Ludzie mają różne zainteresowania – niektórych ciekawi kosmos, inni lubią czytać o średniowiecznych rycerzach, a jeszcze inni o dinozaurach. Kiedy coś naprawdę cię pasjonuje, z łatwością zapamiętujesz informacje na ten temat. Trudniej jest, gdy coś cię nudzi. Co zrobić, żeby wiedza łatwiej wchodziła nam do głowy i aby nasze uczenie się było skuteczne?

R1KmI6EQQBj5w
Kiedy pracujemy razem, nauka staje się łatwiejsza.
Źródło: svelta / Pixabay, Licencja niewyłączna.
Już wiesz
  • że czynniki takie, jak zmęczenie i głód, uniemożliwiają ci skuteczną naukę;

  • że w pewnych warunkach, np. w hałasie, trudno się skupić.

Nauczysz się
  • odpowiednio przygotowywać miejsce do nauki;

  • wymieniać korzyści płynące z systematycznej pracy;

  • stosować w praktyce zasady skutecznego uczenia się.

iZBaUZXpQg_d5e170

1. Jak się skutecznie uczyć?

Każdego dnia spędzasz w szkole kilka godzin, ucząc się nowych rzeczy. Przyswojenie na raz wszystkich informacji z różnych dziedzin nie jest oczywiście możliwe. Wystarczy jednak stosować się do kilku dobrych rad, aby wiedza łatwiej wchodziła nam do głowy.

Wiesz już z poprzedniej lekcji, że trudniej jest ci się skupić, gdy odczuwasz zmęczenie lub głód. Jeśli chcesz więc mieć świeży umysł, zadbaj o dobry sen w nocy i pożywne śniadanie rano. Pamiętaj też, żeby w trakcie nauki nic cię nie rozpraszało, gdyż uczenie się w hałasie nie przynosi żadnych efektów.

Zawsze staraj się podczas lekcji koncentrować na słowach nauczyciela lub na wykonywanych przez ciebie zadaniach. Wówczas najlepiej zrozumiesz nowe treści, a w razie wątpliwości możesz na bieżąco zadawać pytania – nie tylko nauczycielowi, ale też koleżankom i kolegom. Razem łatwiej rozwiązać wiele skomplikowanych problemów. Wspólne robienie doświadczeń, rozwiązywanie zagadek, dyskutowanie nad trudnymi zagadnieniami to dobre metody, by nie nudząc się na lekcjach, zapamiętać z nich jak najwięcej. 

Rjlp6zkDdBbiq
Aktywnie uczestnicz w lekcjach! Zadawanie pytań i angażowanie się w pracę zespołową przynosi dobre skutki: dzięki aktywności mózg lepiej przyswaja nowe informacje, a nauka staje się łatwiejsza.
Źródło: airunique / Pixabay, Licencja niewyłączna.
RIsHxSxSnbgyA
Aktywnie uczestnicz w lekcjach! Zadawanie pytań i angażowanie się w pracę zespołową przynosi dobre skutki: dzięki aktywności mózg lepiej przyswaja nowe informacje, a nauka staje się łatwiejsza.
Źródło: © Syda Productions / stock.adobe.com, Licencja niewyłączna.

Na pewno niektóre przedmioty szkolne lubisz bardziej, a inne mniej. Jednak nawet nauka tych mniej lubianych również może być łatwa. Uczeniu się trudniejszego przedmiotu sprzyja wspólna praca z kolegami i koleżankami, którzy interesują się daną dziedziną i którym nie sprawia ona kłopotów.

Pamiętaj również, aby uczyć się systematycznie, czyli regularnie – opanowanie materiału z jednej lekcji jest często konieczne do zrozumienia następnej. Dzięki systematycznej nauce nie trzeba uczyć się całego materiału przed sprawdzianem – wystarczy szybka powtórka!

Ważne!

Zbyt długa nauka (np. przez dwie godziny bez przerwy) jest męcząca dla organizmu, a przez to mało wydajna. Lepiej co pół godziny robić krótką przerwę, np. na wykonanie kilku ćwiczeń fizycznych. Praca będzie wówczas mniej monotonna, a skupienie się na nauce łatwiejsze.

Ciekawostka

Orzechy zawierają substancje, które korzystnie wpływają na pracę mózgu. Zjedzenie kilku orzechów dziennie poprawia zdrowie i ułatwia zapamiętywanie.

R6WumNlWplbh11
Źródło: Mariya Chorna (http://www.flickr.com), licencja: CC BY 2.0.
iZBaUZXpQg_d5e233

2. Miejsce do nauki

Zanim usiądziesz do odrabiania lekcji, upewnij się, że twoje miejsce do nauki jest właściwie przygotowane. Krzesło, na którym siedzisz, powinno mieć regulowane oparcie, aby dobrze podpierało plecy. Blat biurka powinien być dobrze oświetlony: najlepiej sprawdza się światło dzienne. Jeśli uczysz się przy sztucznym oświetleniu, zadbaj o dobrą żarówkę. Pamiętaj, że osoby praworęczne powinny ustawić lampę po lewej stronie biurka, a leworęczne – po prawej.

Przed przystąpieniem do nauki, zastanów się, co może być ci potrzebne. Przygotuj niezbędne pomoce, aby ich szukanie nie rozpraszało cię i nie odrywało od pracy. Nie muszą one leżeć na wierzchu – ważne, żeby miały swoje miejsce. Pamiętaj też, aby na biurku nie znajdowały się żadne zbędne przedmioty.

Ciekawostka

Jednym z najzdrowszych mebli do siedzenia przed komputerem jest tzw. klękosiad. Siedzenie na nim wymusza prawidłową postawę kręgosłupa – podobną do tej, jaką przyjmują osoby jeżdżące konno.

R1XHSoHsWQ5IY1
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.

Aby długotrwałe siedzenie przy biurku nie męczyło cię i nie wpływało niekorzystnie na postawę ciała, co jakiś czas (np. co pół godziny) wstań od biurka i wykonaj 1–2 skłony. Dbaj również o oczy, szczególnie kiedy pracujesz z komputerem lub tabletem. Co pół godziny warto jest oderwać wzrok od ekranu i popatrzeć w dal (najlepiej na zielony krajobraz za oknem), aby oczy odpoczęły.

Polecenie 1

Wskaż czynniki, które najbardziej przeszkadzają ci w nauce (w szkole i w domu), oraz zaproponuj, w jaki sposób możesz ograniczyć ich działanie.

Wskazówka

Brat Kasi popołudniami głośno słucha muzyki – przeszkadza to Kasi w odrabianiu lekcji. Może poprosić brata, aby używał słuchawek lub ściszył radio.

iZBaUZXpQg_d5e303

Podsumowanie

  • Podczas lekcji warto słuchać uważnie nauczyciela i aktywnie uczestniczyć w zajęciach.

  • Ucząc się, należy systematycznie powtarzać przyswojone już treści. Pozwala to na ich utrwalenie i zapobiega szybkiemu ich zapomnieniu.

  • Siedząc przy biurku, należy zadbać o prawidłową postawę i odpowiednie oświetlenie.

Praca domowa
Polecenie 2.1

Korzystając z informacji zawartych w rozdziale, w tym ilustracji i zdjęć, oraz własnych doświadczeń, opisz, w jaki sposób powinno być urządzone twoje miejsce do nauki.

Zobacz także

Zajrzyj do zagadnień pokrewnych:

iZBaUZXpQg_d5e376

Zadania

Ćwiczenie 1
RLTWy6EnHJtyb1
zadanie interaktywne
Źródło: Barbara Szydzik, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RGONbSlgEpsMG1
zadanie interaktywne
Źródło: Barbara Szydzik, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RLFwxzQVLyuHL1
zadanie interaktywne
Źródło: Barbara Szydzik, licencja: CC BY 3.0.