Metody oczyszczania kopalin wydobywanych metodami otworowymi
Eksploatacja otworowa złóż - Górnik eksploatacji otworowej , Technik górnictwa otworowego
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik górnictwa otworowegoWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik górnictwa otworowego
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach górnik eksploatacji otworowej i technik górnictwa otworowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:
Eksploatacja otworowa złóż wyodrębnionej w zawodach górnik eksploatacji otworowej i technik górnictwa otworowego.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji:
GIW.01. Eksploatacja otworowa złóż:
prowadzenia procesów przygotowania kopalin do transportu;
Efekty kształcenia
GIW.01.4 Obsługiwanie maszyn i urządzeń stosowanych w procesach przygotowania kopalin do transportu.
Uczeń:
1) charakteryzuje zanieczyszczenia kopalin wydobywanych metodami otworowymi,
2) charakteryzuje metody usuwania zanieczyszczeń z kopalin wydobywanych metodami otworowymi oraz płynów zatłaczanych do odwiertów.
GIW.08.4 Organizowanie i prowadzenie procesów oczyszczania kopalin wydobywanych metodą otworową.
Uczeń:
7) charakteryzuje sprzęt i narzędzia do prac związanych z oczyszczaniem kopalin wydobywanych metodami otworowymi oraz płynów zatłaczanych do odwiertów,
8) charakteryzuje elementy na schematach technologicznych instalacji oczyszczania kopalin.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał Animacja 3DOsuszanie gazu ziemnego metodą adsorpcyjną
Animacja 3DOsuszanie gazu ziemnego metodą adsorpcyjną
omawia w jaki sposób osusza się gaz metodą adsorpcyjną. Zasób Galeria zdjęćWyposażenie instalacji do adsorpcyjnego osuszania gazu ziemnego
Galeria zdjęćWyposażenie instalacji do adsorpcyjnego osuszania gazu ziemnego
prezentuje zdjęcia oraz grafiki przedstawiające charakterystyczne elementy instalacji do adsorpcyjnego osuszania gazu. Materiał E‑bookAdsorbenty stosowane w procesach osuszania gazu ziemnego
E‑bookAdsorbenty stosowane w procesach osuszania gazu ziemnego
zawiera informacje z zakresu zastosowania różnych adsorbentów w procesie osuszania gazu ziemnego.Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Osuszanie gazu ziemnego metodą adsorpcyjnąAnimacja 3D
Wyposażenie instalacji do adsorpcyjnego osuszania gazu ziemnegoGaleria zdjęć
Adsorbenty stosowane w procesach osuszania gazu ziemnegoE-book
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik górnictwa otworowego
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z oczyszczaniem gazu ziemnego.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów.
Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Animacja 3D – Osuszanie gazu ziemnego metodą adsorpcyjną
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji animację 3D przedstawiającą osuszanie gazu metodą adsorpcyjną. Prosi, aby uczniowie notowali ważne według nich informacje dotyczące osuszania gazu.
Klasa zostaje podzielona na kilka 4- osobowych grup.
Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą mieli opisać w jaki sposób odbywa się osuszanie gazu metodą adsorpcyjną krok po kroku.
Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą wskazówkę dla następnych grup. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejny krok. Po zapisaniu wskazówki arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna informacja na temat osuszania.
W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, jaką poradę wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap transportu sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.
Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi wskazówkami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.
Kiedy instrukcja jest gotowa, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów Na tym etapie grupy jak i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.
Po omówieniu kolejnych etapów transportu nauczyciel pyta uczniów, co wydało im się najtrudniejsze i prosi o uzasadnienie wyboru.
Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.
Galeria zdjęć – Wyposażenie instalacji do adsorpcyjnego osuszania gazu ziemnego
Uczniowie dzieleni są na grupy. Każda grupa otrzymuje pulę grafik elementów wyposażenia instalacji do adsorpcyjnego osuszania gazu ziemnego.
Zadaniem uczniów jest uporządkowanie grafik do dwóch zbiorów: wyposażenie instalacji, metodyka osuszania gazu.
Po tym działaniu uczniowie dopisują na kartkach i umieszczają poniżej poprawne nazwy do grafik.
Teraz nauczyciel używając galerii zdjęć sprawdza poprawność przydzielonych grafik do grup i ich opisów.
Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.
Uczniowie tworzą notatki z zajęć.
E‑book – Adsorbenty stosowane w procesach osuszania gazu ziemnego
Wykorzystanie E‑booka jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji odwróconej (flipped classroom).
Nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli E‑book „Adsorbenty stosowane w procesach osuszania gazu ziemnego”
Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, każda z nich od prowadzącego 3 pytania, na które w E‑booku szuka odpowiedzi (pytania w grupach mogą się powtarzać).
W tym czasie nauczyciel chodzi po klasie i wyjaśnia wątpliwości uczniom, którzy takiej pomocy wymagają.
Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.
Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Nauczyciel drukuje hasła wraz z ich omówieniem zawartych w słowniku pojęć dla e- materiału, ale w taki sposób, aby oddzielić hasła od definicji.
Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na 8 grup, z których każda otrzymuje cztery hasła i cztery definicje.
Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie hasła do odpowiadającej mu definicji. Czas wykonania zadania to 5 minut.
Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Animacja 3D – Osuszanie gazu ziemnego metodą adsorpcyjną
Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji animację 3D, która przedstawia na czym polega osuszanie gazu metodą adsorpcyjną.
Uczniowie podczas oglądania animacji sporządzają własne notatki.
Po zakończeniu oglądania nauczyciel rozmawia z uczniami na temat, jakie są wymagania dot. osuszania gazu.
Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzaną animacją, np.: „W jaki sposób odbywa się metodą adsorpcji?”; „Jakie mamy metody oczyszczania gazu ziemnego?”; „Z jakich elementów składa się instalacja do osuszania gazu?”.
Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek przedstawiających osuszanie gazu.
Karteczki nie są ponumerowane, a zadaniem uczniów jest ich ułożenie we właściwej kolejności w ciągu 10 minut.
Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.
Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek ułożone według właściwej według nich kolejności.
Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.
Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Galeria zdjęć – Wyposażenie instalacji do adsorpcyjnego osuszania gazu ziemnego
Uczniowie otrzymują pulę grafik wyposażenia instalacji do adsorpcyjnego osuszania gazu ziemnego.
Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie poprawnych nazw do grafik bez podglądania ich opisów. Na kartce wypisują kolejne nazwy poszczególnych elementów.
Kolejny krok to sprawdzenie poprawnie przyporządkowanych nazw.
Jeśli nazwa została przyporządkowana niepoprawnie, uczeń ma za zadanie ułożyć na oddzielnej kartce (Karta z pytaniami) 3 pytania testowe (pytanie i cztery odpowiedzi, z czego jedna jest poprawna) dotyczące danego elementu wyposażenia instalacji. Uczeń zna poprawną odpowiedź, ale nie zaznacza jej na kartce z pytaniami.
Uczniowie wymieniają się kartką z pytaniami. Teraz mają odpowiedzieć na otrzymane od kolegi pytania i oddać do sprawdzenia autorowi pytań.
Autor pytań sprawdza odpowiedzi i udziela informacji zwrotnej.
Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza w sytuacjach nierozstrzygniętych, kiedy istnieje różnica zdań pomiędzy autorem pytania a uczniem na nie odpowiadającym co do poprawności odpowiedzi. Sytuację omawia na forum klasy.
Nauczyciel prosi o przeczytanie wszystkich pytań i poprawnych odpowiedzi na nie, powstałych z analizy galerii zdjęć.
E‑book – Adsorbenty stosowane w procesach osuszania gazu ziemnego
Podczas zajęć nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli E‑book „Adsorbenty stosowane w procesach osuszania gazu ziemnego”. Omawia zawartość e‑materiału.
Uczniowie mają możliwość zapoznania się z rodzajami adsorbentów stosowanych w procesach osuszania gazu, metodami adsorpcyjnego osuszania gazu oraz z właściwościami adsorbentów.
Każdy uczeń w oparciu o e‑materiał uwzględniając treści zawarte w E‑booku dostaje kilka pytań i stara się poprawnie na nie odpowiedzieć.
Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) może uzupełnić informacje. Ewentualne błędy koryguje nauczyciel.
Na zakończenie lekcji uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: animacją 3D - „Osuszanie gazu ziemnego metodą adsorpcyjną”, galerią zdjęć - „Wyposażenie instalacji do adsorpcyjnego osuszania gazu ziemnego” oraz E‑bookiem - „Adsorbenty stosowane w procesach osuszania gazu ziemnego”. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.
Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do syfonowania odwiertów eksploatacyjnych.
Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.
Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.
Nauczyciel daje mu zadanie „Zaplanuj osuszanie gazu metodą adsorpcyjną oraz dobierz odpowiednie elementy instalacji do jego przeprowadzenia”.
Uczeń planuje proces osuszania, opisując kolejne etapy swojego działania.
Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności?, Co wykonałeś bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się do syfonowania następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: obsługa instalacji służącej do osuszania gazu metodą adsorpcyjną, wyposażenie instalacji do osuszania gazu, rodzaje i charakterystyka adsorbentów.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e- materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.
Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.
Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności?, Co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia.
Podczas zajęć można wykorzystać relacje rówieśnicze pomiędzy uczniami, która są zdecydowanie bliższe niż nauczyciel – uczeń, gdyż uczniowie są w przybliżonym sobie wieku, a co za tym idzie mają podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą w prostszy sposób dotrzeć do siebie nawzajem jak również uczyć się od siebie.
Uczniowie z mniejszą wiedzą, ale wspierani przez uczniów zdolnych, będą łatwiej się uczyli. Z kolei uczniowie zdolni, ucząc innych, będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę oraz rozwiązywali problemy związane ze sposobami wytłumaczenia materiału uczniom, którzy sobie z tym nie radzą.
Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat osuszania gazu ziemnego metodą adsorpcyjną, wyposażenia instalacji do adsorpcyjnego osuszania gazu ziemnego oraz jakie adsorbenty stosowane są w procesach osuszania gazu ziemnego.
Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.
Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.
Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiału
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści