4) finds the following information in the graph of the functiongraph of the functiongraph of the function: the domain, the root, the ranges of monotonicity, the ranges, in which the function takes values greater (not smaller) or smaller (not greater) than a given number, the greatest and the smallest outputs of a functionfunctionfunction (if they exist) in a given closed interval and the inputs for which the greatest and the smallest outputs are taken by the function.
The students solve the tasks individually to consolidate their knowledge.
Task Calculate the output of the functionfunctionfunction for inputs from set . Answer: .
Task Working in groups, the students guess how to read the output for a given inputinputinput from the graph. They analyse the material shown in and interactive presentation. They formulate their hypotheses and conclusions.
The students use the information to take part in the problem solving competition.
Competition tasks.
Task Function f is described by formula . Calculate the output of this functionfunctionfunction for inputs from set .
Task Function g is represented by formula . Check which of points are on the graph of this functionfunctionfunction.
Task Function f is represented by formula , where . Give the set of outputsset of outputsset of outputs of this function.
Task In functionfunctionfunction h every natural number from set is associated to the remainder of the number divided by 3. Give the set of outputsset of outputsset of outputs of this function.
Task Sketch the graph of function k, which satisfies the following conditions at the same time: .
Finally, the teacher checks if the students’ results were correct and explains any doubts. Three fastest students get marks.
An extra task Function g is described by formula for . Which of the given numbers: - 0,5; 4; 5,75; 8 can be the outputs of this functionfunctionfunction? Justify your answer. Answer: numbers 4 i 8.
Jeżeli funkcja opisana jest wzorem, to obliczenie wartości funkcji dla danego argumentu polega na wstawieniu do wzoru tego argumentu i obliczenie wartości otrzymanego wyrażenia arytmetycznego.
- Jeżeli funkcja zapisana jest wzorem, to obliczenie wartości funkcji dla danego argumentu polega na wstawieniu do wzoru tego argumentu i obliczenie wartości otrzymanego wyrażenia arytmetycznego.
- Aby odczytać wartość funkcji dla danego argumentu z wykresu funkcji, należy wykreślić prostą x = xIndeks dolny kk, gdzie xIndeks dolny kk - dany argument, do przecięcia z wykresem funkcji. Druga współrzędna punktu wspólnego prostej x = xIndeks dolny kk i wykresu funkcji jest wartością funkcji dla danego argumentu.
Aby odczytać wartość funkcji dla danego argumentu z wykresu funkcji, należy wykreślić prostą x = xIndeks dolny kk, gdzie xIndeks dolny kk - dany argument, do przecięcia z wykresem funkcji. Druga współrzędna punktu wspólnego prostej x = xIndeks dolny kk i wykresu funkcji jest wartością funkcji dla danego argumentu.
mf80ecc1e2a641e8f_1528449000663_0
Wartość funkcji dla danego argumentu
mf80ecc1e2a641e8f_1528449084556_0
Trzeci
mf80ecc1e2a641e8f_1528449076687_0
V. Funkcje. Uczeń:
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
mf80ecc1e2a641e8f_1528449068082_0
45 minut
mf80ecc1e2a641e8f_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
mf80ecc1e2a641e8f_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Obliczanie wartości funkcji dla danego argumentu.
3. Odczytywanie z wykresu wartości funkcji dla danego argumentu.
mf80ecc1e2a641e8f_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza wartość funkcji dla danego argumentu,
- odczytuje z wykresu wartość funkcji dla danego argumentu.
mf80ecc1e2a641e8f_1528449534267_0
1. Mapa myśli.
2. Konkurs zadaniowy.
mf80ecc1e2a641e8f_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
mf80ecc1e2a641e8f_1528450127855_0
Uczniowie, pracując w grupach, tworzą mapy myśli zawierające poznane dotychczas wiadomości na temat funkcji i sposobu jej opisywania.
Po zakończonej pracy prezentują swoje plansze.
Nauczyciel weryfikuje wiadomości i wyjaśnia wątpliwości.
mf80ecc1e2a641e8f_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest obliczanie wartości funkcji dla danego argumentu.
Dyskusja - w jaki sposób obliczyć wartość funkcji opisanej wzorem?
Uczniowie stawiają hipotezy, sprawdzają je i zapisują wniosek.
Wniosek:
Jeżeli funkcja opisana jest wzorem, to obliczenie wartości funkcji dla danego argumentu polega na wstawieniu do wzoru tego argumentu i obliczenie wartości otrzymanego wyrażenia arytmetycznego.
Polecenie Oblicz wartości funkcji dla argumentów ze zbioru . Odp.: .
Polecenie Uczniowie, pracując w grupach, zastanawiają się w jaki sposób odczytać z wykresu wartość funkcji dla danego argumentu. W tym celu analizują materiał przedstawiony w pokazie interatywnym. Stawiają hipotezy. Formułują wniosek.
[Slideshow]
Wniosek:
Aby odczytać wartość funkcji dla danego argumentu z wykresu funkcji, należy wykreślić prostą x = xIndeks dolny kk, gdzie xIndeks dolny kk - dany argument, do przecięcia z wykresem funkcji. Druga współrzędna punktu wspólnego prostej x = xIndeks dolny kk i wykresu funkcji jest wartością funkcji dla danego argumentu.
Uczniowie wykorzystując poznane wiadomości biorą udział w konkursie zadaniowym.
Zadania konkursowe.
Polecenie Funkcja f opisana jest wzorem . Oblicz wartości tej funkcji dla argumentów ze zbioru .
Polecenie Funkcja g określona jest wzorem . Sprawdź, który z punktów należy do wykresu tej funkcji.
Polecenie Funkcja f jest określona wzorem , gdzie . Podaj zbiór wartości tej funkcji.
Polecenie Funkcja h każdej liczbie naturalnej ze zbioru przyporządkowuje resztę z dzielenia tej liczby przez 3. Podaj zbiór wartości tej funkcji.
Polecenie Naszkicuj wykres funkcji k, która spełnia jednocześnie następujące warunki: .
Po rozwiązaniu przez uczniów zadań konkursowych, nauczyciel sprawdza poprawność uzyskanych wyników. Wyjaśnia wątpliwości. Troje uczniów najlepszym czasem otrzymuje oceny celujące.
Polecenie dla chętnych Funkcja g określona jest wzorem dla . Które z podanych liczb: - 0,5; 4; 5,75; 8 mogą być wartościami tej funkcji? Odpowiedź uzasadnij. Odp.: liczby 4 i 8.
mf80ecc1e2a641e8f_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Jeżeli funkcja zapisana jest wzorem, to obliczenie wartości funkcji dla danego argumentu polega na wstawieniu do wzoru tego argumentu i obliczenie wartości otrzymanego wyrażenia arytmetycznego.
- Aby odczytać wartość funkcji dla danego argumentu z wykresu funkcji, należy wykreślić prostą x = xIndeks dolny kk, gdzie xIndeks dolny kk - dany argument, do przecięcia z wykresem funkcji. Druga współrzędna punktu wspólnego prostej x = xIndeks dolny kk i wykresu funkcji jest wartością funkcji dla danego argumentu.