Scenariusz
Temat
Opis prostopadłościanu i sześcianu
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
X. Bryły. Uczeń:
2) wskazuje wśród graniastosłupów prostopadłościany i sześciany i uzasadnia swój wybór.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Rozpoznawanie prostopadłościanów i sześcianów.
2. Opisywanie budowy i elementów prostopadłościanu oraz sześcianu.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rozpoznaje, wskazuje oraz rysuje prostopadłościany i sześciany,
- określa podstawowe elementy prostopadłościanu i sześcianu również w języku angielskim.
Metody kształcenia
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Na zajęciach uczniowie poznają prostopadłościany, ich budowę i własności.
Wiele przedmiotów wokół nas ma kształt prostopadłościanu. Na przykład pudełko na buty, kostka Rubika.
Realizacja lekcji
Nauczyciel wykorzystuje pudełka jako modele prostopadłościanów. Wskazuje wierzchołki, ściany, krawędzie. Prezentuje modele w różnych położeniach. Pokazuje pudełko o równych krawędziach. Informuje, że taki prostopadłościan nazywamy sześcianem.
Uczniowie określają liczbę wierzchołków, krawędzi i ścian prostopadłościanu. Wskazują:
krawędzie wychodzące z jednego wierzchołka,
krawędzie równoległe,
krawędzie równe,
ściany równoległe.
Wniosek
Punkty, w których spotykają się krawędzie prostopadłościanu to wierzchołki. Prostopadłościan ma osiem wierzchołków.
Każdy prostopadłościan ma dwanaście krawędzi.
Każdy prostopadłościan ma sześć ścian, które są prostokątami.
Dyskusja – jakie cechy wspólne mają prostopadłościan i sześcian. Czym się różnią?
Wniosek
- Wszystkie ściany sześcianu są kwadratami.
- Wszystkie krawędzie sześcianu są równe.
SLIDESHOW
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie jak narysować prostopadłościan.
Uczniowie wykorzystują ukształtowane umiejętności w zadaniach.
Polecenie 2
Narysuj prostopadłościan. Zaznacz tym samym kolorem krawędzie równoległe.
Polecenie 3
Narysuj sześcian. Wierzchołki jednej ściany zaznacz na czerwono.
Polecenie 4
Jacek zbudował szkielet prostopadłościanu z patyczków o długościach 10 cm, 5 cm i 4 cm. Oblicz sumę długości krawędzi tego prostopadłościanu
Polecenie dla chętnych:
Tomek zbudował z drutu i plasteliny model prostopadłościanu o wymiarach 5 cm x 10 cm x 15 cm. Ile centymetrów drutu użył?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
Każdy prostopadłościan ma sześć ścian, które są prostokątami. Dwie z nich nazywamy podstawami, pozostałe to ściany boczne.
Boki prostokątów, będących ścianami prostopadłościanu nazywamy krawędziami. Wśród nich są krawędzie podstawy i krawędzie boczne.
Punkty, w których spotykają się krawędzie to wierzchołki prostopadłościanu.
Z każdego wierzchołka prostopadłościanu wychodzą trzy krawędzie.
Prostopadłościan, którego wszystkie krawędzie mają równe długości to sześcian.