The students work in two groups using the diamond ranking technique. One group gets the information about the function in order, and the other group gets the information about the symmetrysymmetrysymmetry in the coordinate system in order.
When they have finished, the representatives of both groups present their posters.
The groups exchange information to verify and complete their knowledge.
The teacher informs the students that the aim of the class is getting to know the properties of the symmetrysymmetrysymmetry of the function with relation to axis OY.
Task The students, working in groups, use their information about the symmetrysymmetrysymmetry of the function with relation to axis OY. They consider how the formula of a function will change if its graph will be symmetrically transformed with relation to axis OY. The students formulate hypotheses, analyse and check them watching the multimedia presentation. They formulate their conclusions.
The students use the information to solve the tasks individually.
Task Function f is described with the following table.
[Table]
Make a table presenting the function described with formula .
Discussion – the domain of functiondomain of functiondomain of function is set , the set of outputsset of outputsset of outputs , what is the domain and the set of outputs for function ?
The conclusion that should be formulated by the students:
Task Function described with formula , where . Give the formula of function h, whose graph his symmetric about the graph of functiongraph of functiongraph of function f with relation to axis OY. Give the domain of function h. Plot graphs of both functions in one coordinate system.
Task The domain of functiondomain of functiondomain of function f is set , and the set of outputsset of outputsset of outputs is set . Give the domain and the set of outputs of functionset of outputs of functionset of outputs of function g described with formula .
Task Function ftakes as the smallest output (- 5) for x = 7 and takes the largest output 8 for x = - 2. Give the largest output, the smallest output and the inputs for which function takes these outputs.
Having finished all the tasks, the students present their results. The teacher assesses their work and explains any doubts.
An extra task The roots of function f are numbers 7 and (– 3). The graph of functiongraph of functiongraph of function g is symmetrical about the graph of function f with relation to axis OY. Calculate the value of expression .
- Przekształcając wykres funkcji f w symetrii względem osi OY, otrzymujemy wykres funkcji h, opisanej wzorem .
- Jeżeli dziedziną funkcji jest zbiór , zbiorem wartości , to dziedziną i zbiorem wartości funkcji będą odpowiednio oraz .
meed99b783a1f7204_1528449000663_0
Symetria wykresu funkcji względem osi OY
meed99b783a1f7204_1528449084556_0
Trzeci
meed99b783a1f7204_1528449076687_0
I. Funkcje. Uczeń:
12) na podstawie wykresu funkcji szkicuje wykresy funkcji , , , .
meed99b783a1f7204_1528449068082_0
45 minut
meed99b783a1f7204_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
meed99b783a1f7204_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Rozpoznawanie i otrzymywanie wykresów funkcji w symetrii względem osi OY.
3. Poznanie wzoru funkcji, której wykres otrzymano w symetrii względem osi OY.
meed99b783a1f7204_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje wykresy funkcji otrzymanych w symetrii względem osi OY,
- rozpoznaje wzory funkcji, których wykresy otrzymano w symetrii względem osi OY.
meed99b783a1f7204_1528449534267_0
1. Diamentowe uszeregowanie.
2. Analiza sytuacyjna.
meed99b783a1f7204_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
meed99b783a1f7204_1528450127855_0
Uczniowie, pracują w dwóch grupach, metodą diamentowego uszeregowania.
Porządkują poznane dotychczas wiadomości na temat funkcji (grupa 1) i symetrii w układzie współrzędnych (grupa 2). Po zakończonej pracy przedstawiciele poszczególnych grup prezentują swoje plansze.
Grupy wzajemnie weryfikują i uzupełniają prezentacje.
meed99b783a1f7204_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie własności symetrii wykresu funkcji względem osi OY.
Polecenie Uczniowie, pracując w grupach, korzystając z informacji na temat symetrii punktu wzglądem osi OY, zastanawiają się, jak zmieni się wzór funkcji, jeżeli jej wykres przekształcimy symetrycznie wzglądem osi OY. Stawiają hipotezy. Sprawdzają je, analizując materiał przedstawiony w pokazie interaktywnym. Formułują odpowiedni wniosek.
[Slideshow]
Wniosek:
Przekształcając wykres funkcji f w symetrii względem osi OY, otrzymujemy wykres funkcji h, opisanej wzorem .
Uczniowie, pracując samodzielnie, wykorzystują poznane wiadomości do rozwiązania zadania.
Polecenie Funkcja f jest opisana za pomocą tabelki.
[Tabela]
Przedstaw za pomocą tabelki funkcję określoną wzorem .
Dyskusja – dziedziną funkcji jest zbiór , zbiorem wartości , jaka będzie dziedzina i jaki zbiór wartości funkcji ?
Wniosek, który powinni sformułować uczniowie:
Jeśli dziedziną funkcji f jest zbiór , zbiorem wartości i , to dziedziną funkcji g jest zbiór , a zbiorem wartości zbiór .
Korzystając z nowych wiadomości uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie Funkcja określona jest wzorem , gdzie . Napisz wzór funkcji h, której wykres jest symetryczny do wykresu funkcji f względem osi OY. Podaj dziedzinę funkcji h. Naszkicuj wykresy obu funkcji w jednym układzie współrzędnych.
Polecenie Dziedziną funkcji f jest zbiór , a zbiorem wartości zbiór . Podaj dziedzinę i zbiór wartości funkcji g określonej wzorem .
Polecenie Funkcja f przyjmuje wartość najmniejszą równą (- 5) dla x = 7 i przyjmuje wartość największą równą 8 dla x = - 2. Podaj wartość największą, wartość najmniejszą oraz argumenty, dla których te wartości przyjmuje funkcja .
Po rozwiązaniu wszystkich zadań, uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki.
Nauczyciel ocenia ich prace, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych Miejscami zerowymi funkcji f są liczby 7 oraz (– 3). Wykres funkcji g jest symetryczny do wykresu funkcji f względem osi OY. Oblicz wartość wyrażenia .
meed99b783a1f7204_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Przekształcając wykres funkcji f w symetrii względem osi OY, otrzymujemy wykres funkcji h, opisanej wzorem .
- Jeżeli dziedziną funkcji jest zbiór , zbiorem wartości , to dziedziną i zbiorem wartości funkcji będą odpowiednio oraz .