Temat

Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych graficznie

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

XIII. Elementy statystyki opisowej. Uczeń:

1) gromadzi i porządkuje dane;

2) odczytuje i interpretuje dane przedstawione w tekstach, tabelach, diagramach i na wykresach, na przykład: wartości z wykresu, wartość największą, najmniejszą, opisuje przedstawione w tekstach, tabelach, na diagramach i na wykresach zjawiska przez określenie przebiegu zmiany wartości danych, na przykład z użyciem określenia „wartości rosną”, „wartości maleją”, „wartości są takie same” („przyjmowana wartość jest stała”).

Czas

45 minut

Cel ogólny

Odczytywanie, interpretowanie i przetwarzanie danych przedstawionych graficznie.

Cele szczegółowe

1. Odczytywanie danych przedstawionych graficznie.

2. Interpretowanie i przetwarzanie danych przedstawionych graficznie.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- odczytuje dane z tabeli, diagramu,

- interpretuje i przetwarza dane przedstawione w tabeli, na diagramie.

Metody kształcenia

1. Analiza sytuacyjna.

2. Eksponująca.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca grupowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Nauczyciel przypomina, że na poprzednich zajęciach uczniowie odczytywali i interpretowali dane przedstawione w tabelach i na diagramach.

Realizacja lekcji

Nauczyciel informuje, że na zajęciach uczniowie będą analizować i interpretować dane przedstawione graficznie.

Polecenie 1

Uczniowie analizują dane przedstawione na wykresie punktowym Wykres przedstawia temperaturę powietrza mierzoną przez pięć kolejnych dni.

[Ilustracja 1]

a) Odczytaj z wykresu temperaturę powietrza w drugim dniu pomiaru.
b) Odczytaj z wykresu temperaturę powietrza w piątym dniu pomiaru.
c) W których dniach temperatura była najniższa?
d) W których dniach temperatura była najwyższa?
e) Oblicz średnią arytmetyczną temperatur powietrza w tych dniach.

Nauczyciel łączy punkty na wykresie i informuje, że w ten sposób powstał wykres liniowy.

Takie wykresy pojawiają się w gazetach i na stronach internetowych.

Polecenie 2

Wykres przedstawia średni kurs euro w dniach 22 marca – 19 kwietnia 2018 r.

[Ilustracja 2]

Uczniowie odczytują z wykresu:

a) najwyższy kurs euro.
b) najniższy kurs euro.
c) czy kurs euro spadł lub wzrósł w danym okresie.

Polecenie 3

Korzystając z wykresu punktowego uczniowie uzupełniają zdania.

W nadmorskiej miejscowości na tablicy informacyjnej zapisywano temperaturę powietrza mierzoną o godzinie 12:00 i 22:00 w ciągu 8 kolejnych dni.

[Ilustracja 3]

Na podstawie wykresu uczniowie uzupełniają zdania

a) Najwyższą temperaturę w dzień zanotowano … .
b) Najmniejsza różnica temperatur pomiędzy dniem i nocą wynosi … .
c) Temperatura w dzień wynosiła 30°C … i … .
d) Najniższą temperaturę w nocy zanotowano … .

Polecenie dla chętnych

Zosia mieszkająca w Częstochowie i jej kolega Jan mieszkający w Sydney postanowili, że przez kolejny tydzień będą mierzyć temperaturę powietrza o godzinie 12:00 i zapisywać ją w tabeli.

Zosia zrobiła następująca tabelę.

[Tabela 1]

Jan zrobił następującą tabelę.

[Tabela 2]

Sporządź na jednym rysunku wykres liniowy zmian temperatury powietrza w Częstochowie i wykres liniowy zmian temperatury w Sydney (użyj dwóch kolorów).

a) Odczytaj temperatury powietrza w Częstochowie oraz Sydney. Zwróć uwagę na daty. Co zauważasz?
b) Jaka temperatura była w Sydney 25 lipca?
c) Jaka temperatura była w Częstochowie 26 lipca?
d) W jakim mieście 27 lipca była wyższa temperatura i o ile stopni?
e) Którego dnia w Częstochowie była najniższa temperatura i ile wynosiła?
f) Którego dnia była najwyższa temperatura w Sydney i ile wynosiła?
g) Przez ile dni temperatura w Sydney była taka sama?

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:

- Dane możemy odczytywać z wykresu punktowego i wykresu liniowego.

- Na podstawie tabeli możemy sporządzić wykres np. punktowy.