E-materiały do kształcenia zawodowego

Prowadzenie terapii

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej

GRA WCIELANIE SIĘ W ROLĘ

Skróty:

  • DPS – dom pomocy społecznej,

  • TZ – terapia zajęciowa,

  • WTZ – warsztaty terapii zajęciowej (warsztat).

1
1
Instrukcja obsługi gry wcielanie się w rolę

Gra wcielanie się w rolę “Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej” rozpoczyna się ekranem startowym. Klikając przycisk Start, gracz przechodzi do celów i zasad gry. Między tymi ekranami porusza się poprzez przyciski Wstecz i Dalej.

Każdy tekst oznaczony ikoną Włącz/wyłącz dźwięk jest czytany przez lektora. Gracz ma możliwość wielokrotnego odsłuchania nagrania.

Gra polega na wcielaniu się w rolę terapeuty zajęciowego. Zadaniem gracza jest dobranie prawidłowej terapii lub rozwiązanie problemów pacjenta biorącego udział w zajęciach indywidualnych lub grupowych.

Gra składa się z trzech opisów przypadków, które gracz może wybrać niezależnie. Na początku każdego etapu gry zaprezentowany jest szczegółowy opis uczestnika zajęć prowadzonych w ramach terapii zajęciowej. Gracz zapoznaje się z diagnozą terapeutyczną, wiekiem oraz trudnościami uczestnika zajęć. Na podstawie opisu oraz diagnozy należy spośród możliwych opcji terapeutycznych wybrać te, które będą właściwe dla danego pacjenta.

Po wyborze postaci przechodzi się do informacji o niej. Klikając przycisk Dalej pojawiają się pytania. Po każdej podjętej decyzji i kliknięciu przycisku Sprawdź, gracz otrzymuje informację zwrotną o poprawności wykonania zadania. Klikając przycisk Jeszcze raz, ma możliwość ponownej odpowiedzi, natomiast klikając przycisk Wróć, przechodzi do początku opisu. Dostępne są podpowiedzi pod przyciskiem z ikoną żarówki. Po ukończeniu etapu, gracz przechodzi do planszy z wyborem postaci.

W grze nie ma możliwości pominięcia żadnego pytania.

Aby ukończyć grę, gracz musi prawidłowo przejść wszystkie sytuacje.

Ru37yShVHlWwO
Przyciski funkcyjne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
RZabeb26tMwTk1
Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Miłosz Jagielloński

Prezentacja mieszkańca domu pomocy społecznej

Imię i nazwisko kandydata: Miłosz Jagielloński 

Wiek: sześćdziesiąt osiem lat 

Diagnoza: stan po amputacji kończyny dolnej prawej 

Stopień niepełnosprawności zgodnie z posiadanym orzeczeniem: niepełnosprawność ruchowa

Komunikacja: kandydat posługuje się mową bierną i czynną, komunikuje wszystkie potrzeby, prowadzi interesujące konwersacje z innymi mieszkańcami DPS

Mieszkaniec DPS mówi o swoim problemie: „Mam na imię Miłosz i ukończyłem sześćdziesiąt osiem lat. Kilka miesięcy temu przeszedłem amputację podudzia prawego przeprowadzoną na oddziale chirurgii naczyniowej, ponieważ doszło do ostrego niedokrwienia mojej nogi pomimo wieloletniego leczenia zespołu stopy cukrzycowej. Choruję na cukrzycę od dziesięciu lat, obecnie pobieram insulinę. Oprócz tego mam miażdżycę i nadciśnienie tętnicze. 

Jestem emerytem, mieszkam w domu pomocy społecznej od trzech miesięcy. Do domu wracam na weekendy, aby spędzić czas z córką i jej rodziną. Sam wolałem przeprowadzić się do domu pomocy społecznej, ponieważ nie chcę być ciężarem dla bliskich. Poza tym mogę tu spędzać czas z innymi mieszkańcami, którzy są w moim wieku i mają swoje pasje. Lubię wracać do córki na weekend. Ma ona piękny ogród, to zasługa mojej zmarłej żony, która pracowała w nim przez lata. Ogrodnictwo było pasją żony, a teraz zamiłowanie to przejawia moja Hania. W tym ogrodzie mam też swoją drewutnię, w której co nieco obrabiam z drewna.

Na odciętą kończynę zakupiłem protezę. Jednak nawet gdy ją założę, to się na niej nie poruszam. Brakuje mi sił, zbyt szybko się męczę, ręce mam słabe. Poza tym dwa lata temu przeszedłem zawał serca, mam wszczepione stenty, a kardiolog zalecił mi umiarkowany wysiłek. Moja kochana córka bardzo mi pomaga, często pcha mój wózek, ja odpycham się prawą nogą i trochę próbuję napędzać wózek rękoma. 

Denerwuje mnie fakt, że we wszystkim jestem zależny od pomocy innych. Choćby takie wkładanie skarpet czy butów, niby prosta sprawa, a teraz wielki problem. Na protezę włożę but, ale na nogę zdrową już nie. No przecież wiadomo, że jak ktoś lubi dobrze zjeść, to i brzuszek ma. A przez to nie mogę dosięgnąć do stopy. Lata dobrego jedzenia”.

Cele terapii zawarte w programie terapeutycznym:

  • Trening samoobsługi: Nauka umiejętności wkładania skarpetek.

  • Rehabilitacja: Nauka prawidłowego obciążania kończyny dolnej prawej (amputowanej) przy wykorzystaniu zaopatrzenia ortopedycznego - protezy kończyny dolnej i, lub balkonika przedniego, tylnego

  • Trening kulinarny: Nauka planowania posiłków według zasad zdrowego odżywiania w celu wprowadzenia diety odpowiedniej dla osób chorujących na cukrzycę.

RnsjUgt2dnsPz2
Ćwiczenie 1
Na podstawie prezentacji Pana Miłosza oraz przedstawionych celów terapii zawartych w programie terapeutycznym wybierz pracownię odpowiednią dla mieszkańca domu opieki społecznej. Weź pod uwagę, że dzięki udziałowi w zajęciach we wskazanej przez Ciebie pracowni mężczyzna powinien stać się bardziej samodzielny.
RKngOpZVwX9IR1
Ćwiczenie 2
W pracowni czynności życia codziennego możesz nauczyć Pana Miłosza różnych aktywności. W trakcie terapii okazuje się, że pomimo zastosowania rozmaitych technik wkładania skarpetki mieszkaniec domu pomocy społecznej nie potrafi poradzić sobie z tą czynnością, nawet korzystając z chwytaka do skarpetek/butów. Zastanów się, jaki inny sprzęt możesz zaproponować Panu Miłoszowi.

Marta Migocka

Prezentacja pacjenta

Imię i nazwisko kandydata: Marta Migocka

Wiek: dwadzieścia osiem lat

Diagnoza: zespół Downa

Stopień niepełnosprawności zgodnie z posiadanym orzeczeniem: niepełnosprawność ruchowa i niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym

Komunikacja: aktywna mowa czynna i bierna

Pacjentka mówi o swoim problemie: „Na imię mi Marta, mam dwadzieścia osiem lat i jestem uczestniczką warsztatów terapii zajęciowej w Rzeszowie. W dzieciństwie rozpoznano u mnie zespół Downa. Rodzice bardzo mnie wspierają. To dlatego uczęszczałam do szkoły integracyjnej. Nie miałam najlepszych stopni, ale bardzo lubiłam historię i język polski. Pani od polskiego mówiła o mnie, że ja lepiej mówię, niż piszę, bo nigdy nie może odczytać moich gryzmołów. Zresztą prace w kuchni też nie najlepiej mi wychodzą, najczęściej tylko asystuję mamie - podaję przyprawy lub nalewam wody do garnków. Moim największym problemem jest brak sprawności w rękach, słabo mi wychodzą prace techniczne, zwłaszcza te wymagające dokładności. To mnie zawsze stresuje”.

Cele terapii zawarte w programie terapeutycznym:

  • Trening samoobsługi: Nauka zapinania guzików w swetrze

  • Trening kulinarny: Nauka umiejętności przygotowania sałatki wiosennej (sałata lodowa, pomidor, ogórek zielony, sos winegret)

  • Pracownia ceramiczna: Nauka wytwarzania i ozdabiania misy na owoce

R1WH4YfClARwO3
Ćwiczenie 3
Dzisiaj przeprowadzisz zajęcia grupowe dla uczestników w pracowni kulinarnej. Razem przygotujecie sałatkę wiosenną. Znasz umiejętności chwytne Pani Marty, wiesz, że ma ona kłopoty z koordynacją rąk. Wybierz narzędzia, dzięki którym Pani Marta poradzi sobie z przyrządzeniem posiłku, głównie z krojeniem warzyw. Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
R2OxNMxdxkTLd
Ćwiczenie 4
Na zajęciach w pracowni kulinarnej dochodzi do konfliktu między Panią Martą a jednym z uczestników warsztatów terapii zajęciowej, Panem Markiem. Okazuje się, że przygotowując sałatkę wiosenną, Pani Marta używa szatkownicy do warzyw. Pan Marek również chce skorzystać z tego urządzenia i zaczyna wyrywać je Pani Marcie z rąk. Zastanów się, jak można postąpić w takiej sytuacji oraz czego należy unikać.

Piotr Gżegżółka

Prezentacja pacjenta

Imię i nazwisko kandydata: Piotr Gżegżółka

Wiek: trzydzieści sześć lat

Diagnoza: hemiplegia spastyczna lewostronna

Stopień niepełnosprawności zgodnie z posiadanym orzeczeniem: niepełnosprawność ruchowa i niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym, epilepsja

Komunikacja: aktywna mowa czynna i bierna

Pacjent mówi o swoim problemie mało wyraźnym głosem: „Mam trzydzieści sześć lat. Od urodzenia cierpię na niedowład lewostronny kończyny górnej i dolnej. Odkąd pamiętam, uczęszczam na zajęcia z fizjoterapeutą. Dzięki rehabilitacji poruszam się samodzielnie za pomocą kuli ortopedycznej. W zeszłym roku przeszedłem zabieg z wykorzystaniem toksyny botulinowej, który rozluźnił mięśnie lewej kończyny górnej. Znów poruszam lewą ręką, jednak ruch ten jest bardzo słaby, nic nie mogę tą dłonią złapać, nie mam w niej siły. Cały czas ktoś musi mi pomagać. To nie jest fajne. Lubię majsterkować z tatą lub kumplami. A w wolnych chwilach gram w gry planszowe”.

Cele terapii zawarte w programie terapeutycznym:

  • Trening samoobsługi: Nauka składania ubrań

  • Trening kulinarny: Nauka umiejętności przygotowania spaghetti bolognese

  • Pracownia stolarska: Nauka umiejętności posługiwania się wkrętarką

Zasady pierwszej pomocy przy ataku epilepsji

Jeżeli jesteś świadkiem napadu drgawek (napadu epilepsji), pomóż poszkodowanemu, zamiast stać bezczynnie. W czasie ataku zadbaj, aby w okolicy poszkodowanego nie znajdowały się żadne niebezpieczne przedmioty (na przykład krzesło, nóż, wiertarka), mogą one zrobić krzywdę uczestnikowi WTZ. Ponadto zabezpiecz głowę poszkodowanego, ale nie trzymaj jej z całych sił. Możesz podłożyć poduszkę lub materac, żeby uderzenia głowy o podłogę były amortyzowane.
Po ataku udrożnij drogi oddechowe poszkodowanego, oceń, czy oddycha. Jeżeli poszkodowany oddycha, sprawdź, czy na jego ciele nie znajdują się rany, czy nie doszło do krwotoku lub innego obrażenia. Ułóż poszkodowanego w pozycji bezpiecznej. Poczekaj przy nim, aż odzyska on świadomość. Jeśli poszkodowany nie odzyskuje przytomności lub ponownie wystąpił u niego napad epilepsji, wezwij karetkę.

R1VVJSh1EWk6E2
Ćwiczenie 5
Ruch supinacyjny ręki Pana Piotra jest ograniczony do kilkunastu stopni w stawie promieniowo-nadgarstkowym. Ograniczona jest siła mięśniowa, która została określona na trzy według skali Lovetta.
Podczas zajęć w pracowni czynności życia codziennego Pan Piotr próbuje złożyć spodnie i koszulkę, jednak ze względu na obniżoną siłę mięśniową czynność ta nie jest dla niego łatwa. W związku z tym Pan Piotr prosi Cię o pomoc. Wybierz sprzęt, który ułatwi Panu Piotrowi ten rodzaj aktywności.
R1IMu5kagh9h52
Ćwiczenie 6
W drugim tygodniu zajęć Pan Piotr bierze udział w zajęciach w pracowni stolarskiej. Okazuje się, że jest to związane z różnymi emocjami. Pod ich wpływem dochodzi u Pana Piotra do napadu epilepsji. Zastanów się, jak udzielić mu pierwszej pomocy. Ułóż w odpowiedniej kolejności czynności, które wykonujesz.

Powiązane ćwiczenia