RGMMthuPdedDb

What do we call an epic?

Source: domena publiczna.

Link to the lesson

You will learn
  • you will identify the literary genresliterary genreliterary genres and types

  • you will characterise the three literary genres

  • you will give the examples of texts from different epicepicepic genres

Rz1i6wWzlMucY
Nagranie abstraktu
Exercise 1

Read carefully the three fragments. Under each of them write its literary genre, then do the next exercise.

Henryk Sienkiewicz "Potop" tom I

Rozdział I 
Przyszedł nowy rok 1655. Styczeń był mroźny, ale suchy; zima tęga przykryła Żmudź świętą grubym na łokieć białym kożuchem; lasy gięły się i łamały pod okiścią, śnieg olśniewał oczy w dzień przy słońcu, a nocą przy księżycu migotały jakoby iskry niknące po stężałej od mrozu powierzchni; zwierz zbliżał się do mieszkań ludzkich, a ubogie, szare ptactwo stukało dziobami do szyb szedzią i śnieżnymi kwiatami okrytych.
[...]
Wtem we drzwiach pojawiła się wyniosła jakaś postać w szubie i czapce futrzanej na głowie. Młody mężczyzna postąpił na środek izby i poznawszy, że znajduje się w czeladnej, spytał dźwięcznym głosem, nie zdejmując czapki:
— Hej! A gdzie to wasza panna?
— Jestem odpowiedziała dość pewnym głosem Billewiczówna.

potop1 Source: Henryk Sienkiewicz, "Potop" tom I.
R1P3nbY8WZkln
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem. Literary genre (Uzupełnij).
Juliusz Słowacki Rozłączenie

Rozłączeni — lecz jedno o drugim pamięta;
Pomiędzy nami lata biały gołąb smutku
I nosi ciągłe wieści. Wiem, kiedy w ogródku,
Wiem, kiedy płaczesz w cichej komancie zamknięta;

Wiem, o jakiej godzinie wraca bólu fala,
Wiem, jaka ci rozmowa ludzi łzę wyciska.
Tyś mi widna jak gwiazda, co się tam zapala
I łzę różową leję, i skrą siną błyska.

A choć mi teraz ciebie oczyma nie dostać,
Znając twój dom — i drzewa ogrodu, i kwiaty,
Wiem, gdzie malować myślą twe oczy i postać,
Między jakimi drzewy szukać białej szaty.

rozlaczeni Source: Juliusz Słowacki, Rozłączenie.
R4hpZfII6GRgw
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem. Literary genre (Uzupełnij).
Molière Skąpiec

AKT I SCENA PIĄTA

HARPAGON; ELIZA i KLEANT rozmawiają z sobą w głębi

HARPAGON
myśląc, że jest sam
Mimo to, nie wiem, czy dobrze uczyniłem, zakopując w ogrodzie dziesięć tysięcy talarów, które mi wczoraj oddano. Dziesięć tysięcy talarów w złocie, to suma dosyć...(Na stronie, spostrzegając Kleanta i Elizę) O nieba! sam się zdradziłem! Zapał mnie uniósł; lękam się, iż rozprawiając sam ze sobą, mówiłem za głośno. (Do Kleanta i Elizy) Co się stało?

KLEANT
Nic, ojcze.

HARPAGON
Dawno jesteście tutaj?

ELIZA
Weszliśmy właśnie.

HARPAGON
Słyszeliście...

skapiec Source: Molière, Skąpiec.
R10cm7O1OztT0
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem. Literary genre (Uzupełnij).
REcSdd8AFeih9
Exercise 2
Assign the texts to their literary genre, and formal features that allow their distinction. In your own words explain the differences between them. H. Sienkiewicz, „Potop” Możliwe odpowiedzi: 1. lyrical subject describes his/her experiences and emotions, 2. written in prose, 3. divided into acts and scenes, 4. literary genre: epic, 5. literary genre: drama, 6. stage directions (didascalia), instructions for the actors, 7. divided into verses and stanzas, 8. many threads consisting to the plot, 9. literary genre: lyric, 10. main text consists of the character’s statements, 11. the story is told by the narrator, 12. written in verse, 13. intended to be performed on a stage J. Słowacki, „Rozłączenie” Możliwe odpowiedzi: 1. lyrical subject describes his/her experiences and emotions, 2. written in prose, 3. divided into acts and scenes, 4. literary genre: epic, 5. literary genre: drama, 6. stage directions (didascalia), instructions for the actors, 7. divided into verses and stanzas, 8. many threads consisting to the plot, 9. literary genre: lyric, 10. main text consists of the character’s statements, 11. the story is told by the narrator, 12. written in verse, 13. intended to be performed on a stage Moliere, „Skąpiec” Możliwe odpowiedzi: 1. lyrical subject describes his/her experiences and emotions, 2. written in prose, 3. divided into acts and scenes, 4. literary genre: epic, 5. literary genre: drama, 6. stage directions (didascalia), instructions for the actors, 7. divided into verses and stanzas, 8. many threads consisting to the plot, 9. literary genre: lyric, 10. main text consists of the character’s statements, 11. the story is told by the narrator, 12. written in verse, 13. intended to be performed on a stage
Important!
R1YoCKSbKOrhs
Literary genres. Epic: Epic is a type of literary composition in which a narrator tells the story, describes the world. Epic compositions are usually written in prose., Lyric. Lyric is a group of literary texts written in verse in which the character describes his/her feelings and emotions. Lyric composition is divided into verses and sometimes into stanzas. It can include rhymes., Drama. Drama is a specific group of literary works intended to be performed on a stage. Drama is usually divided into acts and scenes. The main text consists of dialogues and monologues. No narrator. Apart from the main text it includes also the stage directions (didascalie, the author’s instructions for the people who stage this drama).
Exercise 3

Give some examples of the epic, lyriclyriclyric and dramatic literary compositions different from the examples cited above. Write their titles here or in your notebook.

RzWpTramyVV2A
Epic composition (Uzupełnij). Lyric composition (Uzupełnij). Drama composition (Uzupełnij).
RuyLtvpaUpsY1
Exercise 4
Wysłuchaj nagrania abstraktu, ułóż do niego pytania i zadaj je koledze.
Important!

Epic consists of many literary genres. Each one is characterised by the different formal features.

RjxnJQLsVqRZB
Legend Legend is a folk story about unusual events and characters, passed orally from generation to generation, finally written. Usually with elements of historical truth. Tells about establishing a city or a country, shows historical events and very often there appear some historical figures., Myth Myth is a fantasy story about gods, legendary heroes, beginning of the world, laws of nature. Myth tries to explain the existence of mankind, life and death, good and evil and the meaning of life. The collection of myths of a given society is called mythology., Novel Novel is a longer work of fiction written in prose. It allows multiple themes, threads and motives. In a novel there are many threads, many events, many characters with different importance. The story is told by the narrator., Tale Tale is a story with fantasy elements - about supernatural beings and amazing events, fairies, spells etc. or about things that are beyond experience and stimulate imagination such as kings, princesses, treasures.
Exercise 5

Give some examples of the following literary compositions: mythmythmyth, legendlegendlegend, taletaletale, novelnovelnovel. Write their titles here or in your notebook.

RPvJysyO39SE1
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem. Example of a myth (Uzupełnij). Example of a legend (Uzupełnij). Example of a tale (Uzupełnij). Example of a novel (Uzupełnij).
RTSFn2L8c02uX
Exercise 6
Assign the titles to the right groups. Historical novels Możliwe odpowiedzi: 1. Ten obcy, 2. Dynastia Miziołków, 3. Charlie i fabryka czekolady, 4. Krzyżacy, 5. Cyberiada, 6. Opium w rosole, 7. Opowieści z Narni: Srebrne krzesło, 8. Potop, 9. Władca pierścieni, 10. Harry Potter i kamień filozoficzny Modern novels Możliwe odpowiedzi: 1. Ten obcy, 2. Dynastia Miziołków, 3. Charlie i fabryka czekolady, 4. Krzyżacy, 5. Cyberiada, 6. Opium w rosole, 7. Opowieści z Narni: Srebrne krzesło, 8. Potop, 9. Władca pierścieni, 10. Harry Potter i kamień filozoficzny Fantasy novels Możliwe odpowiedzi: 1. Ten obcy, 2. Dynastia Miziołków, 3. Charlie i fabryka czekolady, 4. Krzyżacy, 5. Cyberiada, 6. Opium w rosole, 7. Opowieści z Narni: Srebrne krzesło, 8. Potop, 9. Władca pierścieni, 10. Harry Potter i kamień filozoficzny
Important!

Considering the time when the literary composition was written, and the time of the plotplotplot, we can divide the epic compositions into:

RDJPBrimaXdVk
Historical compositions When the author sets the events in the historical time that he knows only from the chronicles, diaries, handbooks and other source texts., Modern compositions When the author sets the action in times that he knows from his own experience., Fantasy compositions When the author invents the world in which there are laws different than in the real world. The action is set in the distant past (fantasy) or future (science fiction).
R1I7g4PqPHqTw
Exercise 7
Check what have you remembered from this lesson. Match the terms to the literary genres. lyric Możliwe odpowiedzi: 1. main text and stage directions, 2. the story is told by the narrator, 3. lyrical subject describes his/her experiences, emotions, 4. poetical images, 5. longer compositions are divided into chapters, volumes, 6. i.e. Romeo i Julia by Wiliam Shakespeare, 7. i.e. Hobbit by J.R.R. Tolkien, 8. division into acts and scenes, 9. the world presented (the time, place, characters, plot), 10. composition that is meant to be played on stage, 11. i.e. Ojciec objaśnia by Czesław Miłosz, 12. division into verses, 13. usually written in prose epic Możliwe odpowiedzi: 1. main text and stage directions, 2. the story is told by the narrator, 3. lyrical subject describes his/her experiences, emotions, 4. poetical images, 5. longer compositions are divided into chapters, volumes, 6. i.e. Romeo i Julia by Wiliam Shakespeare, 7. i.e. Hobbit by J.R.R. Tolkien, 8. division into acts and scenes, 9. the world presented (the time, place, characters, plot), 10. composition that is meant to be played on stage, 11. i.e. Ojciec objaśnia by Czesław Miłosz, 12. division into verses, 13. usually written in prose drama Możliwe odpowiedzi: 1. main text and stage directions, 2. the story is told by the narrator, 3. lyrical subject describes his/her experiences, emotions, 4. poetical images, 5. longer compositions are divided into chapters, volumes, 6. i.e. Romeo i Julia by Wiliam Shakespeare, 7. i.e. Hobbit by J.R.R. Tolkien, 8. division into acts and scenes, 9. the world presented (the time, place, characters, plot), 10. composition that is meant to be played on stage, 11. i.e. Ojciec objaśnia by Czesław Miłosz, 12. division into verses, 13. usually written in prose
Exercise 8

Change the text by Tadeusz Śliwiak so it can be classified as an epic or dramadramadrama.

Tadeusz Śliwiak Test

Powiedziałem sześcioletniemu
narysuj dom
— narysował mrówkowiec
Powiedziałem narysuj ptaka
— narysował samolot
Powiedziałem narysuj niedzielę
— narysował ogromny stadion
wypełniony po brzegi
A gdzie ty jesteś — spytałem
— tu — odpowiedział stawiając
jeszcze jedną kropkę

R1erbsePzB8qt
Epic version (Uzupełnij). Drama version (Uzupełnij).
sliwiak Source: Tadeusz Śliwiak, Test.
R1QmCkgPReoVF
Grafika przedstawiająca tablicę szkolną, na której znajdują się zdania do dokończenia. Finish selected sentences. 1 It was easy for me (uzupełnij). 2 It was difficult for me (uzupełnij). 3 Today I learned (uzupełnij). 4 I understood that (uzupełnij). 5 It surprised me (uzupełnij).

Keywords

literary genre, literary typeliterary typeliterary type, epic, lyric, drama

Glossary

literary genre
literary genre
R1DvsztlCIU55
Nagranie słowa.

gatunek literacki

literary type
literary type
Rpl3AYMnEgkhH
Nagranie słowa.

rodzaj literacki

epic
epic
Rf389N7tw4sDz
Nagranie słowa.

epika

lyric
lyric
R6di2HqD6bvPk
Nagranie słowa.

liryka

drama
drama
R1W5W1xGjUC5e
Nagranie słowa.

dramat

novel
novel
RWV8n3nzQF8mV
Nagranie słowa.

powieść

tale
tale
RZnS5Okra3IhY
Nagranie słowa.

baśń

legend
legend
RX6bFEi4HeeFq
Nagranie słowa.

legenda

myth
myth
RmtVl5FBIeUXS
Nagranie słowa.

mit

crime story
crime story
R17erzBhKTMKu
Nagranie słowa.

kryminał

romance
romance
R1QYITyicgfUf
Nagranie słowa.

romans

narrator
narrator
R1W1rHjqhEtQ4
Nagranie słowa.

narrator

the world created
the world created
R1dM1zK5bdgWb
Nagranie słowa.

świat przedstawiony

plot
plot
R11CE9TX9kcBL
Nagranie słowa.

fabuła

thread
thread
R13YOJLMHrsC8
Nagranie słowa.

wątek