E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizacja wykonywania i renowacji murów i tynków

BUD.24 Prowadzenie prac renowatorskich elementów - Technik renowacji elementów architektury 311210

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik renowacji elementów architekturyWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik renowacji elementów architektury

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik renowacji elementów architektury 311210. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.24. Prowadzenie prac renowatorskich elementów architektury.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

BUD.24. Prowadzenie prac renowatorskich elementów architektury:

- wykonywanie renowacji murów nieotynkowanych i tynków,

- wykonywanie renowacji okładzin ceramicznych i kamiennych,

- organizowanie  i realizacja prac renowatorskich.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

BUD.24.3. Organizowanie i wykonywanie renowacji tynków

Uczeń:

1) charakteryzuje rodzaje tynków,

2) ustala zakres napraw tynków,

3) charakteryzuje technologie wykonania renowacji tynków,

4) charakteryzuje materiały, narzędzia i sprzęt do wykonania renowacji tynków

5) wykonuje tynki zwykłe i ozdobne,

6) wykonuje oczyszczanie i zabiegi impregnacyjne tynków,

7) wykonuje prace renowacyjne tynków,

8) ocenia jakość wykonania renowacji tynków.

BUD.24.5. Organizowanie i wykonywanie renowacji murów nieotynkowanych

Uczeń:

1) charakteryzuje rodzaje murów nieotynkowanych,

4) charakteryzuje materiały, narzędzia i sprzęt do wykonania renowacji murów nieotynkowanych,

5) wykonuje oczyszczanie i zabiegi impregnacyjne powierzchni murów nieotynkowanych,

6) ocenia jakość renowacji murów nieotynkowanych.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu organizacji wykonywania i renowacji murów i tynków.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością : odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

E‑materiał Organizacja wykonywania i renowacji murów i tynków składa się z pięciu multimediów:

Przedstawia usystematyzowane informacje, wzbogacone ilustracjami, dotyczące rodzajów murów i tynków.

Profesjonalnie wykonane fotografie, prezentujące typowe zniszczenia murów i tynków oraz narzędzia i sprzęt do ich renowacji.

Interesujący materiał traktujący o pracy technika renowacji elementów architektury, jego kompetencjach i kwalifikacjach oraz o zadaniach zawodowych związanych z badaniem murów i tynków.

Materiał traktujący o pracy technika renowacji elementów architektury, jego kompetencjach i kwalifikacjach oraz zadaniach zawodowych, tym razem związanych z techniką wykonywania zabiegów impregnacyjnych tynków.

Nowa odsłona grywalizacji: uczeń wciela się w rolę technika renowacji elementów architektury i dobiera narzędzia, związane z renowacją murów i tynków: kielnię, młotek, czerpak, pion, poziomicę, klamry, taśmy, wiertarki, szlifierki… Odpowiednio dobrana punktacja, różne poziomy zaawansowania oraz możliwość pracy zespołowej sprawiają, że nauka staje się prawdziwą przygodą.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDZlBTNU74Interaktywne materiały sprawdzające - dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu organizacji wykonywania i renowacji murów i tynków.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDZbRRqnFxSłownik pojęć do e‑materiału - zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDMxm8z9j7Przewodnik dla nauczyciela - to podpowiedź, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDjbKgEf8mPrzewodnik dla uczącego się - to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1E6NeGloNetografia i bibliografia - stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDRK7YxpHXInstrukcja użytkowania - objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik renowacji elementów architektury

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik renowacji elementów architektury

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z organizacją wykonywania i renowacji murów i tynków. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Plansza interaktywna

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z planszą. Nauczyciel prosi każdego ucznia o wylosowanie karteczki z nazwą bądź grafiką muru, tynku, nadproża czy wiązania. Zadanie polega na scharakteryzowaniu  - w przypadku nazwy - danego hasła bądź odgadnięciu - w przypadku grafiki - co przedstawia. Uczniowie przedstawiają wyniki swojej analizy na forum klasowym.

Galeria zdjęć

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z materiałem, który prezentuje zniszczenia murów i tynków, ale i narzędzia – zarówno ręczne, jak i mechaniczne – służące do ich renowacji.

Wariant 1: Każdy z uczniów losuje - z puli przygotowanej przez nauczyciela - jedno hasło korespondujące z galerią. Po przeczytaniu tegoż, jeden uczeń wychodzi na środek sali i przedstawia zagadkę za pomocą gestów, rysunków, bez użycia głosu. Klasa odgaduje, co uczeń próbował pokazać, a jego miejsce zajmuje kolejny.

Wariant 2: Każdy z uczniów losuje - z puli przygotowanej przez nauczyciela - jedno hasło korespondujące z galerią. Nie czyta go jednak, a przytwierdza do czoła. Wychodzi na środek sali, a klasa próbuje - za pomocą synonimów, gestów etc. - naprowadzić ucznia na właściwy trop. Kiedy zagadka zostaje rozwiązana (uczeń odgaduje, jaka fraza widnieje na kartce), jego miejsce zajmuje kolega.

Atlas interaktywny

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z atlasem związanym z metodami badań murów i tynków, dzielą się na kilkuosobowe grupy. Każda z nich ma za zadanie wypisania w ciągu trzech minut jak największej liczby słów kluczowych pojawiających się w materiale. Uczniowie poproszeni są o pogrupowanie terminów według ich wspólnych cech. Ostatnim etapem tego ćwiczenia, opartego na burzy mózgów, jest klasyfikacja. Uczniowie analizują ją i nadają nazwy poszczególnym elementom. Wszystkie zespoły konfrontują na forum klasowym swoje pomysły.

Praca całego zespołu klasowego, praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Każda z nich przegląda jedynie połowę atlasu (jedna z osób z każdej grupy może losować, którą część jej grupa zobaczy). Po zapoznaniu się z całym atlasem (uczniowie z grupy nieaktywnej mogą zostać poproszeni o założenie słuchawek i odwrócenie się tyłem do monitora) następuje streszczenie swojej części atlasu drugiej grupie. Uczniowie z grupy, która nie oglądała tego fragmentu, mogą zadawać pytania, prosić o wyjaśnienia. Po wykonanym zadaniu wszyscy uczniowie oglądają cały atlas.

Atlas interaktywny

Uczniowie zapoznają się z atlasem interaktywnym, związanym z techniką wykonywania zabiegów impregnacyjnych tynków, stiuków  i sztablatur. Nauczyciel, opierając się na strategii „Wymień, pytaj, notuj, zapamiętaj” wybiera z materiału jedno słowo, które pojawia się w atlasie, jest – według niego – kluczowe, i zapisuje je na tablicy. Uczniowie w ciągu trzech minut powinni wypisać na kartkach jak najwięcej innych słów, które pojawiają się w atlasie, i są z zapisanym przez nauczyciela skorelowane. Nauczyciel wypisuje je na tablicy. Zaczyna od uczniów mniej aktywnych, aby zachęcić ich do pracy i mieć pewność, że aktywizuje cały zespół klasowy. Każdy z uczniów podaje jedno słowo. Kiedy wszystkie zostaną już zapisane, uczniowie proszeni są o ich wyjaśnienie, zdefiniowanie, a także ich kwestionowanie (być może pojawią się słowa, które są dość odległe od tematu). Nauczyciel zachęca do dyskusji dotyczącej zasadności wyboru.

Po zakończonej dyskusji nauczyciel wyświetla raz jeszcze atlas. Uczniowie sprawdzają, czy zapisane na tablicy słowa rzeczywiście się w nim pojawiają.

Gra edukacyjna

Uczeń bez odchodzenia od komputera sprawdzi swoją wiedzę z zakresu organizacji wykonywania i renowacji murów i tynków. Grę można zrealizować w grupach, indywidualnie lub przy udziale całej klasy. Gdy nauczyciel zaobserwuje trudności w wykonaniu któregoś z etapów, powinien wykonać go wraz z całą klasą, a następnie poprosić uczniów o jego indywidualne powtórzenie. Grę można wykorzystać w fazie podsumowującej lekcji, aby zweryfikować, czy cele lekcji zostały osiągnięte

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Plansza interaktywna, galeria zdjęć, filmy oraz gra edukacyjna stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.

Po zapoznaniu się z planszą uczeń może napisać recenzję tego multimedium.

Po zapoznaniu się z galerią zdjęć uczeń może przygotować dzienniczek uczenia się.

Po obejrzeniu filmów uczeń może samodzielnie przygotować notatki, np. w formie fiszek bądź mapy myśli.

Po przejściu przez oba poziomy gry uczeń może dopisać kolejny poziom bądź zadanie.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Plansza interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować pomysł na alternatywną planszę;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować w niewielkiej grupie (w parach).

Galeria zdjęć

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zrobić kolaż (kompozycję artystyczną z fragmentów różnych przedmiotów) korespondujący z galerią;

uczniowie zdolni mogą napisać krótki e‑book na podstawie wiadomości zamieszczonych w galerii;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą znaleźć w internecie materiały korespondujące z galerii, a wyniki przedstawić w niewielkich grupach.

Atlasy interaktywne

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować pomysł na alternatywną planszę;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować w niewielkiej grupie (w parach).

Gra edukacyjna

Uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący) należy wyznaczyć większy limit czasu na przejście przez poziomy. Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści