XIII. The elements of descriptive statistics. The student:
1) selects and organises data;
2) reads and interprets the data presented in texts, tables, graphs and diagrams, e.g. the values presented in graphs, the lowest and the highest value, describes trends and the results displayed by specifying the change of the data values, including the following expressions: the values increase, the values decrease, the values are constant.
The teacher informs the students that they are going to analyse and interpret data presented in a graphical way.
Task 1
The students analyse the data presented in the scatter plotscatter plotscatter plot. It shows the air temperature measured for five consecutive days.
[Illustration 1]
The students look at the graph and give the following information:
a) the value of the temperature on the second day. b) the value of the temperature on the fifth day. c) the days when the temperature was the lowest. d) the days when the temperature was the highest. e) calculate the arithmetic mean of the air temperature during these days.
The teacher joins the points of the graph and presents method of creating a linear graphlinear graphlinear graph to the students.
Such graphs can be seen in newspapers or on the Internet.
On the basis of the graph the students complete the following sentences:
a) The highest temperature was observed on……. . b) The smallest difference between the temperatures during the day and at night is …………. . c) The temperature during the day was 30°C on ….… and ….… . d) The lowest temperature at night was observed on ……… .
An extra task:
Zosia lives in Czestochowa and her friend Jan lives in Sydney. They decided to measure the air temperature at 12 o’clock for a week and write down the results in the tabletabletable.
Zosia made the following table.
[Table 1]
Jan made the following table.
[Table 2]
Draw two scatter plots illustrating the change of the air temperature in Czestochowa and Sydney (use two different colours).
a) Read the values of the temperature in Czestochowa and Sydney. Note the dates. What can you notice? b) What temperature was in Sydney on 25 th of July? c) What temperature was in Czestochowa on 26 th of July? d) In what city was the temperature higher and by how many degrees? e) On which day was the temperature the lowest in Czestochowa and what was its value? f) On which day was the temperature the highest in Sydney and what was its value? g) For how many days did the temperature in Sydney remain the same?
W nadmorskiej miejscowości na tablicy informacyjnej zapisywano temperaturę powietrza mierzoną o godzinie 12:00 i 22:00.
m7774346757a0d558_1528449000663_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych graficznie
m7774346757a0d558_1528449084556_0
drugi
m7774346757a0d558_1528449076687_0
XIII. Elementy statystyki opisowej. Uczeń:
1) gromadzi i porządkuje dane;
2) odczytuje i interpretuje dane przedstawione w tekstach, tabelach, diagramach i na wykresach, na przykład: wartości z wykresu, wartość największą, najmniejszą, opisuje przedstawione w tekstach, tabelach, na diagramach i na wykresach zjawiska przez określenie przebiegu zmiany wartości danych, na przykład z użyciem określenia „wartości rosną”, „wartości maleją”, „wartości są takie same” („przyjmowana wartość jest stała”).
m7774346757a0d558_1528449068082_0
45 minut
m7774346757a0d558_1528449523725_0
Odczytywanie, interpretowanie i przetwarzanie danych przedstawionych graficznie.
m7774346757a0d558_1528449552113_0
1. Odczytywanie danych przedstawionych graficznie.
2. Interpretowanie i przetwarzanie danych przedstawionych graficznie.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m7774346757a0d558_1528450430307_0
Uczeń:
- odczytuje dane z tabeli, diagramu,
- interpretuje i przetwarza dane przedstawione w tabeli, na diagramie.
m7774346757a0d558_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Eksponująca.
m7774346757a0d558_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m7774346757a0d558_1528450127855_0
Nauczyciel przypomina, że na poprzednich zajęciach uczniowie odczytywali i interpretowali dane przedstawione w tabelach i na diagramach.
m7774346757a0d558_1528446435040_0
Nauczyciel informuje, że na zajęciach uczniowie będą analizować i interpretować dane przedstawione graficznie.
Polecenie 1
Uczniowie analizują dane przedstawione na wykresie punktowym Wykres przedstawia temperaturę powietrza mierzoną przez pięć kolejnych dni.
[Ilustracja1]
a) Odczytaj z wykresu temperaturę powietrza w drugim dniu pomiaru.
b) Odczytaj z wykresu temperaturę powietrza w piątym dniu pomiaru.
c) W których dniach temperatura była najniższa?
d) W których dniach temperatura była najwyższa?
e) Oblicz średnią arytmetyczną temperatur powietrza w tych dniach.
Nauczyciel łączy punkty na wykresie i informuje, że w ten sposób powstał wykres liniowy.
Takie wykresy pojawiają się w gazetach i na stronach internetowych.
Polecenie 2
Wykres przedstawia średni kurs euro w dniach 22 marca – 19 kwietnia 2018 r.
[Ilustracja2]
Uczniowie odczytują z wykresu:
a) najwyższy kurs euro.
b) najniższy kurs euro.
c) czy kurs euro spadł lub wzrósł w danym okresie.
Polecenie 3
Korzystając z wykresu punktowego uczniowie uzupełniają zdania.
W nadmorskiej miejscowości na tablicy informacyjnej zapisywano temperaturę powietrza mierzoną o godzinie 12:00 i 22:00 w ciągu 8 kolejnych dni.
[Ilustracja3]
Na podstawie wykresu uczniowie uzupełniają zdania
a) Najwyższą temperaturę w dzień zanotowano … .
b) Najmniejsza różnica temperatur pomiędzy dniem i nocą wynosi … .
c) Temperatura w dzień wynosiła 30°C … i … .
d) Najniższą temperaturę w nocy zanotowano … .
Polecenie dla chętnych
Zosia mieszkająca w Częstochowie i jej kolega Jan mieszkający w Sydney postanowili, że przez kolejny tydzień będą mierzyć temperaturę powietrza o godzinie 12:00 i zapisywać ją w tabeli.
Zosia zrobiła następująca tabelę.
[Tabela 1]
Jan zrobił następującą tabelę.
[Tabela 2]
Sporządź na jednym rysunku wykres liniowy zmian temperatury powietrza w Częstochowie i wykres liniowy zmian temperatury w Sydney (użyj dwóch kolorów).
a) Odczytaj temperatury powietrza w Częstochowie oraz Sydney. Zwróć uwagę na daty. Co zauważasz?
b) Jaka temperatura była w Sydney 25 lipca?
c) Jaka temperatura była w Częstochowie 26 lipca?
d) W jakim mieście 27 lipca była wyższa temperatura i o ile stopni?
e) Którego dnia w Częstochowie była najniższa temperatura i ile wynosiła?
f) Którego dnia była najwyższa temperatura w Sydney i ile wynosiła?
g) Przez ile dni temperatura w Sydney była taka sama?
m7774346757a0d558_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:
- Dane możemy odczytywać z wykresu punktowego i wykresu liniowego.
- Na podstawie tabeli możemy sporządzić wykres np. punktowy.