The teacher uses the boxes as the models of the cuboids. Identifies the vertices, face and edges. He presents the models in different positions. He shows the box with equal edges to point out that such cuboid is called the cube.
The points where the edges of the cuboid meet are called the vertices. The cuboid has got eight vertices.
Every cuboid has got twelve edges.
Every cuboid has got six faces whose are the rectangles.
Discussion: – what common features have the cuboid and the cube? What is the difference between them?
Conclusion:
All faces of the cubes are the squares.
All edges of the cube are of the equal length.
SLIDESHOW
The students work individually using their computer. They are going to watch how to draw the cuboid.
The students use their abilities to solve the tasks.
Task 2
Draw the cuboid. Mark the parallel edges with same colour.
Task 3
Draw the cube. Indicate with red the vertices of one face.
Task 4
Jack has built the frame of the cuboid using the sticks of 10 cm, 5 cm and 4 cm. calculate the sum of the edges of that cuboid.
An extra task:
Tom has made the model of cuboid using the wire and the modelling clay. The dimensions of the cuboid are 5 cm x 10 cm x 15 cm. how many centimetres of wire did he use?
2) wskazuje wśród graniastosłupów prostopadłościany i sześciany i uzasadnia swój wybór.
m03046148c2958a1f_1528449068082_0
45 minut
m03046148c2958a1f_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
m03046148c2958a1f_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie prostopadłościanów i sześcianów.
2. Opisywanie budowy i elementów prostopadłościanu oraz sześcianu.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m03046148c2958a1f_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje, wskazuje oraz rysuje prostopadłościany i sześciany,
- określa podstawowe elementy prostopadłościanu i sześcianu również w języku angielskim.
m03046148c2958a1f_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
m03046148c2958a1f_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m03046148c2958a1f_1528450135461_0
m03046148c2958a1f_1528450127855_0
Na zajęciach uczniowie poznają prostopadłościany, ich budowę i własności.
Wiele przedmiotów wokół nas ma kształt prostopadłościanu. Na przykład pudełko na buty, kostka Rubika.
m03046148c2958a1f_1528446435040_0
Nauczyciel wykorzystuje pudełka jako modele prostopadłościanów. Wskazuje wierzchołki, ściany, krawędzie. Prezentuje modele w różnych położeniach. Pokazuje pudełko o równych krawędziach. Informuje, że taki prostopadłościan nazywamy sześcianem.
Uczniowie określają liczbę wierzchołków, krawędzi i ścian prostopadłościanu. Wskazują:
krawędzie wychodzące z jednego wierzchołka,
krawędzie równoległe,
krawędzie równe,
ściany równoległe.
Wniosek
Punkty, w których spotykają się krawędzie prostopadłościanu to wierzchołki. Prostopadłościan ma osiem wierzchołków.
Każdy prostopadłościan ma dwanaście krawędzi.
Każdy prostopadłościan ma sześć ścian, które są prostokątami.
Dyskusja – jakie cechy wspólne mają prostopadłościan i sześcian. Czym się różnią?
Wniosek
- Wszystkie ściany sześcianu są kwadratami.
- Wszystkie krawędzie sześcianu są równe.
SLIDESHOW
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie jak narysować prostopadłościan.
Uczniowie wykorzystują ukształtowane umiejętności w zadaniach.
Polecenie 2
Narysuj prostopadłościan. Zaznacz tym samym kolorem krawędzie równoległe.
Polecenie 3
Narysuj sześcian. Wierzchołki jednej ściany zaznacz na czerwono.
Polecenie 4
Jacek zbudował szkielet prostopadłościanu z patyczków o długościach 10 cm, 5 cm i 4 cm. Oblicz sumę długości krawędzi tego prostopadłościanu
Polecenie dla chętnych:
Tomek zbudował z drutu i plasteliny model prostopadłościanu o wymiarach 5 cm x 10 cm x 15 cm. Ile centymetrów drutu użył?
m03046148c2958a1f_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
Każdy prostopadłościan ma sześć ścian, które są prostokątami. Dwie z nich nazywamy podstawami, pozostałe to ściany boczne.
Boki prostokątów, będących ścianami prostopadłościanu nazywamy krawędziami. Wśród nich są krawędzie podstawy i krawędzie boczne.
Punkty, w których spotykają się krawędzie to wierzchołki prostopadłościanu.
Z każdego wierzchołka prostopadłościanu wychodzą trzy krawędzie.
Prostopadłościan, którego wszystkie krawędzie mają równe długości to sześcian.