1) performs operations (addition, subtraction, multiplication, division, exponentiation, square rooting, logarithms) in the set of real numbers;
9) uses the logarithmic relationship with exponentiation, uses the logarithmlogarithmlogarithm of the product, the logarithm of the quotient and the logarithm of powerpowerpower.
Interpreting and manipulating information presented in the text, both mathematical and popular science, as well as in the form of graphs, diagrams, tables.
The teacher informs students that the aim of the lesson is to learn and use the formula for the logarithmlogarithmlogarithm quotient rule in the calculations.
Students, working in groups, using computers, analyze the animation presenting the formula for the logarithm of the quotient and its proof. They write the appropriate theorem.
[Slideshow]
Students note down the theorem - the logarithm of the quotient.
Logarytm, którego podstawą jest liczba 10 nazywamy logarytmem dziesiętnym. Zapisujemy
m79e87823ec0bab54_1528449000663_0
Działania na logarytmach. Logarytm ilorazu
m79e87823ec0bab54_1528449084556_0
Trzeci
m79e87823ec0bab54_1528449076687_0
I. Liczby rzeczywiste. Uczeń:
1) Wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych;
9) stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.
m79e87823ec0bab54_1528449068082_0
45 minut
m79e87823ec0bab54_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m79e87823ec0bab54_1528449552113_0
1) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2) Poznanie własności działań na logarytmach – logarytm ilorazu.
3) Stosowanie wzoru na logarytm ilorazu.
m79e87823ec0bab54_1528450430307_0
Uczeń:
- poznaje własności działań na logarytmach – logarytm ilorazu,
- stosuje wzór na logarytm ilorazu.
m79e87823ec0bab54_1528449534267_0
1) Diamentowe uszeregowanie.
2) Analiza sytuacyjna.
m79e87823ec0bab54_1528449514617_0
1) Praca indywidualna.
2) Praca grupowa.
m79e87823ec0bab54_1528450127855_0
Uczniowie, metodą diamentowego uszeregowania, porządkują swoje dotychczasowe wiadomości na temat logarytmów.
m79e87823ec0bab54_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie i stosowanie w obliczeniach wzoru na logarytm ilorazu.
Uczniowie, pracując w grupach, z wykorzystaniem komputerów, analizują animację przedstawiającą wzór na logarytm ilorazu i jego dowód. Zapisują odpowiednie twierdzenie.
[Slideshow]
Zapisują
Twierdzenie – logarytm ilorazu.
Przy dodatniej i różnej od 1 podstawie a dla dowolnych liczb x > 0 i y > 0 prawdziwa jest równość
Uczniowie korzystając z nowych wiadomości rozwiązują zadania.
Polecenie Zapisz w postaci jednego logarytmu.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Oblicz wartość wyrażenia.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Oblicz wartość wyrażenia.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Sprawdź, czy prawdziwa jest równość.
a)
b)
Polecenie Logarytm, którego podstawą jest liczba 10 nazywamy logarytmem dziesiętnym. Zapisujemy lub .
Oblicz.
a)
b)
Polecenie Wykaż, że log200 jest liczbą mniejszą od 3.
Polecenie dla chętnych Wiedząc, że i oblicz przybliżoną wartość wyrażenia
a)
b)
m79e87823ec0bab54_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.Wspólnie formułują twierdzenie do zapamiętania.
- Przy dodatniej i różnej od jedynki podstawie logarytmu a, dla dowolnych liczb dodatnich x i y prawdziwa jest równość