1. Jak należy ustawić pudełko po płytce, by wydawało się, że świeczka pali się pod wodą?

2. Wykonaj szkic doświadczenia w zeszycie.

3. Spójrz pod różnymi kątami od strony palącej się świeczki na jej odbicie w wodzie. Co zauważasz?

4. Zmierz odległość od palącej się świeczki do pudełka po płytce oraz odległość pomiędzy zlewką a pudełkiem. Pamiętaj, aby mierzyć odległość między środkiem świecy/zlewki a środkiem płytki. Powtórz pomiar dla różnych ustawień świeczki, pamiętaj by każdorazowo odbicie świeczki znajdowało się w takim samym miejscu zlewki.

Podsumowanie doświadczenia:
Pudełko po płytce należy ustawić prostopadle do linii świeczka‑zlewka. Odległość między odbiciem a pudełkiem jest taka sama jak między świeczką a pudełkiem. Bez względu na to, pod jakim kątem patrzymy na odbicie w zlewce, obraz pozostaje w tym samym miejscu.

Polecenie
Na podstawie wykonanego doświadczenia narysuj schemat powstawania obrazu pozornego świeczki. Pamiętaj o zastosowaniu prawa odbicia światła.

Rozwiązanie:

[Ilustracja interaktywna]

Podsumowanie lekcji

W zwierciadle płaskim powstaje obraz przedmiotu, który jest pozorny, prosty, tej samej wielkości, co przedmiot oraz symetryczny względem zwierciadła.