Scenariusz
Temat
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych graficznie
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
XIII. Elementy statystyki opisowej. Uczeń:
1) gromadzi i porządkuje dane;
2) odczytuje i interpretuje dane przedstawione w tekstach, tabelach, diagramach i na wykresach, na przykład: wartości z wykresu, wartość największą, najmniejszą, opisuje przedstawione w tekstach, tabelach, na diagramach i na wykresach zjawiska przez określenie przebiegu zmiany wartości danych, na przykład z użyciem określenia „wartości rosną”, „wartości maleją”, „wartości są takie same” („przyjmowana wartość jest stała”).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie, interpretowanie i przetwarzanie danych przedstawionych graficznie.
Cele szczegółowe
1. Odczytywanie danych przedstawionych graficznie.
2. Interpretowanie i przetwarzanie danych przedstawionych graficznie.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- odczytuje dane z tabeli, diagramu,
- interpretuje i przetwarza dane przedstawione w tabeli, na diagramie.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Eksponująca.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel przypomina, że na poprzednich zajęciach uczniowie odczytywali i interpretowali dane przedstawione w tabelach i na diagramach.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje, że na zajęciach uczniowie będą analizować i interpretować dane przedstawione graficznie.
Polecenie 1
Uczniowie analizują dane przedstawione na wykresie punktowym Wykres przedstawia temperaturę powietrza mierzoną przez pięć kolejnych dni.
[Ilustracja 1]
a) Odczytaj z wykresu temperaturę powietrza w drugim dniu pomiaru.
b) Odczytaj z wykresu temperaturę powietrza w piątym dniu pomiaru.
c) W których dniach temperatura była najniższa?
d) W których dniach temperatura była najwyższa?
e) Oblicz średnią arytmetyczną temperatur powietrza w tych dniach.
Nauczyciel łączy punkty na wykresie i informuje, że w ten sposób powstał wykres liniowy.
Takie wykresy pojawiają się w gazetach i na stronach internetowych.
Polecenie 2
Wykres przedstawia średni kurs euro w dniach 22 marca – 19 kwietnia 2018 r.
[Ilustracja 2]
Uczniowie odczytują z wykresu:
a) najwyższy kurs euro.
b) najniższy kurs euro.
c) czy kurs euro spadł lub wzrósł w danym okresie.
Polecenie 3
Korzystając z wykresu punktowego uczniowie uzupełniają zdania.
W nadmorskiej miejscowości na tablicy informacyjnej zapisywano temperaturę powietrza mierzoną o godzinie 12:00 i 22:00 w ciągu 8 kolejnych dni.
[Ilustracja 3]
Na podstawie wykresu uczniowie uzupełniają zdania
a) Najwyższą temperaturę w dzień zanotowano … .
b) Najmniejsza różnica temperatur pomiędzy dniem i nocą wynosi … .
c) Temperatura w dzień wynosiła 30°C … i … .
d) Najniższą temperaturę w nocy zanotowano … .
Polecenie dla chętnych
Zosia mieszkająca w Częstochowie i jej kolega Jan mieszkający w Sydney postanowili, że przez kolejny tydzień będą mierzyć temperaturę powietrza o godzinie 12:00 i zapisywać ją w tabeli.
Zosia zrobiła następująca tabelę.
[Tabela 1]
Jan zrobił następującą tabelę.
[Tabela 2]
Sporządź na jednym rysunku wykres liniowy zmian temperatury powietrza w Częstochowie i wykres liniowy zmian temperatury w Sydney (użyj dwóch kolorów).
a) Odczytaj temperatury powietrza w Częstochowie oraz Sydney. Zwróć uwagę na daty. Co zauważasz?
b) Jaka temperatura była w Sydney 25 lipca?
c) Jaka temperatura była w Częstochowie 26 lipca?
d) W jakim mieście 27 lipca była wyższa temperatura i o ile stopni?
e) Którego dnia w Częstochowie była najniższa temperatura i ile wynosiła?
f) Którego dnia była najwyższa temperatura w Sydney i ile wynosiła?
g) Przez ile dni temperatura w Sydney była taka sama?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:
- Dane możemy odczytywać z wykresu punktowego i wykresu liniowego.
- Na podstawie tabeli możemy sporządzić wykres np. punktowy.