Organizacja wykonywania i renowacji murów i tynków
BUD.24. Prowadzenie prac renowatorskich elementów - Technik renowacji elementów architektury 311210
Instrukcja użytkowania
Informacje ogólne
E‑materiał złożony jest z siedmiu elementów: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Przy użyciu przycisku „Następna strona” znajdującego się na dole, zostaniemy przekierowani do kolejnego materiału. Kliknięcie przycisku „Poprzednia strona” usytuowanego na górze pozwala z kolei na powrót do poprzedniego materiału.
Wprowadzenie
Zawiera informację, dla jakiego zawodu i kwalifikacji przeznaczony jest e‑materiał. Znajduje się tam również spis treści pozwalający na przejście do wybranego materiału po kliknięciu na jego ikonę.
- Wprowadzenie
Rodzaje murów i tynkówPlansza interaktywna
Zniszczenia i renowacje murów i tynkówGaleria zdjęć
Metody badań murów i tynkówAtlas interaktywny
Zabiegi impregnacyjne tynków, stiuków i sztablaturAtlas interaktywny
Dobór narzędzi, maszyn i urządzeń do renowacji murów i tynkówGra edukacyjna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć do e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzi plansza interaktywna, galeria zdjęć, dwa atlasy interaktywne oraz gra edukacyjna.
Plansza interaktywna
Plansza interaktywnaPlansza interaktywna przedstawia usystematyzowane informacje dotyczące rodzajów murów i tynków. Przedstawione zostały mury kamienne, mur warstwowy, mury z bloczków betonowych, silikatowych i pustaków ceramicznych oraz mury z cegły ceramicznej i silikatowej. Opisano także różne rodzaje wiązań, takie jak pospolite, blokowe, krzyżykowe, polskie i wielowarstwowe. Przedstawiono również dwa rodzaje nadproży murowanych z cegieł: Kleina i sklepione, a także opisano i zilustrowano rodzaje tynków: m.in. ozdobne, specjalne i szlachetne.
Wszystkie opisy są syntetyczne i zilustrowane, tak by informacje zawarte w multimedium były czytelne i zrozumiałe.

Zdjęcia są wzbogacone o cyfrowe znaczniki. Kliknięcie znacznika pozwala na wyświetlanie opisów oraz nagrań audio. Nagrania audio i opisy są ze sobą tożsame.

W lewym górnym rogu znajduje się ikona pozwalająca na ukrycie znaczników.

Galeria zdjęć
Galeria zdjęćGaleria zdjęć przedstawia typowe zniszczenia murów i tynków, narzędzia i sprzęt do wykonywania renowacji murów i tynków, procesy technologiczne pokazujące renowację murów i tynków.
Materiał składa się z 4 rozdziałów, między którymi możemy się przemieszczać poprzez kliknięcie wybranego tytułu w spisie treści lub przewinięcie ekranu.

Obok zdjęć znajdują się opisy i tożsame z nimi nagrania.

Atlasy interaktywne
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny przedstawia metody badań murów i tynków, dokonuje ich podziału na chemiczne, fizyczne oraz jądrowe, następnie przedstawia charakterystykę każdej z nich i przykłady poszczególnych metod (np. metoda wskaźnikowa, elektrooporowa, neutronowa). Wprowadza także informacje dotyczące sprzętu wykorzystywanego do poszczególnych metod oraz zasad BHP w zakresie wykonywania zadań zawodowych.
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny dotyczy zabiegów impregnacyjnych tynków, stiuków i szablatur. Omówione zostają zadania technika renowacji, chemiczne i fizyczne metody dezynfekcji tynków, a także sposoby zabezpieczenia tynków. Wprowadzone zostają pojęcia impregnacji i hydrofobizacji tynków (nakładania powłok zabezpieczających przed działaniem wody opadowej, atmosfery powietrza). Przedstawione są także obsługa i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych oraz zasady BHP w zakresie wykonywania zadań zawodowych.
Po atlasie poruszać się można za pomocą spisu treści, który znajduje się po lewej stronie głównej planszy tego materiału multimedialnego.

Kliknięcie zakładki ze spisu treści pozwala na wyświetlanie opisów.

Gra edukacyjna
Gra edukacyjnaGra edukacyjna wspiera rozwijanie umiejętności/zdobywanie wiedzy z zakresu rodzaju i zasad doboru materiałów, narzędzi, maszyn i urządzeń stosowanych do renowacji murów i tynków.
Gra edukacyjna – „Dobór narzędzi, maszyn i urządzeń do renowacji murów i tynków” wymaga trybu pełnoekranowego. Aby przejść do tego trybu, należy kliknąć przycisk: „Włącz tryb pełnoekranowy”.

Szczegółowa instrukcja na temat korzystania z gry znajduje się bezpośrednio przy materiale.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające składają się z szeregu zadań pozwalających uczniom na sprawdzenie stanu swojej wiedzy. Każde ćwiczenie zawiera polecenie wraz z wyjaśnieniem, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi. Po prawej stronie każdego polecenia znajduje się ikonka informująca o poziomie trudności zadania: zielona – łatwe, żółta – średnie, czerwona – trudne.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce. Kliknięcie na zakładkę z wybranym tematem umożliwia jego wyświetlenie.

Po rozwiązaniu zadania należy użyć przycisku „Sprawdź”.

W odpowiedzi wyświetli się informacja zwrotna dotycząca poprawności odpowiedzi, a także, w przypadku odpowiedzi niepoprawnej, ze wskazaniem multimedium, które pomoże w uzupełnieniu wiedzy. Poniżej tego przycisku znajduje się kolejny – „Pokaż odpowiedź”, umożliwiający wyświetlenie poprawnego rozwiązania danego zadania. Po lewej stronie widnieje ikona gumki; po jej kliknięciu możemy wrócić do formy wyjściowej zadania – bez zaznaczonych odpowiedzi.

Słownik pojęć dla e‑mateirału
Słownik pojęćSłownik pojęć pozwala na zapoznanie się z kluczowymi pojęciami dotyczącymi e‑materiału oraz ich definicjami. Prostokątne pole zamieszczone na górze strony umożliwia wyszukiwanie pojęć. Pod każdą definicją znajdują się odnośniki do materiałów multimedialnych, w których użyte zostało dane pojęcie.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera dokładne informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić dany e‑zasób, a także o jego strukturze oraz powiązaniach między elementami. Znajdują się tam również wskazówki, w jaki sposób e‑zasób może zostać wykorzystany w pracy dydaktycznej, a także spis wymagań technicznych.
Na górze strony widnieje spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑zasobu jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki, w jaki sposób e‑zasób może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia. Przedstawia również jego strukturę oraz spis wymagań technicznych.
Na górze strony znajduje się spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑zasobu jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których powstały materiały przedstawione w e‑zasobie.
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem materiałów w e‑zasobie należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Problemy z łączem internetowym mogą spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy zawierają one rozbudowane multimedia. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet jest otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (mnogość aplikacji, które działają jednocześnie). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.