Podstawy papiernictwa
DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych - Technik papiernictwa 311601
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik papiernictwa 311601.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji: DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych. Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych:
przygotowanie materiałów i surowców do produkcji mas włóknistych,
przygotowanie materiałów i surowców stosowanych do produkcji wytworów papierniczych,
użytkowanie maszyn i urządzeń stosowanych do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych,
wykonywanie badań laboratoryjnych podczas produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych,
planowanie procesów produkcyjnych podczas produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych,
kontrolowanie procesów technologicznych produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:
DRM.06.2. Podstawy papiernictwa
Uczeń:
1) stosuje terminologię z zakresu papiernictwa:
stosuje terminologię z zakresu wytwarzania mas włóknistych,
stosuje terminologię z zakresu produkcji wytworów papierniczych,
stosuje terminologię z zakresu przetwarzania wytworów papierniczych;
2) charakteryzuje zjawiska fizykochemiczne zachodzące w procesach papierniczych:
klasyfikuje procesy fizyczne, chemiczne i fizykochemiczne zachodzące w procesach papierniczych,
wyjaśnia procesy fizyczne, chemiczne i fizykochemiczne;
3) charakteryzuje maszyny i urządzenia stosowane w papiernictwie:
rozróżnia maszyny i urządzenia do produkcji mas włóknistych,
rozróżnia maszyny i urządzenia do produkcji wytworów papierniczych,
rozróżnia maszyny i urządzenia do przetwarzania wytworów papierniczych;
4) charakteryzuje materiały, półprodukty i produkty papiernicze,
5) charakteryzuje przyrządy kontrolno‑pomiarowe stosowane w papiernictwie,
6) posługuje się dokumentacją techniczną i technologiczną,
7) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych;
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią uczniowi przyswojenie wiedzy z zakresu surowców i materiałów do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.
2. Materiały multimedialne
To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Podstawy papiernictwa składają się z trzech multimediów:
Film edukacyjny – Papier wśród nasFilm edukacyjny – Papier wśród nas
Przedstawia różne sposoby wykorzystania papieru w codziennym życiu oraz proces produkcji jego poszczególnych rodzajów.
Animacja 3D – Od mieszanki włókien do papieruAnimacja 3D – Od mieszanki włókien do papieru
Przedstawia kolejne etapy produkcji papieru poprzez omówienie papierniczej maszyny produkcyjnej.
E‑book – Papier – produkcja, zastosowanieE‑book – Papier – produkcja, zastosowanie
Oto prawdziwe kompendium wiedzy z zakresu kolejnych etapów produkcji papieru. Miłej lektury!
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwolą Ci sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu znajomości procesu produkcji papieru.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami z zakresu znajomości podstaw papiernictwa. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Film edukacyjny
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie oglądają wspólnie film edukacyjny przedstawiający proces produkcji papieru, a także gotowe produkty poszczególnych procesów: masy, wytwory i przetwory papiernicze. Nauczyciel przygotowuje zestaw niedokończonych zdań, związanych z opisami, które mają być uzupełnione przez uczniów. Metoda ta ułatwia samodzielne wypowiadanie się i przywołuje skojarzenia. Interesujące mogą okazać się podobieństwa i różnice między poszczególnymi wypowiedziami.
Praca w grupach Uczniowie, po obejrzeniu filmu edukacyjnego, dzielą się na grupy. Każda z nich otrzymuje dziewięć kart w kształcie rombu, na których są umieszczone stwierdzenia związane z filmem edukacyjnym.
Animacja 3D
Animacja przybliża procesy produkcji papieru z wykorzystaniem rysunku aksonometrycznego. Proces produkcji papieru na maszynie papierniczej może być inspiracją do tworzenia własnych schematów maszyny papierniczej.
Praca w parach lub w grupach
Nauczyciel może wykorzystać grę podczas zajęć jako zadanie do wykonania w parach lub małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym. Przed przystąpieniem do gry należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej ukończy misję.
E‑book
Uczniowie zapoznają się z e‑bookiem. Nauczyciel, wprowadzając w życie metodę „635”, dzieli klasę na sześcioosobowe zespoły. Każdy uczeń w grupie zapisuje w ciągu pięciu minut trzy refleksje związane z tematem półproduktów wykorzystywanych podczas produkcji mas włóknistych, np.: 1. Surowce pochodzenia roślinnego dzieli się na: surowce pierwotne, wtórne i odpadowe. 2. Surowce wtórne to przede wszystkim makulatura, szmaty lniane, zużyte worki, liny. 3. Surowce odpadowe są to surowce, które pozostały jako odpady z innych procesów przetwórczych. 4. Drewno iglaste jest najpopularniejszym w Polsce pierwotnym surowcem do produkcji mas włóknistych. 5. Podczas bielenia usuwa się i chemicznie odbarwia substancje barwne zawarte w masach celulozowych. 6. Masy celulozowe wytwarza się z drewna i roślin jednorocznych poprzez chemiczne roztwarzanie. 7. Kombinacja włókien metalowych z innymi powoduje otrzymanie papieru o cennych właściwościach. 8. Substancje barwiące stosuje się w celu zmiany barwy z naturalnej na żądaną. 9. Masy półchemiczne wytwarza się z drewna i surowców jednorocznych różnymi metodami, m.in. metodą siarczanową. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie wymieniają się kartkami zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W czasie kolejnych pięciu minut na kartkach zapisywane są kolejne trzy zdania. Wymiana kartek następuje do momentu, aż każdy otrzyma tę, na której rozpoczął pracę. Uczniowie mogą inspirować się wcześniej zapisanymi pomysłami. W czasie trzydziestu minut na każdej kartce powstaje po osiemnaście zdań – rozwiązań. Uczniowie, na ich podstawie, sporządzają plakat z pomysłami grupy. Dzięki tej metodzie zostają utrwalone zagadnienia dotyczące półproduktów wykorzystywanych podczas produkcji mas włóknistych.
Interaktywne materiały sprawdzające
To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać z e‑booka oraz słownika pojęć, dzięki którym będą mogli powtórzyć zagadnienia przedstawione na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Film edukacyjny i animacja 3D stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.
Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym uczeń może sporządzić mapę myśli, której podstawowym hasłem będzie „Proces produkcji papieru”. E‑book to dobry pretekst do wyszukania informacji na temat surowców i materiałów do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych. Nauczyciel może ogłosić konkurs na najciekawszą pracę pt. „Jak powstaje papier”. Do przygotowania prac uczniowie mogą wykorzystać multimedia z e‑materiału lub na jego podstawie samodzielnie odszukać informacje w sieci.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualna praca z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron. Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Film edukacyjny
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własną, uproszczoną mapę myśli, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji o zawartym w materiale;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź w niewielkich grupach mapę myśli.
Animacja 3D
Uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie animacji – mapę myśli, co pomoże im skupić uwagę;
Nauczyciel stosuje strategię „Sztuka streszczania, czyli magnetyzm słów”, polegającą na rozpoznaniu w materiale „słów‑magnesów”, które posłużą uczniom do zbudowania streszczenia.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym są „słowa‑magnesy”, stosując analogię: podobnie jak działa magnes na metal, tak owe słowa przyciągają informację.
Nauczyciel pyta, które słowa z animacji można nazwać magnesami. Uczniowie wymieniają słowa, a nauczyciel wypisuje je na tablicy. Uczniowie przepisują je na kartach indeksowych, przypominając sobie istotne szczegóły z animacji, które mogą łączyć się z zapisanymi słowami. Szczegóły te są zapisywane obok „słowa‑magnesu”.
Po wypełnieniu kilku kart indeksowych uczniowie samodzielnie weryfikują, które z zapisanych informacji są istotne. Zdania mniej ważne zostają przez nich wykreślone.
Uczniowie samodzielnie układają historię - streszczenie animacji, budując ją na podstawie notatek zapisanych na kartach indeksowych - istotne jest, aby zdania przechodziły płynnie jedno w drugie. Nauczyciel podaje przykłady łączników zdań. Uczniowie czytają swoje streszczenia i weryfikują, czy „słowa‑magnesy” użyte w ich kartach indeksowych różnią się od tych, które zapisali inni uczniowie.
Strategia ta, łącząca pracę całego zespołu klasowego, jak i indywidualną, pozwala na pogłębienie słownictwa kluczowego, umiejętność wyszukiwania głównych tez w analizowanym materiale i aktywizację uczniów.
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie lub w niewielkich grupach.
E‑book
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach grafik korespondujących z e‑bookiem; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą napisać własny e‑book;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści