E-materiały do kształcenia zawodowego

Prowadzenie terapii

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Prowadzenie terapii zajęciowej

GRA EDUKACYJNA

1
1
Instrukcja obsługi gry edukacyjnej

Gra edukacyjna “Prowadzenie terapii zajęciowej” rozpoczyna się ekranem startowym. Za pomocą przycisku Start, gracz przechodzi do ekranów z opisem celów, zasad gry i wyboru postaci, którą będzie grać. Poruszanie się między tymi ekranami umożliwiają przyciski Dalej.

Każdy tekst oznaczony ikoną Włącz/wyłącz dźwięk jest czytany przez lektora. Gracz ma możliwość wielokrotnego odsłuchania nagrania.

Gra polega na wcielaniu się w rolę terapeuty zajęciowego. Po zapoznaniu się z charakterystyką funkcjonowania przykładowego uczestnika zajęć z terapii grupowej, gracz podejmuje decyzje dotyczące doboru odpowiedniego sprzętu lub kolejności wykonywania czynności przez uczestników warsztatów terapii zajęciowej. Nie ma możliwości pominięcia pytania. Gracz ma 3 próby.

Po kliknięciu przycisku Dalej na ekranie wyświetlają się trzy poziomy, tylko pierwszy jest aktywny. Następnie gracz przechodzi do planszy startowej etapu i kolejno do opisu sytuacji oraz pytania, na które ma odpowiedzieć. Po zaznaczeniu odpowiedzi i kliknięciu przycisku Sprawdź, gracz otrzymuje informację zwrotną o poprawności wykonania zadania. Klikając przycisk Dalej, gracz przechodzi do następnego opisu z pytaniem. Za każde poprawne podjęcie decyzji za pierwszym razem, gracz otrzymuje 3 punkty, w drugiej próbie - 1 punkt.

W grze pojawiają się elementy zaskoczenia - pytania z gwiazdką. Za poprawne podjęcie decyzji, gracz otrzymuje 5 punktów. Jeśli popełni błąd - 0 punktów, bez możliwości poprawy swojej odpowiedzi.

Aby ukończyć grę, należy przejść wszystkie etapy.

R13asJqUtJY7U
Przyciski funkcyjne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
RAHd2frs7EIsp1
Prowadzenie terapii zajęciowej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Pracownia czynności życia codziennego

R1BFAGurzMeQl3
Ćwiczenie 1
Na poprzednich zajęciach w pracowni kulinarnej uczestnicy warsztatów terapii zajęciowej stwierdzili, że chcieliby ugotować zupę tajską. W dniu poprzedzającym zajęcia obejrzeli bowiem film o Azji i potrawach spożywanych w tamtym regionie świata. W związku z tym postanawiasz wykorzystać zainteresowanie podopiecznych i decydujesz, że na zajęciach w pracowni życia codziennego nauczysz uczestników warsztatów terapii zajęciowej szukania informacji o nowych przepisach oraz sporządzenia listy zakupów. Przed rozpoczęciem zajęć musisz przygotować salę oraz niezbędne do ich przeprowadzenia materiały. Zastanów się, gdzie uczestnicy WTZ mogą w najprostszy sposób znaleźć przepis na zupę tajską. Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
RKrlp1UPnXI2N1
Ćwiczenie 2
Niestety jeden z uczestników zajęć zabrudził tłuszczem kartkę z przepisem. Uporządkuj etapy przygotowania potrawy i spróbuj odtworzyć przepis na zupę, aby pomóc uczestnikom w kontynuowaniu wykonywania zadania w pracowni kulinarnej.
RC3ubFgE0EVrl1
Ćwiczenie 3
Chcesz z uczestnikami warsztatów terapii zajęciowej sporządzić listę zakupów, aby mogli oni przygotować się do następnych zajęć. Pragniesz też pomóc podopiecznym w wyborze odpowiednich sprzętów kuchennych. Jeden z uczestników ma trudności z przypomnieniem sobie poszczególnych nazw. Połącz w pary nazwy składników i sprzętów kuchennych oraz podpowiedzi, których możesz użyć, aby naprowadzić go na właściwą odpowiedź.

Pracownia kulinarna

RzBMaT0M4OP4l3
Ćwiczenie 4
Dzisiaj przeprowadzisz zajęcia kulinarne. W trakcie zajęć uczestnicy powinni mieć możliwość rozwijania i doskonalenia umiejętności niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu, między innymi takich jak: przygotowanie posiłku, posługiwanie się narzędziami i urządzeniami kuchennymi, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, mycie naczyń kuchennych, podawanie posiłku. Twoim zadaniem jest przygotowanie sprzętów niezbędnych do ugotowania i podania zupy tajskiej. Odwołaj się do przepisu i sposobu przygotowania zupy, a następnie wybierz sprzęty, których potrzebujesz. Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
RIbkMnumA9rCf3
Ćwiczenie 5
Zadbaj o bezpieczeństwo uczestników. Przygotuj pracownię, wyeliminuj czynniki, które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu osób biorących udział w zajęciach. Co należy zrobić? Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
RAlKcUD8pFePW2
Ćwiczenie 6
Uczestnicy warsztatów terapii zajęciowej wchodzą do pracowni kulinarnej z zakupami, które zrobili na poprzednich zajęciach przeprowadzonych w pracowni życia codziennego. Przedstawiasz temat zajęć: „Przygotowanie zupy tajskiej”. Uczestnicy wypakowują swoje zakupy. Przypominasz podopiecznym zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w pracowni, a następnie omawiasz przepis na zupę tajską, czytasz cały przepis oraz tłumaczysz krok po kroku, jak przyrządzić potrawę. Po ugotowaniu zupy wszyscy razem spożywają posiłek, jednak jeden z uczestników siedzi bezczynnie. Okazuje się, że kiedy próbował nabierać jedzenie łyżką, nie potrafił utrzymać jej w pozycji supinacyjnej. Uczestnik ma też ograniczony zakres ruchu w kompleksie barkowym. Dlatego wylewa zupę poza talerz. Wybierz przedmiot, który zaproponujesz uczestnikowi WTZ, by ułatwić mu zjedzenie zupy.
RCmIogsHVerSL2
Ćwiczenie 7
Po zjedzeniu zupy uczestnicy muszą posprzątać i umyć naczynia. W jakiej kolejności powinni oni wykonać poszczególne zadania?

Pracownia ogrodniczo‑gospodarcza

R1AfeAOYRTe2n3
Ćwiczenie 8
Dzisiaj przeprowadzisz zajęcia w pracowni ogrodniczo-gospodarczej. W trakcie zajęć uczestnicy powinni mieć możliwość rozwijania i doskonalenia umiejętności posługiwania się sprzętem używanym do prac ogrodniczo-gospodarskich. Zakres czynności wykonywanych w ogrodzie i gospodarstwie powinien być dostosowany do indywidualnych zasobów uczestników. Należy też zapoznać ich z przepisami, zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Planując przeprowadzenie zajęć w pracowni ogrodniczo-gospodarczej, zapoznaj się z niezbędnymi sprzętami, które stanowią wyposażenie pracowni ogrodniczo-gospodarczej. Zadbaj o bezpieczeństwo uczestników. Przygotuj pracownię, wyeliminuj czynniki, które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu osób biorących udział w zajęciach. Co należy zrobić? Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
R1cE8H8mXOqct3
Ćwiczenie 9
W trakcie wykonywanych prac w pracowni jeden z pracowników włączył piłę motorową, aby uporządkować drewno znajdujące się przed budynkiem. Dźwięk i wibracje urządzenia wywołały atak padaczki u jednego z uczestników. Jego ciało napięło się, następnie pojawiły się drgawki. Co trzeba zrobić, by udzielić choremu pierwszej pomocy według standardów postępowania? Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
RVVHUYOKwUWt73
Ćwiczenie 10
Na pytanie, co trzeba po kolei zrobić podczas sadzenia roślin w doniczkach, pięć osób odpowiada jednocześnie; podają one, w różnej kolejności, co należy robić, sadząc rośliny doniczkowe. Wybierz strategie terapeutyczne, które możesz zastosować, aby uspokoić grupę i każdego dopuścić do głosu. Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
R1OBp0brxVuXW3
Ćwiczenie 11
Podczas sadzenia kwiatów jeden z uczestników pobrudził sobie koszulę i ręce, gdyż rękawiczki rozerwał w trakcie oczyszczania łopatki, a podwinięty rękaw się osunął. Ponieważ uczestnik ma nadwrażliwość taktylną, zaczyna używać wulgaryzmów, pokrzykiwać. Zastanów się, jak możesz wesprzeć go w tej sytuacji. Co należy zrobić? Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.

Powiązane ćwiczenia