E-materiały do kształcenia zawodowego

Dokumentacja działań ratowniczych

BPO.04. Zarządzanie działaniami ratowniczymi wyodrębnionej w zawodzie - Technik pożarnictwa 311919

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Jacek Borowski

Konsultant przewodnika: Jarosław Kaczmarek

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Dokumentacja działań ratowniczych

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik pożarnictwa 311919

Kod i nazwa kwalifikacji

BPO.04. Zarządzanie działaniami ratowniczymi

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

BPO.04.3. Kierowanie działaniami ratowniczymi podczas pożarów, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
BPO.04.3.19) sporządza dokumentację związaną z prowadzeniem działań ratowniczych:
BPO.04.3.19)1) wymienia dokumentację związaną z prowadzonymi działaniami ratowniczymi,
BPO.04.3.19)2) gromadzi dane niezbędne do wypełnienia dokumentacji z miejsca prowadzenia działań ratowniczych,
BPO.04.3.19)3) uzupełnia formularze dokumentów określone w przepisach prawa dotyczących krajowego systemu ratowniczo‑gaśniczego,
BPO.04.3.19)4) wypełnia dokumentację związaną z prowadzeniem działań ratowniczych.

Cele ogólne e‑materiału

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BPO.04. Zarządzanie działaniami ratowniczymi: kierowanie działaniami ratowniczymi na poziomie interwencyjnym podczas pożarów, klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Multimedia stanowią spójną całość. Pozwala ona uczącym się poznać dokumentację stosowaną najczęściej przez kierującego działaniami ratowniczymi na poziomie interwencyjnym.

Trzonem jest dokumentacja interaktywna „Dokumentowanie działań ratowniczych”. Poznanie tej dokumentacji, a także sposób jej wypełniania pozwala uczącemu się lepiej zrozumieć film edukacyjny „Dokumentacja stosowana najczęściej w działaniach ratowniczych przez kierującego działaniami ratowniczymi na poziomie interwencyjnym”, który stanowi materiał uzupełniający.

Uczący się mogą sprawdzić, w jakim stopniu zrozumieli poruszane w multimediach zagadnienia, korzystając z interaktywnych materiałów sprawdzających.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Dokumentowanie działań ratowniczych

Typ materiału multimedialnego

Dokumentacja interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Dokumentacja interaktywna obejmuje:

  • Dokumenty do wypełnienia:

    • Decyzja kierującego działaniem ratowniczym,

    • Informacja ze zdarzenia,

    • Karta indywidualna ratownika medycznego,

    • Karta udzielonej kwalifikowanej pierwszej pomocy,

    • Meldunek o wypadku lekkim ratownika,

    • Pokwitowanie przejęcia mienia w użytkowanie,

    • Pokwitowanie zwrotu mienia,

    • Potwierdzenie przekazania terenu objętego działaniem ratowniczym,

  • Wzory dokumentów do wypełnienia,

  • Przykładowo wypełnione dokumenty.

Każdemu z dokumentów interaktywnych do wypełnienia towarzyszy krótkie wprowadzenie opisujące dany dokument, opis zdarzenia niezbędny do zrozumienia dokumentu. Uczący się na podstawie zawartych w opisie informacji wypełnia interaktywny dokument. W multimedium znajdują się rozwijane pola, z których jedno stanowi poprawną odpowiedź. Ponadto pod przyciskiem lupki znajdują się wskazówki naprowadzające na wybór właściwej odpowiedzi.

Dodatkowo zamieszczone są wzory dokumentów do wypełnienia, a także przykładowo wypełnione dokumenty.

Dokumentację interaktywną można wykorzystać podczas zajęć teoretycznych dotyczących dokumentowania działań ratowniczych.

Następnym etapem kształcenia może być praktyczne zastosowanie dokumentacji z działań ratowniczych w trakcie zajęć praktycznych. Zdobyta wiedza pozwoli na poprawne dokumentowanie działań ratowniczych, a przede wszystkim decyzji kierującego działaniem ratowniczym, także przy prowadzeniu tychże działań.

Celem nadrzędnym multimedium jest poznanie dokumentacji sporządzanej podczas prowadzenia działań ratowniczych i jej wykorzystanie w trakcie rzeczywistych działań.

Dokumentacja interaktywna „Dokumentowanie działań ratowniczych” powiązana jest z filmem edukacyjnym „Dokumentacja stosowana najczęściej w działaniach ratowniczych przez kierującego działaniami ratowniczymi na poziomie interwencyjnym”. Stanowi ona punkt wyjścia omawianych zagadnień i wprowadza nowe treści.

Multimedium powiązane jest z materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi,

  • zadanie dobierania w pary,

  • zadanie z lukami.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.04.3.19)1) wymienia dokumentację związaną z prowadzonymi działaniami ratowniczymi,
BPO.04.3.19)2) gromadzi dane niezbędne do wypełnienia dokumentacji z miejsca prowadzenia działań ratowniczych,
BPO.04.3.19)3) uzupełnia formularze dokumentów określone w przepisach prawa dotyczących krajowego systemu ratowniczo‑gaśniczego,
BPO.04.3.19)4) wypełnia dokumentację związaną z prowadzeniem działań ratowniczych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:

  • rozróżnianie dokumentacji związanej z prowadzonymi działaniami ratowniczymi na poziomie interwencyjnym,

  • sporządzanie dokumentacji podczas działań ratowniczych oraz po ich zakończeniu,

  • wskazywanie podstaw prawnych określających wzory danej dokumentacji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Każdy uczący się sam przed zajęciami zapoznaje się dokumentacją interaktywną i na kartce wynotowuje ewentualne niejasności.
Na zajęciach prezentuje wybrany przez siebie dokument, omawia go, przytacza opis zdarzenia powiązany z dokumentem oraz wynotowane niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwe zrozumienie wiadomości. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.

Nauczyciel zadając zapoznanie się z materiałem, może przydzielić konkretną sytuację powiązaną ze sporządzanym dokumentem.

Przykładowe zagadnienia:

  • Decyzja kierującego działaniem ratowniczym,

  • Informacja ze zdarzenia,

  • Karta indywidualna ratownika medycznego,

  • Karta udzielonej kwalifikowanej pierwszej pomocy,

  • Meldunek o wypadku lekkim ratownika,

  • Pokwitowanie przejęcia mienia w użytkowanie,

  • Pokwitowanie zwrotu mienia.

Każdy uczący się przygotowuje dokument wykorzystywany podczas zdarzenia w formie umożliwiającej udostępnienie go innym uczącym się tak, by każdy miał komplet informacji.

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli klasę na maksymalnie 7 grup, uwzględniając liczbę uczących się, ich poziom przygotowania i zaangażowania. Liczba grup odpowiada zasadniczym tematom omówionym w dokumentacji interaktywnej:

  • Decyzja kierującego działaniem ratowniczym,

  • Informacja ze zdarzenia,

  • Karta indywidualna ratownika medycznego,

  • Karta udzielonej kwalifikowanej pierwszej pomocy,

  • Meldunek o wypadku lekkim ratownika,

  • Pokwitowanie przejęcia mienia w użytkowanie,

  • Pokwitowanie zwrotu mienia.

Nauczyciel wprowadza zasadę rywalizacji (grywalizacja). Stara się, aby grupy miały charakter heterogeniczny. Uczący się w grupach opracowują wylosowane poszczególne tematy powiązane z konkretnym dokumentem. Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy zespołu na forum, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, które są następnie omawiane i porównywane. Nauczyciel może wprowadzić dodatkowo, dla urozmaicenia zajęć, kryterium atrakcyjności formy prezentacji. Przydzielając tematy powinien zadbać, żeby poziom skomplikowania materiału był porównywalny dla każdej z grup.

Praca z całym zespołem

Nauczyciel, po uprzednim zapoznaniu się uczących z multimedium w domu, w oparciu o materiał, wykorzystuje metodę definiowania pojęć, wywołuje dyskusję, przedstawiając różne sytuacje na podstawie studium przypadku. Nauczyciel odpowiednio aktywując mapę myśli, naprowadza uczących się na właściwe usystematyzowanie wiadomości w odniesieniu do wskazanych przypadków.

Pracę z dokumentacją nauczyciel może wspomagać, stawiając pytania:

  • Kiedy kierujący działaniem ratowniczym sporządza Decyzję kierującego działaniem ratowniczym?

  • Z jakich części składa się Informacja ze zdarzenia?

  • Kiedy ratownik wypełnia Kartę indywidualną ratownika medycznego?

  • Jak należy dokumentować udzieloną kwalifikowaną pomoc?

  • Jak udokumentować wypadek lekki strażaka?

  • Jaką dokumentację musi sporządzić kierujący działaniem ratowniczym, przejmując mienie w użytkowanie?

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Przygotowanie do lekcji odwróconej. Każdy uczący się po zapoznaniu się z dokumentacją interaktywną notuje na kartce ewentualne niejasności. Na zajęciach omawiając wybrany dokument, wskazuje na wynotowane niejasności. Uczący się będą sami próbować wyjaśnić niejasności w trakcie wymiany poglądów. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwe zrozumienie wiadomości. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.

Przygotowanie do egzaminu zawodowego.

Praca w grupach

Uczący się podzieleni na grupy przygotowują prezentację na temat wybranego dokumentu wraz z wyjaśnieniami i opisami, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, które przedstawiają pozostałym uczącym się.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Dokumentacja interaktywna pozwala na poznawanie materiału, a także jego powtarzanie w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawiera ona narzędzia do usystematyzowania wiadomości, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.
Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się zastanowił się i przeanalizował możliwość sytuacji wykorzystania poszczególnych dokumentów.
Nauczyciel prezentuje uczącym się, którzy potrzebują pomocy, zagadnienia i wiedzę zawartą w dokumentacji interaktywnej, omawia z nimi wszelkie niejasności.
Uczących się poszukujących i zainteresowanych zachęca do samodzielnej pracy, np. przygotowania instrukcji wypełniania dokumentacji z działań w postacie broszury, notatnika, np. do włożenia do kieszeni, do wykorzystania w trakcie w rzeczywistych działaniach straży pożarnej.


Tytuł materiału multimedialnego

Dokumentacja stosowana najczęściej w działaniach ratowniczych przez kierującego działaniami ratowniczymi na poziomie interwencyjnym

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny prezentuje konkretne zdarzenie na poziomie interwencyjnym, w którym na poszczególnych etapach działań prezentowana jest stosowana w jednostkach ochrony przeciwpożarowej dokumentacja.

Celem medium jest zdobycie przez uczących się lub poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu dokumentowania podejmowanych przez kierującego działaniem ratowniczym działań.

Film przedstawia zdarzenie od momentu przyjęcia zgłoszenia przez stanowisko kierowania do powrotu zastępów do koszar.

Multimedium może być wykorzystane przy realizacji tematów związanych dokumentowaniem działań ratowniczych.
Wskazane jest, aby uczący się już znał zagadnienia przedstawione w dokumentacji interaktywnej „Dokumentowanie działań ratowniczych”, a także zadania zawodowe realizowane przez technika pożarnictwa. Film można wykorzystać podczas zajęć teoretycznych i praktycznych dotyczących taktyki działań gaśniczych.

Film edukacyjny „Dokumentacja stosowana najczęściej w działaniach ratowniczych przez kierującego działaniami ratowniczymi na poziomie interwencyjnym” powiązany jest z dokumentacją interaktywną „Dokumentowanie działań ratowniczych”.

Multimedium powiązane jest z materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi,

  • zadanie typu prawda czy fałsz.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
BPO.04.3.19)1) wymienia dokumentację związaną z prowadzonymi działaniami ratowniczymi,
BPO.04.3.19)2) gromadzi dane niezbędne do wypełnienia dokumentacji z miejsca prowadzenia działań ratowniczych,
BPO.04.3.19)3) uzupełnia formularze dokumentów określone w przepisach prawa dotyczących krajowego systemu ratowniczo‑gaśniczego,
BPO.04.3.19)4) wypełnia dokumentację związaną z prowadzeniem działań ratowniczych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:

  • rozróżnianie dokumentacji związanej z prowadzonymi działaniami ratowniczymi na poziomie interwencyjnym,

  • sporządzanie dokumentacji podczas działań ratowniczych oraz po ich zakończeniu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Przed zajęciami każdy uczący się, bazując na dotychczas zdobytej wiedzy, przygotowuje indywidualnie analizę wyznaczonej przez nauczyciela sceny związanej z przygotowaniem dokumentacji, a następnie prezentuje ją na forum klasy. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.

Nauczyciel, zadając zapoznanie się z materiałem, może przydzielić poszczególnym uczącym się konkretne, szczegółowe zagadnienia. Przykłady zagadnień:

  • Czy przejmując mienie kierujący działaniem ratowniczym sporządza Decyzję kierującego działaniem ratowniczym?

  • W którym miejscu w Informacji ze zdarzenia należy umieścić status pojazdów?

  • Czy zwracając przejęte mienie należy to udokumentować?

Nauczyciel przygotowuje zestaw kart. Na każdej z nich znajduje się nazwa dokumentu. Każdy uczeń losuje kartę i prezentuje opis, w jakim momencie działań dokument jest stosowany.

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli klasę na grupy i wprowadza zasadę rywalizacji (grywalizacja). Grupy mają charakter heterogeniczny. Liczba grup może odpowiadać liczbie zagadnień przedstawionych w filmie. Uczący się w grupach opracowują wylosowany temat. Przykładowe tematy:

  • Karta zdarzenia,

  • Karta manipulacyjna,

  • Decyzja kierującego działaniem ratowniczym,

  • Pokwitowanie przejęcia mienia w użytkowanie,

  • Pokwitowanie zwrotu mienia,

  • Potwierdzenie przekazania obiektu objętego działaniem ratowniczym,

  • Informacja ze zdarzenia.

Opracowanie może mieć formę prezentacji, plakatu, planszy albo filmiku. Efekty pracy grupy są prezentowane na forum klasy i omawiane. W celu urozmaicenia zajęć nauczyciel może dodatkowo wprowadzić kryterium atrakcyjności formy prezentacji i zaangażowania.

Praca z całym zespołem

Po uprzednim zapoznaniu się przez uczących się z filmem edukacyjnym w domu nauczyciel wykorzystuje metodę definiowania pojęć i inicjuje dyskusję, przedstawiając różne sytuacje na zasadzie kazusu, np. najpierw prezentuje jeden z etapów działań ratowniczych zawarty w filmie, a następnie korzysta z materiałów wizualnych ogólnodostępnych w mediach i przedstawia rzeczywiste działania ratownicze. Nauczyciel, aktywując odpowiednio mapę myśli, naprowadza uczących się na właściwy tok rozumowania w odniesieniu do wskazanych przypadków.

Nauczyciel może wspomagać pracę z filmem edukacyjnym, zadając pytania:

  • Kto wpisuje status pojazdów?

  • Jakie informacje zawiera Decyzja kierującego działaniem ratowniczym?

  • Jaki dokument należy sporządzić, przekazując teren działań ratowniczych?

  • Który moment uznawany jest za zakończenie działań ratowniczych?

Film może być wykorzystywany do zajęć mających na celu przyswojenie nowych wiadomości oraz do zajęć utrwalających i powtórzeniowych (przygotowanie do egzaminu zawodowego).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Przygotowanie do lekcji odwróconej. Uczący się, bazując na dotychczas zdobytej wiedzy w zakresie dokumentowania działań ratowniczych, przygotowuje samodzielnie przed zajęciami analizę przydzielonego przez nauczyciela tematu, a następnie prezentuje ją na forum, uwzględniając podane przez nauczyciela zagadnienia. Możliwa jest także wymiana informacji w parach:

  • Karta zdarzenia,

  • Karta manipulacyjna,

  • Decyzja kierującego działaniem ratowniczym,

  • Pokwitowanie przejęcia mienia w użytkowanie,

  • Pokwitowanie zwrotu mienia,

  • Potwierdzenie przekazania obiektu objętego działaniem ratowniczym,

  • Informacja ze zdarzenia.

Przygotowanie do egzaminu zawodowego.

Praca w grupach

Uczący się podzieleni na grupy przygotowują prezentację przydzielonej dokumentacji, np. w formie planszy, którą przedstawiają następnie na zajęciach.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Film pozwala na poznawanie zagadnień dotyczących dokumentacji stosowanej najczęściej w działaniach ratowniczych przez kierującego działaniami ratowniczymi na poziomie interwencyjnym, a także powtarzanie wiedzy w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawiera narzędzia do usystematyzowania wiadomości z zakresu wymienionych dokumentów, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.

Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się przeanalizował możliwość wystąpienia różnych sytuacji związanych z koniecznością sporządzenia dokumentów z działań.

Nauczyciel prezentuje zagadnienia i wiedzę zawartą w filmie uczącym się, którzy potrzebują pomocy, natomiast uczących szczególnie zainteresowanych tematyką zachęca do samodzielnej pracy, np. przygotowania omówienia wybranego dokumentu sporządzanego przez kierującego działaniem ratowniczym na poziomie interwencyjnym.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi  „Dokumentacja działań ratowniczych”

Opis materiału sprawdzającego

Test zwiera 10 zadań wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami o tym różnym poziomie trudności. Pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wymagań dotyczących dokumentacji z działań ratowniczych.

Test daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Test powiązany jest ze dokumentacją interaktywną „Dokumentowanie działań ratowniczych” oraz filmem edukacyjnym „Dokumentacja stosowana najczęściej w działaniach ratowniczych przez kierującego działaniami ratowniczymi na poziomie interwencyjnym”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Test ma na celu sprawdzenie czy uczący przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.04.3.19)1) wymienia dokumentację związaną z prowadzonymi działaniami ratowniczymi,
BPO.04.3.19)2) gromadzi dane niezbędne do wypełnienia dokumentacji z miejsca prowadzenia działań ratowniczych,
BPO.04.3.19)3) uzupełnia formularze dokumentów określone w przepisach prawa dotyczących krajowego systemu ratowniczo‑gaśniczego,
BPO.04.3.19)4) wypełnia dokumentację związaną z prowadzeniem działań ratowniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Dokumentacja działań ratowniczych”

Opis materiału sprawdzającego

Cztery zadania polegające na uzupełnianiu opisu dokumentu stosowanego podczas działań ratowniczych. Zadania o średnim poziomie trudności.

Zadania pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu dokumentacji stosowanej podczas działań ratowniczych.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z dokumentacją interaktywną „Dokumentowanie działań ratowniczych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie czy uczący przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.04.3.19)1) wymienia dokumentację związaną z prowadzonymi działaniami ratowniczymi,
BPO.04.3.19)2) gromadzi dane niezbędne do wypełnienia dokumentacji z miejsca prowadzenia działań ratowniczych,
BPO.04.3.19)3) uzupełnia formularze dokumentów określone w przepisach prawa dotyczących krajowego systemu ratowniczo‑gaśniczego,
BPO.04.3.19)4) wypełnia dokumentację związaną z prowadzeniem działań ratowniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Formularze związane z realizacją działań ratowniczych”

Opis materiału sprawdzającego

Trzy zadania typu dobierania w pary o różnym poziomie trudności. Pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu formularzy stosowanych do dokumentowania działań ratowniczych.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z dokumentacją interaktywną „Dokumentowanie działań ratowniczych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie czy uczący przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.04.3.19)1) wymienia dokumentację związaną z prowadzonymi działaniami ratowniczymi,
BPO.04.3.19)2) gromadzi dane niezbędne do wypełnienia dokumentacji z miejsca prowadzenia działań ratowniczych,
BPO.04.3.19)3) uzupełnia formularze dokumentów określone w przepisach prawa dotyczących krajowego systemu ratowniczo‑gaśniczego,
BPO.04.3.19)4) wypełnia dokumentację związaną z prowadzeniem działań ratowniczych


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Dokumentacja najczęściej stosowana przez kierującego działaniami ratowniczymi na poziomie interwencyjnym”

Opis materiału sprawdzającego

Cztery zadania typu prawda czy fałsz o różnym poziomie trudności, pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu dokumentacji najczęściej stosowanej przez kierującego działaniami ratowniczymi na poziomie interwencyjnym.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Dokumentacja stosowana najczęściej w działaniach ratowniczych przez kierującego działaniami ratowniczymi na poziomie interwencyjnym”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie czy uczący przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.04.3.19)1) wymienia dokumentację związaną z prowadzonymi działaniami ratowniczymi,
BPO.04.3.19)2) gromadzi dane niezbędne do wypełnienia dokumentacji z miejsca prowadzenia działań ratowniczych,
BPO.04.3.19)3) uzupełnia formularze dokumentów określone w przepisach prawa dotyczących krajowego systemu ratowniczo‑gaśniczego,
BPO.04.3.19)4) wypełnia dokumentację związaną z prowadzeniem działań ratowniczych.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału