have infinitely many common points – they are coincidental, - have one common pointcommon pointcommon point – they intersect,
perpendicular linesperpendicular linesperpendicular lines are a special case of intersecting linesintersecting linesintersecting lines, whether or not they are perpendicular can be checked with a setsquaresetsquaresetsquare.
RtwNuxW6JB41j1
Rysunek przedstawia przykłady prostych przecinających się. Po lewej stronie prosta p przecina prostą q, nad nimi napis inserting lines. Po prawej stronie prosta s przecina prostą t, pod kątem 90 stopni, na nimi napis perpendicular lines, obok symboliczny zapis s prostopadłe do t.
Draw lines along both sides of the rulerrulerruler. Lines drawn in such a way are called parallel linesparallel linesparallel lines. Lines that are coincidental are also parallel.
parallel linesparallel linesparallel lines are lines which have zero common points or are coincidental,
whether or not lines are parallel can be checked with a setsquaresetsquaresetsquare and a rulerrulerruler or with two setsquares,
the fact that line m is parallel to line n can be written down as: m ‖ n.
R1baBnL6KJ4iB1
Rysunek przedstawia przykłady prostych równoległych. Po lewej stronie prosta a i b, proste nie przecinają się i są oddalone w każdym punkcie w równym stopniu, nad nimi napis parallel lines, obok symboliczny zapis a równolegle do b. Po prawej stronie prosta oznaczona c=d, nad nią napis parallel overlapping lines, obok symboliczny zapis c równolegle do d.
Na rysunku narysowana jest prosta a oraz punkt P. Przy pomocy dwóch ekierek narysowana została prosta równoległa do prostej a, przechodząca przez punkt P .
Draw three parallel linesparallel linesparallel lines a, b and c and two lines m and n that are perpendicular to them. Write down all pairs of parallel lines and all pairs of perpendicular linesperpendicular linesperpendicular lines in the pictures.
Do the revision exercises.
Exercises
R1Ain1t665QCJ
Exercise 1
Wersja alternatywna ćwiczenia: Decide which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. Parallel lines are lines which have zero common points or are coincidental., 2. Whether or not lines are parallel can be checked with a setsquare and a ruler., 3. The line segments AB and CD are parallel, if they are not located on parallel lines., 4. Whether or not lines are parallel cannot be checked with two setsquares.
Wersja alternatywna ćwiczenia: Decide which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. Parallel lines are lines which have zero common points or are coincidental., 2. Whether or not lines are parallel can be checked with a setsquare and a ruler., 3. The line segments AB and CD are parallel, if they are not located on parallel lines., 4. Whether or not lines are parallel cannot be checked with two setsquares.
Decide which sentences are true.
Parallel lines are lines which have zero common points or are coincidental.
Whether or not lines are parallel can be checked with a setsquare and a ruler.
The line segments AB and CD are parallel, if they are not located on parallel lines.
Whether or not lines are parallel cannot be checked with two setsquares.
Exercise 2
Draw points K and L. Then draw lines m and n in such a way to meet the conditions:
- point K is located on line m, - point L is located on line n,
and so that lines m and n:
a) have zero common points, b) are perpendicular, c) intersect and are not perpendicular.
Exercise 3
Draw the line segment AB with blue colour, then draw the line segment BC that is perpendicular to the line segment AB with red colour. Draw the line segment AD, perpendicular to the line segment BC with green colour. Then draw the line segment CE perpendicular to the line segment BC with colour brown.
Write what the mutual location of the following pairs of line segments is:
a) brown and green b) blue and brown c) green and blue
Write the answer in English.
Exercise 4
RZeaf5qcgZRW7
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. proste równoległe - parallel lines, 2. odcinki równoległe - parallel line segments, 3. proste prostopadłe - perpendicular lines, 4. odcinki prostopadłe - perpendicular line segments, 5. ekierka - ruler, 6. linijka - setsquare
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. proste równoległe - parallel lines, 2. odcinki równoległe - parallel line segments, 3. proste prostopadłe - perpendicular lines, 4. odcinki prostopadłe - perpendicular line segments, 5. ekierka - ruler, 6. linijka - setsquare
Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly.
proste równoległe - parallel lines
odcinki równoległe - parallel line segments
proste prostopadłe - perpendicular lines
odcinki prostopadłe - perpendicular line segments
ekierka - ruler
linijka - setsquare
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Rw2xzmAoAdDNW1
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Match Polish terms with their English equivalents.
proste prostopadłe
perpendicular line segments
parallel lines
setsquare
odcinki równoległe
odcinki prostopadłe
perpendicular lines
ekierka
parallel line segments
proste równoległe
Source: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.