2) constructs a triangletriangletriangle having three sides and decides whether there it is possible to construct a triangle based on the triangle inequalitytriangle inequalitytriangle inequality theorem.
Using and interpreting the representation. Using simple, well known mathematical objects, interpreting mathematical concepts and operating on mathematical objects.
The teacher introduces the topic of the lesson: revising what the triangletriangletriangle is checking if a triangle can be built of any three line segments and finding out what the interior and the exterior angles of the triangle are.
β and γ are interior angles supplementary to angle ∝.
Task Find the interior angles of the triangle if its exterior angles are 150°, 130° , 80°.
An extra task: Can the exterior angles of the triangletriangletriangle be equal to ∝ = 100°, β = 90° , γ = 80°?
Task Students work individually, using computers. Their task is to change the lengths of line segments and observe what the conditions under which it is possible to construct a triangle of three line segments.
[Geogebra applet]
Having completed the exercise, they present the results of their observations by answering the following questions:
- Do you think you can construct a triangletriangletriangle from any three line segments?
- When can you not construct a triangle?
- What relation between the lengths must hold to construct a triangle?
Students give the triangle inequalitytriangle inequalitytriangle inequality.
2) konstruuje trójkąt o danych trzech bokach i ustala możliwość zbudowania trójkąta na podstawie nierówności trójkąta.
md3e0060f413ab448_1528449068082_0
45 minut
md3e0060f413ab448_1528449523725_0
Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
md3e0060f413ab448_1528449552113_0
1. Badanie z których odcinków można zbudować trójkąt.
2. Rozpoznawanie kątów wewnętrznych i zewnętrznych trójkąta.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
md3e0060f413ab448_1528450430307_0
Uczeń:
- bada, z których odcinków można zbudować trójkąt,
- rozpoznaje kąty wewnętrzne i zewnętrzne trójkąta.
md3e0060f413ab448_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
md3e0060f413ab448_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
md3e0060f413ab448_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji przypomną sobie, co to jest trójkąt, sprawdzą, czy z każdych trzech odcinków można zbudować trójkąt.
Na lekcji dowiedzą się również, który kąt jest kątem wewnętrznym a który kątem zewnętrznym trójkąta.
Polecenie Narysuj dowolny trójkąt ABC.
Jak nazywają się punkty A, B i C ?
Jak nazywają się odcinki AB, AC i BC ?
Zaznacz na rysunku kąty wewnętrzne trójkąta.
Polecenie Przypomnij sobie, co to są kąty przyległe?
md3e0060f413ab448_1528446435040_0
Nauczyciel z uczniami podają definicję kąta zewnętrznego trójkąta.
Definicja
- Kątem zewnętrznym trójkąta nazywamy każdy kąt przyległy do kąta wewnętrznego tego trójkąta.
[Ilustracja 1]
β i γ są to kąty zewnętrzne przyległe do kąta ∝.
Polecenie Podaj miary kątów wewnętrznych trójkąta, jeżeli jego kąty zewnętrzne wynoszą 150°, 130° , 80°.
Polecenie dla chętnych: Czy kąty zewnętrzne trójkąta mogą mieć miary ∝ = 100°, β = 90° , γ = 80°?
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest zmiana długości odcinków i zaobserwowanie, jakie warunki muszą być spełnione, aby z trzech odcinków można było zbudować trójkąt.
[Geogebra aplet]
Po skończonym ćwiczeniu, przedstawiają wyniki swoich obserwacji, odpowiadając na pytania:
- Jak myślisz, czy z każdych trzech odcinków można zbudować trójkąt?
- Kiedy nie dało się zbudować trójkąta?
- Jaka musi być zależność między długościami tych odcinków?
Uczniowie podają nierówność trójkąta.
Twierdzenie
- W dowolnym trójkącie długość każdego boku musi być mniejsza od sumy długości pozostałych boków.
Z odcinków o długości a, b i c można zbudować trójkąt wtedy i tylko wtedy, gdy:
Polecenie Odcinki a = 4 cm , b = 6 cm i c są bokami trójkąta. Czy bok c może mieć długość 1 cm?
Polecenie Boki trójkąta równoramiennego mają długości 2 cm i 4 cm. Oblicz długość trzeciego boku.
md3e0060f413ab448_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Definicja
- Kątem zewnętrznym trójkąta nazywamy każdy kąt przyległy do kąta wewnętrznego tego trójkąta.
[Ilustracja 2]
Twierdzenie
- W dowolnym trójkącie długość każdego boku musi być mniejsza od sumy długości pozostałych boków.
Z odcinków o długości a, b i c można zbudować trójkąt wtedy i tylko wtedy, gdy: