Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik procesów drukowania i drukarz offsetowyWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik procesów drukowania i drukarz offsetowy
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik procesów drukowania (symbol cyfrowy zawodu 311935) oraz drukarz offsetowy (symbol cyfrowy zawodu 732210) dla kwalifikacji: PGF.02. Realizacja procesów drukowania z offsetowych form drukowych.
E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji PGF.02. Realizacja procesów drukowania z offsetowych form drukowych:
wykonywania offsetowych form drukowych,
drukowania nakładu z offsetowych form drukowych.
Wspiera osiąganie wybranego kształcenia z jednostki efektów kształcenia:
PGF.02.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
1) posługuje się pojęciami związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią,
5) stosuje przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii na stanowisku pracy,
PGF.02.2. Podstawy poligrafii
2) charakteryzuje procesy poligraficzne,
PGF.02.3. Wykonywanie offsetowych form drukowych
1) klasyfikuje rodzaje form drukowych,
3) obsługuje maszyny i urządzenia do wykonywania offsetowych form drukowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:
Wycieczka wirtualna – Zwiedzanie drukarniWycieczka wirtualna – Zwiedzanie drukarni
Gra edukacyjna – Organizacja stanowiska pracy w drukarniGra edukacyjna – Organizacja stanowiska pracy w drukarni
E‑book – Przepisy BHP w drukarni oraz przepisy PPOŻ i ochrony środowiska w poligrafiiE‑book – Przepisy BHP w drukarni oraz przepisy PPOŻ i ochrony środowiska w poligrafii
Film edukacyjny – Zespołowa praca w drukarniFilm edukacyjny – Zespołowa praca w drukarni
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Zwiedzanie drukarni
Wycieczka wirtualna
- Organizacja stanowiska pracy w drukarni
Gra edukacyjna
- Przepisy BHP w drukarni oraz przepisy PPOŻ i ochrony środowiska w poligrafii
e-book
- Zespołowa praca w drukarni
Film edukacyjny
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-zasobu
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik procesów drukowania i drukarz offsetowy
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie różnych czynności pokazanych w materiałach multimedialnych, które związane są z pracą w branży poligraficznej. Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
1. Wycieczka wirtualna Zwiedzanie drukarni
Praca indywidualna i w parach
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z multimedium.
Na zakończenie uczniowie rozmawiają o pytaniach, które sprawiły im trudność, i wspólnie udzielają na nie odpowiedzi.
2. Film edukacyjny Zespołowa praca w drukarni
Praca w grupach
Plakat. Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły, które będą pracowały we własnym tempie. Każda grupa ogląda film oraz wykonuje notatkę na zadany temat.
gr. I – działy drukarni;
gr. II – urządzenia służące do druku;
gr. III – obowiązki pracowników drukarni.
Uczniowie dyskutują między sobą w grupie, wymieniają się poglądami i ustalają, jak ma wyglądać ich plakat. Następnie wybierają jeden dział/urządzenie/stanowisko i szczegółowo je opisują na plakacie. Na koniec zespoły przedstawiają na forum klasy efekty pracy. Pozostałe grupy oceniają plakaty, biorąc pod uwagę ich atrakcyjność oraz rzetelność zapisanych informacji.
3. E‑book Przepisy BHP w drukarni oraz przepisy PPOŻ i ochrony środowiska w poligrafii
Praca w parach i całego zespołu klasowego
Mapa myśli. Uczniowie w parach zapoznają się z rozdziałem e‑booka Czynniki szkodliwe w miejscu pracy, a następnie odpowiadają na zapisane przez nauczyciela pytania i notują odpowiedzi np. na tablicy lub w chmurze.
Propozycje pytań do rozdziału:
Jakie substancje i mieszaniny chemiczne mogą być stosowane w drukarni i na co należy uważać?;
Jak wyglądają zestawy oznakowań ostrzegawczych substancji i ich mieszanin według klasyfikacji GHS?
Co to jest karta charakterystyki mieszaniny chemicznej?
Po wykonaniu zadania nauczyciel zapisuje na tablicy hasło: Szkodliwe czynniki mogące mieć wpływ na zdrowie pracownika drukarni oraz szeroko pojętego otoczenia pracy. Korzystając z notatek wykonanych w pierwszej fazie zadania, uczniowie podają wszystkie swoje pomysły, a wybrana osoba je notuje. Na koniec następuje faza weryfikacji propozycji i ich uporządkowanie w formie mapy myśli. Wskazana praca z całym zespołem klasowym może stanowić także podsumowanie obejrzanego filmu edukacyjnego, w którym omówione zostały zasady BHP.
4. Gra edukacyjna Organizacja stanowiska pracy w drukarni
Praca indywidualna i całego zespołu klasowego
Dyskusja. Uczniowie, po zapoznaniu się w domu z materiałami zawartymi w grze edukacyjnej, uczestniczą na zajęciach w dyskusji na temat etapów pracy, podziału pracy w drukarni, repertuaru urządzeń niezbędnych do wykonania zamówienia, karty zlecenia.
Praca uczniów poza zajęciami
Materiały umożliwią też pracę uczniów poza zajęciami, w trakcie przygotowań się do zajęć lekcyjnych, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
1. Wycieczka wirtualna Zwiedzanie drukarni
Praca indywidualna
Przed wirtualnym zwiedzaniem uczniowie zapisują pięć pytań dotyczących jego treści, skupiając się na tym, czego chcieliby się dowiedzieć z multimedium. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od następujących wyrazów: „kto”, „kiedy”, „gdzie”, „jak”, „po co”. Następnie zapoznają się z multimedium i ustalają, czy jego treść pozwala odpowiedzieć na zanotowane pytania. Jeśli tak, wykonują notatkę w zeszycie, jeśli nie, szukają odpowiedzi w innych wiarygodnych źródłach.
2. Film edukacyjny Zespołowa praca w drukarni
Praca w grupach
Lekcja odwrócona. Przed zajęciami nauczyciel dzieli uczniów na sześć zespołów. Każda grupa ma za zadanie obejrzeć film oraz wykonać plakat dotyczący podanych zagadnień.
gr. I i II – działy drukarni;
gr. III i IV – urządzenia służące do druku;
gr. V i VI – obowiązki pracowników drukarni.
Po zakończeniu pracy plakaty zostają umieszczone na platformie ZPE w formacie jpg lub pdf. Kolejnym zadaniem grup jest przygotowanie oceny koleżeńskiej: które plakaty są najlepsze pod względem zawartości merytorycznej, formy ułatwiającej zapamiętywanie oraz szaty graficznej. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na zajęciach.
3. E‑book Przepisy BHP w drukarni oraz przepisy PPOŻ i ochrony środowiska w poligrafii
Praca w grupach
Uczniowie podzieleni na grupy zapoznają się z treścią e‑booka i przygotowują pytania testowe. Umieszczają je jako zestaw na platformie ZPE. Na następnych zajęciach, które mogą być lekcją powtórkową, zespoły losują numer zestawu i rozwiązują testy na czas. Grupa, która najszybciej odpowie prawidłowo na wszystkie pytania, może być nagrodzona oceną za aktywność.
4. Gra edukacyjna Organizacja stanowiska pracy w drukarni
Praca indywidualna
Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym uczeń może sprawdzić samodzielnie swoją wiedzę, grając w grę dydaktyczną.
5. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej. W ten sposób oprócz sprawdzenia swojej wiedzy ugruntowują też umiejętności niezbędne do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Wycieczka wirtualna Zwiedzanie drukarni
uczniowie z dysfunkcjami wzroku mogą pracować w parach z osobami bez dysfunkcji: wówczas osoby te na głos opisują wnętrza ukazywane podczas zwiedzania.
Film edukacyjny Zespołowa praca w drukarni
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie uzdolnieni plastycznie i znający oprogramowanie do edycji grafik mogą przygotować projekty plakatów w dostępnych programach.
E‑book Przepisy BHP w drukarni oraz przepisy PPOŻ i ochrony środowiska w poligrafii
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z możliwości powiększania tekstu lub użyć czytnika;
uczniowie z dysleksją i trudnościami z koncentracją mogą zapoznawać się z tekstem we własnym tempie.
Gra edukacyjna Organizacja stanowiska pracy w drukarni
uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący) należy wyznaczyć większy limit czasu na wykonanie zadania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl/.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści