E-materiały do kształcenia zawodowego

Obwody główne pojazdów trakcyjnych

Montaż i eksploatacja środków transportu szynowego — Technik elektroenergetyk transportu szynowego

bg‑green

Schemat obwodu głównego pojazdu trakcyjnego

SCHEMAT INTERAKTYWNY

1
R1K20G64SKRti1
1. Amperomierze Do pomiarów wartości prądu w obwodzie głównym zastosowano dwa amperomierze wn (po jednym w każdej kabinie maszynisty), podłączone do wspólnego bocznika sześćset A. Amperomierze te mierzą sumaryczny prąd i dlatego na połączeniu równoległym grup silników trakcyjnych prąd ten ma dwukrotnie większą wartość od uzyskiwanej na połączeniu szeregowym. Na przykład minimalny prąd rozruchu przy połączeniu szeregowym wynosi sto siedemdziesiąt pięć A, a przy połączeniu równoległym trzysta pięćdziesiąt A., 2. Pantografy Elektryczny zespól trakcyjny ma dwa pantografy typu nożycowego AKP‑4E, zapewniające połączenie elektryczne obwodów wysokiego napięcia z górną siecią zasilającą.
Pantografy są umieszczone na dachu wagonu silnikowego. Podczas pracy czynny jest tylko jeden pantograf a drugi stanowi rezerwę awaryjną. Przy ruchu pojazdu jest podniesiony pantograf drugi licząc od czoła pociągu. Ma to na celu wyeliminowanie przypadków jednoczesnego uszkodzenia obydwu pantografów. Oba pantografy są połączone ze sobą elektrycznie, przy jednym podniesionym pantografie również i drugi znajduje się pod napięciem. Możliwe jest jednak wyłączenie z obwodu elektrycznego dowolnego pantografu odłącznikiem pantografów (OG), co może być konieczne np. przy uszkodzeniu danego pantografu.opis alternatywny
Pantograf ma lekką konstrukcję szkieletową, wykonaną ze stalowych rur i belek profilowych. Zabezpieczona jest ona przed szkodliwymi wpływami atmosferycznymi przez pokrycie farbą miniową i olejną nawierzchniową koloru czerwonego.
Pantograf składa się z podstawy, ramion ruchomych, tzw. "małego pantografu" ze ślizgaczem i wyposażenia mechanizmów napędowych, w skład których wchodzą: układ pneumatyczny oraz sprężyny podnoszące i opuszczające wraz z osprzętem pomocniczym.
Schemat ideowy obwodu głównego EN57
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja interaktywna przedstawia schemat ideowy obwodu głównego e en pięćdziesiąt siedem. Ilustracja opisuje układ elektryczny w elektrycznym zespole trakcyjnym, dzięki niemu dowiemy się w jaki sposób pojazd zasila prądem z sieci trakcyjnej urządzenia jak między innymi silnik elektryczny. Ilustracja wyszczególnia dziewiętnaście  punktów interaktywnych:

  1. Amperomierze myślnik do pomiarów wartości prądu w obwodzie głównym zastosowano dwa amperomierze wy en
    początek nawiasu po jednym w każdej kabinie maszynisty koniec nawiasu, podłączone do wspólnego bocznika sześć set amperów. Amperomierze mierzą sumaryczny prąd i dlatego na połączeniu równoległym grup silników trakcyjnych prąd ten ma dwukrotnie większą wartość od uzyskiwanej na połączeniu szeregowym. Na przykład minimalny prąd rozruchu przy połączeniu szeregowym wynosi sto siedemdziesiąt  pięć amperów a przy połączeniu równoległym trzysta pięćdziesiąt amperów.

  2. Pantografy myślnik elektryczny zespół trakcyjny ma dwa pantografy typu nożycowego a ka pe myślnik cztery e, zapewniające połączenie elektryczne obwodów wysokiego napięcia z górną siecią zasilającą.
    Pantografy są umieszczone na dachu wagonu silnikowego. Podczas pracy czynny jest tylko jeden pantograf, a drugi stanowi rezerwę awaryjną. W trakcie ruchu pojazdu podniesiony jest pantograf drugi początek nawiasu licząc od czoła pociągu koniec nawiasu, co ma wyeliminować możliwość jednoczesnego uszkodzenia obydwu pantografów. Oba pantografy są połączone ze sobą elektrycznie myślnik przy jednym podniesionym pantografie również i drugi znajduje się pod napięciem. Dowolny pantograf można jednak wyłączyć z obwodu elektrycznego za pomocą odłącznika pantografów początek nawiasu o gie koniec nawiasu  co może być konieczne na przykład przy uszkodzeniu danego pantografu.
    Zdjęcie przedstawia pantograf umieszczony na dachu wagonu. Jest on zbudowany z rur i belek, łączy on pojazd z liniami wysokiego napięcia.
    Pantograf ma lekką konstrukcję szkieletową wykonaną ze stalowych rur i belek profilowych. Przed szkodliwymi wpływami atmosferycznymi zabezpiecza ją pokrycie czerwoną farbą miniową i olejną nawierzchniową.
    Pantograf składa się z podstawy, ramion ruchomych, tak zwanego małego pantografu ze ślizgaczem i mechanizmów napędowych, w skład których wchodzą: układ pneumatyczny oraz sprężyny podnoszące i opuszczające wraz z osprzętem pomocniczym.

  3. Odgromnik zaworowy myślnik odgromnik służy do ograniczania wartości szczytowej przepięć udarowych pochodzenia atmosferycznego i zapewnia przerwanie prądu zwarciowego przy napięciu roboczym. Odgromnik gie zet em myślnik trzy ukośnik dziesięć lub gie zet em myślnik cztery jest odgromnikiem magnetyczno myślnik zaworowym, przystosowanym do pracy w warunkach napowietrznych. Składa się z dwóch zasadniczych elementów: iskiernika gaszącego z magnetycznym wydmuchem łuku elektrycznego oraz stosu zmiennooporowego.
    Grafika przedstawia odgromnik zaworowy. Kształtem przypomina on grzybek z grubą nóżką. Na szczycie kapelusza znajduje się uchwyt. Jego podstawa jest poszerzona i posiada cztery otwory przeznaczone na jego umocowanie. Odgromnik jest koloru szarego.
    Dane techniczne:
    Napięcie znamionowe trzy tysiące wolt
    Najwyższe napięcie robocze cztery tysiące wolt
    Znamionowa obciążalność udarowa dziesięc kilo amperów
    Na schemacie odgromik zaworowy połączony jest z odłącznikiem pantografów w jednym obwodzie.

  4. Stycznik uziemiający myślnik służy do uziemienia obwodu pantografów. Jego rolą jest zabezpieczenie szafy wysokiego napięcia początek nawiasu wu en koniec nawiasu przed pojawieniem się wysokiego napięcia, co nazywa się uziemieniem. Budowa takiego stycznika jest bardzo prosta. Do podstawy przymocowany jest pręt wykonany ze stali, na którym osadzony jest styk nieruchomy oraz dźwignia styku ruchomego. W podstawie znajduje się ułożyskowany wałek z napędem z ramieniem i rolką. Zasada działania stycznika jest następująca: rolka stycznika pracuje z odpowiednio przygotowaną prowadnicą i połączona jest z blokadą szafy wysokiego napięcia. Po otwarciu tej blokady następuje przesunięcie rolki, co powoduje zamknięcie styku, czyli uziemienie.
    Na schemacie stycznik połączony jest w układzie z pantografem, odłącznikiem pantografów.

  5. Odłącznik pantografów myślnik odłącznik pantografów jest włączony w obwód elektryczny bezpośrednio przy pantografach i służy do odłączenia pantografu w razie jego uszkodzenia. Odłącznik jest umieszczony na dachu wagonu silnikowego, na konstrukcji wsporczej.
    Grafika przedstawia schemat budowy odłącznika pantografów. Jego głównymi elementami są rzy izolatory wsporcze, które od dołu przymocowane są do podstawy odłączników, która jest mocowana do dachu wagonu. Od góry są połączone z nożami odłączników, do których podłączone są kable elektryczne.
    Dane techniczne:
    Napięcie znamionowe trzy tysiące wolt
    Obciążalność znamionowa sześć set amperów
    Izolatory wsporcze porcelanowe typ  en ef myślnik dwa tysiące trzydzieści jeden myślnik be
    Masa  czterdzieści dwa plus minus dwa kilogramy. Na schemacie odłącznik główny jest umieszczony za pantografami.

  6. Przekaźnik różnicowy myślnik przekaźnik różnicowy pe er wu myślnik trzysta jest przekaźnikiem elektromagnetycznym wysokiego napięcia, zabezpieczającym przed zwarciami część obwodu znajdującą się pomiędzy cewką pierwotną a wtórną. Przy przepływie prądu o tej samej wartości przez cewki przekaźnika jego obwód magnetyczny nie zostaje wzbudzony. Następuje to dopiero wtedy, gdy różnica wartości prądów płynących przez cewki przekaźnika jest większa od siedemdziesięciu pięciu ampera.
    Grafika przedstawia schemat przekaźnika różnicowego. Składa się on z przyłącza niskiego napięcia, które połączone jest ze stycznikiem łącznika pomocniczego. Niżej znajdują się dwa uzwojenia elektromagnesu, jest ona wewnątrz rdzenia elektromagnesu, do którego z lewej strony przymocowana jest ruchoma zawora. Poniżej z lewej strony znajduje się izolowana dźwignia do odbloku ręcznego, która jest przymocowana do podłużnego elementu, czyli dźwigni z zaczepem. Po drugiej stornie dźwigni z zaczepem znajduje się cewka elektromagnesu, za którą znajduje się przyłącze niskiego napięcia.
    Dane techniczne:
    Znamionowe napięcie izolacji  trzy tysiące wolt
    Obciążalność znamionowa dwieście amperów
    Prąd rozruchu przekaźnika siedemdziesiąt pięć amperów
    Napięcie pracy cewki pomocniczej . sześćdziesiąt sześć myślnik sto trzydzieści dwa wolt.  Na schemacie jest to element połączony z stycznikiem liniowym, oraz obwodem pomocniczym.

  7. Wyłącznik szybki myślnik wyłącznik szybki wu es jest podstawowym zabezpieczeniem obwodu głównego taboru e en pięćdziesiąt siedem. Tworzy go zespół czterech styczników magnetowydmuchowych typu es pe gie czterysta połączonych ze sobą szeregowo, współpracujących z opornikiem ograniczającym prądy zwarcia RO, który jest przyłączony równolegle do styczników wu es trzy i wu es cztery. Przy wyłączaniu obwodu głównego otwierają się najpierw styczniki wu es trzy i wu es cztery, a następnie dwa pozostałe: wu es  jeden i wu es dwa. Rozwiązanie to zwiększa znacznie zdolność łączeniową zespołu styczników. Zespół ten zdolny jest wyłączyć samodzielnie ustalony prąd zwarcia cztery i pół kilo ampera w obwodzie o indukcyjności występującej w praktyce na sieci pe ka pe.
    Grafika przedstawia trzy elementy, są to zespół styczników wu es, odpornik tłumienia początek nawiasu ograniczający koniec nawiasu er o oraz bezpieczniki wu en trzy ampery pe zet en, trzy ampery woltomierzy. Zespół styczników we ues składa się z czterech styczników magnetowysmuchowych,które poprzez listwę podłączeniową podłączone są do przewodów. Każdy z styczników posiada komorę wydmuchową oraz cewkę. Obok znajduje się odpornik tłumienia, składa się on z sześciu elementów oporowych. Ostatnimi elementami są bezpieczniki składające się z podłużnego korpusu i styków znajdujących się na jego końcach. Wyłącznik szybki układzie połączony jest z przekaźnikiem różnicowym.

  8. Opornik ochronny myślnik oporniki tłumienia prądu zespołu wyłącznika szybkiego początek nawiasu er o koniec nawiasu służą do zmniejszenia prądu w obwodzie głównym elektrycznego zespołu trakcyjnego przy wyłączaniu zespołu styczników wyłącznika szybkiego. Umożliwiają w ten sposób uzyskanie odpowiedniej wyłączalności prądów zwarciowych przez zespół tych styczników.
    Oporniki mają podobną budowę jak oporniki rozruchowe początek nawiasu element oporowy wykonany z taśmy fechlarowej, dwa stopnie i tym podobne, koniec nawiasu Opornik ochronny znajduje się w szafie wu es.
    Grafika przedstawia opornik ochronny. Składa się on z sześciu elementów rezystorowych nawiniętych na wsporniki o kształcie walca. Ułożone są one parami na trzech poziomach. Przymocowane są one do ramy wsporczej.

  9. Oporniki bocznikowania myślnik oporniki bocznikowania pola silników trakcyjnych służą do zmniejszenia prądu przepływającego przez uzwojenie biegunów głównych silników, co umożliwia dalsze zwiększanie prędkości pojazdu po zakończeniu rozruchu oporowego z jednoczesnym lepszym wykorzystaniem silników trakcyjnych pod względem rozwijanego momentu obrotowego.
    Grafika przedstawia opornik bocznikowania. Składa się on z czterech segmentów rezystorowych nawiniętych na wsporniki w kształcie walca. Ułożone są one parami na dwóch poziomach. Przymocowane są one do ramy wsporczej. Z jednego z górnych segmentów rezystorowych do konstrukcji wsporczej poprowadzony został przewód.
    Dane techniczne oporów bocznikowania w lokomotywie e u zero siedem dwukropek
    Napięcie znamionowe izolacji zespołu opornika trzy tysiące volt
    Prąd znamionowy dwieście siedemdziesiąt siedem amperów
    Opór czynny dla prądu stałego  osiem tysięcznych omegi plus minus trzy procent
    Opór pozorny przy  pięćdziesiąt herz trzy i osiemdziesiąt pięć setynych omegi plus minus trzy procent .Na schemacie jest on połączony w obwodzie ze stykiem nawrotnika stycznika wału kułakowego.

  10. Styczniki liniowe myślnik styczniki es el, es em, es er są stycznikami magnetowydmuchowymi typu es pe gie czterysta z napędem elektropneumatycznym. Styczniki liniowe es el jeden i es el dwa służą do operatywnego załączania silników trakcyjnych. Styczniki   es em jeden, es em dwa, es er jeden i es er dwa służą do przełączania układu połączeń silników trakcyjnych z jednego układu początek nawiasu szeregowe połączenie koniec nawiasu  na drugi początek nawiasu równolegle połączenie koniec nawiasu. Styczniki te znajdują się w szafie aparatowej początek nawiasu wu en koniec nawiasu numer trzy.
    Grafika przedstawia trzy elementy. Z lewej strony pokazany został przekrój przez styczniki ułożone obok siebie szeregowo w następującej kolejności: es er jeden, es er dwa, es em jeden, es em dwa, es el jeden, es el dwa. Wszystkie styczniki są stycznikami magnrtowydmuchowymi, ich główne elementy to komora łukowa wewnątrz której znajduje się cewka wydmuchowa, siłownik pneumatyczny oraz zawór elektropneumatyczny. Obok znajduje się odłącznik silników trakcyjnych. Ostatnim elementem znajdującym się na grafice jest przekaźnik nadmiarowy.
    Dane techniczne:
    Napięcie znamionowe trzy tysiące wolt
    Obciążalność znamionowa czterysta amperów
    Znamionowa częstość łączeń trzydzieści łączeń na minute
    Napięcie znamionowe cewek zaworów ep sto dziesięc volt
    Rozwarcie styków głównych trzydzieści trzy plus minus jeden milimetr. W układzie połączony jest z przekaźnikiem różnicowym.

  11. Silnik trakcyjny myślnik  jest szeregową, czterobiegunową maszyną prądu stałego z biegunami zwrotnymi początek nawiasu komutacyjnymi koniec nawiasu, zawieszoną w wózku zespołu trakcyjnego systemem tramwajowym, to znaczy za nos. Moment obrotowy silnika przenoszony jest jednostronnie na zestaw kołowy za pomocą czołowej przekładni zębatej o zębach skośnych i przełożeniu siedemdziesiąt dwukropek dziewiętnaście 
    Grafika przedstawia silnik trakcyjny, a dokładnie jego część nieruchoma, tak zwany stojan. Ma on kształt walca, gdyż wewnątrz niego znajduje się wirnik.
    Dane techniczne:
    Napięcie trzy tysiące ukośnik dwa volt prądu stałego
    Moc godzinna sto osiemdziesiąt pięć kilo watów
    Prąd mocy godzinnej sto trzydzieści pięć amperów
    Prędkość obrotowa przy mocy godzinnej dziewięć set pięćdziesiąt pięć obrotów na minutę
    Moc ciągła sto czterdzieści pięć kilo woltów
    Prąd mocy ciągłej sto pięć amperów.
    Prędkość obrotowa przy mocy ciągłej  tysiąc czterdzieści pięć 
    Największa prędkość obrotowa dwa tysiące dwieście obrotów na minutę
    Najwyższe napięcie pracy trzy tysiące sześćset woltów.
    Izolacja klasa B
    Masa silnika dwa tysiące sześć kilogramów. W układzie znajdują się dwa silniki, połączone są z odłącznikiem grup silników trakcyjnych.

  12. Przekaźniki nadmiarowe myślnik służą do wykrywania w obwodach wysokiego napięcia prądów o wartościach przekraczających ich nastawienie i szkodliwych dla urządzeń pracujących w tych obwodach. W obwodzie głównym e zet te przekaźniki nadmiarowe pe en jeden myślnik dwa i pe en trzy myślnik cztery służą do ochrony silników trakcyjnych przed przeciążeniem, a prąd ich zadziałania wynosi dwieście siedemdziesiąt amperów. Przekaźniki mają napęd elektromagnetyczny. Cewka prądowa jest włączona w obwód prądu zasilającego chronione urządzenia. Z chwilą, gdy prąd w tym obwodzie przewyższy wartość nastawienia przekaźnika, następuje jego zadziałanie co skutkuje zadziałaniem wyłącznika szybkiego WS. W trakcie rozruchu e zet te na pozycji nastawnika jazdy pe i es obwód silników chroni przekaźnik pe en jeden myślnik dwa, na pozycji er, be jeden, be dwa i be trzy obwód silników chroni przekaźnik pe en jeden myślnik dwa i pe en trzy myślnik cztery. Przekaźniki nadmiarowe silników trakcyjnych znajdują się w trzeciej szafie wu en.
    Grafika przedstawia przekaźniki nadmiarowe. Na grafice widoczne są dwa przekaźniki pe en jeden myślnik dwa oraz pe en trzy myślnik cztery. Głównym częściami obu elementów są cewka prądowa wyzwalacza oraz sygnalizacja stanu zadziałania. Są one połączone ze znajdującą się poniżej cewką przekaźnika pomocniczego. W układzie połączone są z stycznikami liniowymi, oraz z odłącznikami grup silników trakcyjnych.

  13. Wał kułakowy myślnik jest nastawnikiem krzywkowym suchym o napędzie elektropneumatycznym. Składa się z obrotowego wału, na którym zamocowane są krzywki służące do napędu styków głównych. Zadaniem wału kułakowego, oraz krzywek jest zwieranie oporników rozruchowych i oporników bocznikowania w trakcie rozruchu e zet te. Masa wału wg danych katalogowych to sto czterdzieści osiem kilogramów. Na wale zamocowane są również krzywki pomocnicze, które służą do sterowania napędem wału, a także do napędu styków pomocniczych. Wał kułakowy posiada 18 pozycji:  od jeden do dziewięć to pozycje jazdy szeregowej,  dziesięć to pozycja przejściowa, na której otwierają się styki es ka sześć i  es ka osiem,  od jedenastu do pietnastu to pozycje jazdy równoległej,  od szesnastu do osiemnastu to pozycje bocznikowania. Wał kułakowy znajduje się w drugiej szafie wu en.
    Grafika przedstawia budowę wału kułakowego. Głównym elementem jest wał, do którego przymocowane są styki główne, część wały wystaje poza obręb szafy, do tej części przymocnowane są styki pomocnicze.
    Dane techniczne:
    Napięcie znamionowe trzy tysiące wolt.
    Obciążalność znamionowa otwarty nawias styczniki ke e myślnik cztery de zamknięty nawias dwieście dwadzieścia wolt.
    Obciążalność znamionowa styczników blokujących otwarty nawias styczniki ke e myślnik trzydzieści de zamknięty nawias  trzydzieści pięć amperów.
    Napięcie izolacji styczników blokujących dwieście pięćdziesiąt wolt.
    Napięcie znamionowe cewek zaworów e pe sto dziesięć wolt. 
    Masa nawrotnika pięćdziesiąt sześć i sześć dziesiątych kilograma. W układzie połączony jest z stycznikiem wału kułakowego.

  14. Odłącznik silników trakcyjnych o es jeden myślnik dwa odłączniki silników trakcyjnych początek nawiasu o es jeden myślnik dwa, o es trzy myślnik cztery koniec nawiasu służą do odłączania grup silników z obwodu głównego. Odłącznik ma dwa miedziane styki nożowe z napędem ręcznym. Każdy styk stały jest zaopatrzony w płaskie sprężyny stalowe ściskające szczęki. Styki umocowane są na tablicy bakelitowej za pomocą miedzianych sworzni przepustowych, izolatorów porcelanowych i przepustów z papieru bakielizowanego. Noże odłącznika są połączone ze sobą za pomocą izolatora. Każdy odłącznik jest zaopatrzony w zestyk sterowniczy niskiego napięcia, który uniemożliwia obrót wału kułakowego na pozycję przygotowawczą numer dziesięc, do przejścia na równolegle połączenie grup silników w przypadku wyłączenia którejś z grup silników trakcyjnych. Odłącznik silników trakcyjnych znajduje się w trzeciej szafie wu en.

    Odłączniki dają następujące możliwości połączeń grup silników:

    • obie grupy silników załączone,

    • jedna grupa silników załączona,

    • obie grupy odłączone.

    Grafika przedstawia odłączniki silników trakcyjnych. Sześć odłączników znajdujących się na górze to odłączniki o es jeden myślnik dwa, czyli odłączniki pierwszej grupy silników trakcyjnych. Sześć odłączników znajdujących się na dole to odłączniki o es trzy myślnik cztery, czyli odłączniki drugiej grupy silników trakcyjnych.
    Dane techniczne:
    Znamionowe napięcie izolacji  trzy tysiące wolt. 
    Obciążalność znamionowa dwieście amperów. Jest to element układu który połączony jest z przekaźnikiem nadmiarowym silników.

  15. Nawrotnik myślnik jest odmianą nastawnika krzywkowego suchego o napędzie elektropneumatycznym. Styczniki nawrotnika służą do przełączania uzwojeń biegunów głównych silników trakcyjnych w celu zmiany kierunku prądu przepływającego przez te uzwojenia, co powoduje zmianę kierunku jazdy zespołu trakcyjnego. Nawrotnik jest zamocowany w pozycji wiszącej w czwartej szafie wu en.
    Grafika przedstawia budowę nawrotnika. Jego głównym, położonym centralnie elementem jest wał stykowy, przymocowane są do niego styki palcowe wraz z przewodami. Na jednym z końców wału znajduje się zawór elektropneumatyczny. W schemacie jest to urządzenie umieszczone za silnikami trakcyjnymi.

  16. Bocznik harmoniczny początek nawiasu be o koniec nawiasu myślnik stosowany jest do stałego bocznikowania uzwojenia biegunów głównych silników trakcyjnych w celu zmniejszenia ujemnego wpływu pulsacji prądu na komutację. Boczniki są przyłączone równolegle do uzwojeń biegunów głównych każdej grupy silników trakcyjnych. Wykonane są jako oporniki dające wstępne stale osłabienie pola wzbudzenia każdego silnika o trzy procent, co sprawia, że normalna praca silników odbywa się przy dziewięćdziesięciu siedmiu procentach pełnego wzbudzenia. Bocznik harmoniczny znajduje się w czwartej szafie wu en.
    Grafika przedstawia bocznik harmoniczny jest to segment rezystorowy o kształcie wału przymocowany do konstrukcji wsporczej na obu jego końcach. Po obu stronach rezystora znajdują się przewody, które są zaczepione o konstrukcję wsporczą oraz poprowadzone dalej. W schemacie jest to urządzenie połączone ze stykiem nawrotnika.

  17. Bocznik indukcyjny Bocznik indukcyjny stanowi podstawowy element w obwodzie osłabienia wzbudzenia silników trakcyjnych. Na osiemnastej pozycji wału kułakowego be trzy sam bocznik indukcyjny jest dołączony równolegle do uzwojeń wzbudzenia grupy silników trakcyjnych. Skutkuje to obniżeniem wartości wzbudzenia biegunów głównych silników trakcyjnych do wartości czterdzieści trzy i sześć dziesiątych procenta  i dalszym przyrostem prędkości be trzy.
    Pozycja e zet te nastawnika jazdy.
    Grafika przedstawia obudowę bocznika indukcyjnego, tak zwany karakas. Ma on kształt walca i jest przymocowany do dwóch belek. W schemacie jest to urządzenie połączone ze stykiem nawrotnika, oraz bocznikiem harmonicznym.

  18. Oporniki rozruchowe myślnik służą do ograniczenia napięcia na zaciskach silników trakcyjnych przy rozruchu pojazdu trakcyjnego.
    Zespół oporników rozruchowych składa się z ośmiu skrzyń początek nawiasu sekcji koniec nawiasu stanowiących dwa jednakowo wykonane komplety po cztery skrzynie dla obu gałęzi równolegle połączonych grup silników trakcyjnych. Elementy oporowe są wykonane z taśmy fechralowej o wymiarach dziesięć na półtorej milimetra.   nawijanej na kształtki porcelanowe. Każda skrzynia ma sześć takich elementów oporowych, które są umocowane na konstrukcji stalowej  początek nawiasu ramie koniec nawiasu opornika za pośrednictwem sworzni z izolatorami. Kształtki porcelanowe i izolatory osadzone na sworzniach stanowią pierwszy stopień izolacji opornika. Drugi stopień izolacji opornika tworzą izolatory ustawione w miejscu przymocowania skrzyni oporowej do konstrukcji pojazdu.
    Grafika przedstawia opornik rozruchowy. Składa się on z sześciu elementów rezystorowych nawiniętych na wsporniki o kształcie walca. Ułożone są one parami na trzech poziomach. Przymocowane są one do ramy wsporczej. W schemacie są połączone ze stycznikami mostkującymi, oraz stycznikami wału kułakowego.

  19. Przekaźnik pe es er myślnik  Przekaźnik samoczynnego rozruchu początek nawiasu pe es er koniec nawiasu służy do samoczynnego sterowania wałem kułakowym w czasie rozruchu e zet te. Przekaźnik reguluje wartość prądu rozruchu, jakim są zasilane silniki trakcyjne, i w zależności od jego wartości odpowiednio steruje wałem kułakowym. Jeżeli prąd rozruchu przekracza wartość dopuszczalną, przekaźnik pe es er  zatrzymuje wał kułakowy na danej pozycji, natomiast gdy prąd rozruchu zmniejszy się do żądanej wartości, wał kułakowy przestawia się na kolejną pozycję rozruchu. Prąd nastawienia tego przekaźnika zależy od pozycji nastawnika kierunku. pe es er znajduje się w czwartej szafie wu en.
    Grafika przedstawia przekaźnik samoczynnego rozruchu. Na górze grafiki jest napis pozycja nastawnika kierunku: en jeden myślnik sto trzydzieści pięć amperów
    en dwa myślnik sto siedemdziesiąt pięć amperów. Poniżej znajduje się przekaźnik, na jego samej górze znajuduje się regulacja naciągu sprężyny, poniżej w centralnej części znajduje się zawora ruchoma, która przymocowana jest do styku ruchomego, który z kolei jest połączony ze stykiem stałym. Za zaworą ruchomą znajduje się pozioma cewka prądowa, za nią znajduje się większa cewka pomocnicza napięciowa. W schemacie połączony jest z odłącznikiem grup silników trakcyjnych.

R1312P5EgDETN

Powiązane ćwiczenia