E-materiały do kształcenia zawodowego

Prowadzenie terapii

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Etapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej

SCHEMAT INTERAKTYWNY

1

Spis treści

2

W każdej przedstawionej poniżej ilustracji interaktywnej znajduje się jeden lub więcej punktów interaktywnych. Po kliknięciu takiego punktu pojawia się ramka z tekstem oraz z nagraniem dźwiękowym z nim tożsamym.

Kompetencje i czynności zawodowe terapeuty zajęciowego

1
RiecL8ohF3HkT1
Kompetencje i czynności zawodowe terapeuty zajęciowego
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zdjęcie przedstawia pracownię garncarską. Nauczycielka uczy podopieczną lepienia w glinie. Obie mają na sobie fartuchy robocze. Z tyłu widoczne są regały z ceramiką.

Treść punktu interaktywnego:

Kompetencje terapeuty zajęciowego niezbędne do prowadzenia terapii:

  • budowanie relacji terapeutycznych z podopiecznym, jego rodziną, środowiskiem i zespołem wielodyscyplinarnym;

  • rozpoznawanie i diagnozowanie potrzeb biopsychospołecznych oraz stanu funkcjonalnego podopiecznego przez terapeutę zajęciowego we współpracy z zespołem wielodyscyplinarnym;

  • planowane indywidualnego i grupowego programu lub działań terapeutycznych na podstawie diagnozy terapeutycznej uwzględniającej możliwości, potrzeby, zainteresowania i sposób funkcjonowania podopiecznego, jego środowisko i specyfikę placówki;

  • organizowanie działań w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego podopiecznego oraz jego integracji społecznej i zawodowej;

  • ewaluacja procesu terapeutycznego na podstawie dokumentacji i oceny prowadzonej terapii zajęciowej.

Czynności zawodowe terapeuty niezbędne do prowadzenia terapii:

  • przygotowanie scenariusza zajęć w pracowni ceramicznej,

  • przygotowanie pracowni do prowadzenia zajęć,

  • przeprowadzenie zajęć terapeutycznych, dokumentacja przeprowadzonych zajęć.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Etapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej

Terapeuta zajęciowy przed przystąpieniem do zajęć opracowuje scenariusz zajęć w pracowni ceramicznej dla wybranej grupy uczestników – w tym przypadku dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Jest to jeden z dokumentów, które musi przygotować terapeuta. Zawiera on temat, cele zajęć, metody, techniki i narzędzia niezbędne do przeprowadzenia zajęć.

Wzór scenariusza zajęć z terapii zajęciowej
Rj5BH8FsfPerI

Wzór scenariusza zajęć z terapii zajęciowej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 89.65 KB w języku polskim

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Etap 1. Przygotowanie pracowni i stanowiska pracy do prowadzenia terapii

1
RxcQDxGcu0jqM1
Przygotowanie pracowni i stanowiska pracy do prowadzenia terapii
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zdjęcie przedstawia pracownię garncarską. Pośrodku znajdują się stoły z krzesłami. Z tyłu jest blat z przyrządami i narzędziami. Pod ścianami znajdują się regały z ceramiką. Na wieszaku wiszą fartuchy robocze.

Treść punktu interaktywnego:

Terapeuta ubiera się zgodnie z zasadami BHP, następnie przygotowuje pracownię do zajęć, zabezpiecza odpowiednią ilość materiałów (masy plastyczne, podkładki) i narzędzi (cykliny, szpatułki) oraz sprawdza poprawność działania urządzeń.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Etap 2. Przywitanie uczestników terapii i wyjaśnienia celu prowadzonych zajęć

1
R1WQdsUFdGlmz1
Przywitanie uczestników terapii i wyjaśnienia celu prowadzonych zajęć
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zdjęcie przedstawia terapeutkę i podopieczną w pracowni garncarskiej. Obie noszą fartuchy robocze. Podopieczna ulepiła niewielką miskę, która leży na stole. Terapeutka coś jej tłumaczy. W tle stoją regały z ceramiką.

Treść punktu interaktywnego:

Terapeuta wyjaśnia zasady panujące w pracowni oraz cel zajęć. Zachęca i motywuje uczestników do aktywnego udziału w zajęciach. Uczestnicy słuchają i zadają pytania dotyczące tematu oraz czynności, które będą wykonywać podczas zajęć.

Jak prawidłowo rozpocząć zajęcia?

Terapeuta wpuszcza do pracowni uczestników zajęć, uczestnicy stają przed terapeutą. Terapeuta pomaga im w zajęciu odpowiednich miejsc, przedstawia się i wita uczestników. Uczestnicy odpowiadają na przywitanie i wymieniają swoje imiona, także się witając.<br>Celem zajęć jest ulepienie doniczki z wałeczków gliny. Podczas zajęć wykorzystana zostanie metoda lepienia wałeczkowo‑wstążkowego. Nadaje się ona dla osób, które poradzą sobie motorycznie z wałkowaniem gliny, sklejaniem wałków razem i zacieraniem ich. Ta technika daje duże możliwości pracy, w tym opcję tworzenia form pustych w środku. Glina w tej metodzie dobrze pracuje, można stosować technikę doklejania kolejnych jej kawałków i kształtowania elementów rzeźby.<br>Terapeuta wyjaśnia zasady panujące w pracowni, konieczność zachowania porządku na stanowisku pracy, korzystanie ze swoich materiałów i narzędzi. Zaprasza uczestników do aktywnego udziału w zajęciach. Ci słuchają i zadają pytania dotyczące tematu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Etap 3. Prowadzenie terapii

1
R16HgbtpoiRUY1
Prowadzenie terapii
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zdjęcie przedstawia terapeutki i podopiecznych w pracowni garncarskiej. Wszyscy stoją przy blacie i wyrabiają miski. Mają na sobie fartuchy robocze.

Treść punktu interaktywnego:

W części zasadniczej zajęć terapeuta najpierw przedstawia uczestnikom kolejne etapy pracy, prezentuje piktogramy obrazujące poszczególne etapy wykonywania zadania, następnie motywuje i wspiera uczestników podczas zajęć. Uczestnicy powtarzają czynności poprzez naśladowanie terapeuty.

Jak wyglądają przykładowe zajęcia?

Uczestnicy siedzą przy stole z kompletem materiałów. Terapeuta stoi w taki sposób, że jest dla wszystkich dobrze widoczny. Prezentuje wypaloną w piecu ceramicznym doniczkę wykonaną metodą wałeczkowo‑wstążkową. Wyjaśnia, że wykonanie takiej doniczki jest celem zajęć. Stawia doniczkę na stole. Układa przed sobą glinę na podstawce i wyjaśnia konieczność pracy na podkładce. Obok kładzie cyklinę i szpatułkę. Tłumaczy, czym są te narzędzia. Zachęca uczestników do podobnego ułożenia narzędzi. Obserwuje, w razie potrzeby pomaga. Czeka, aż wszyscy uczestnicy będą mieli gotowe swoje stanowiska pracy. Uczestnicy obserwują prezentację gotowego wyrobu i słuchają instrukcji zastosowania materiałów i narzędzi, układają swoje narzędzia. W razie wątpliwości uczestnicy mogą swobodnie zadać pytania oraz prosić o indywidualny instruktaż.

Terapeuta zaczyna omawiać etapy pracy metodą wałeczkowo‑wstążkową, zapisuje poszczególne czynności na flipcharcie dostępnym w pracowni. Każdą czynność prezentuje i czeka, aż wszyscy uczestnicy powtórzą. W razie potrzeby tłumaczy i wspiera indywidualnie uczestnika. Uczestnicy oswajają się z materiałem i sposobem wyrabiania gliny.<br>Po zakończeniu prezentacji terapeuta zachęca i motywuje uczestników do zaangażowania i nadzoruje pracę. Uczestnicy starają się postępować zgodnie z instrukcjami prowadzącego zajęcia, wyrabiają, wałkują i sklejają wałeczki, łączą je ze sobą. Pracują indywidualnie na podkładkach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Etap 4. Podsumowanie i zakończenie terapii oraz uporządkowanie stanowiska pracy i pracowni

1
R1OyAks9vqVvA1
Podsumowanie i zakończenie terapii oraz uporządkowanie stanowiska pracy i pracowni
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zdjęcie przedstawia terapeutkę i podopieczne w pracowni garncarskiej. Każda podopieczna siedzi przy stole i wyrabia naczynie. Terapeutka stoi pochylona nad stołem i rysuje coś na kartce.

Treść punktu interaktywnego:

Ostatnia część zajęć obejmuje zakończenie oraz podsumowanie pracy oraz uporządkowanie stanowiska. Terapeuta omawia zajęcia z uczestnikami, chwali wykonaną pracę, a także dziękuje im za udział i zachęca do wzięcia udziału w kolejnych spotkaniach.

Jak prawidłowo zakończyć i podsumować zajęcia?

Terapeuta powiadamia o końcu zajęć. Informuje o zakończeniu pracy, objaśnia i pokazuje, w jaki sposób przenieść bezpiecznie gotowy wyrób na regał przy pomocy tacki. Po przeniesieniu wszystkich wyrobów uczestnicy sprzątają swoje stanowiska pracy, myją narzędzia i odkładają je na miejsce.

Wycierają stoły i porządkują podłogę w pomieszczeniu. Terapeuta nadzoruje pracę i wspomaga uczestników.

Kiedy wszystko jest posprzątane, uczestnicy zdejmują i odwieszają do garderoby fartuchy, a następnie zaproszeni przez terapeutę siadają przy stole. Terapeuta podsumowuje zajęcia, tłumacząc co wykonano, jaka technika została wykorzystana na zajęciach oraz z jakich materiałów, narzędzi i sprzętów skorzystano.

Chwali wykonaną pracę oraz motywuje i zachęca do uczestniczenia w kolejnych spotkaniach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Etap 5. Dokumentacja terapeutyczna

1
R3lJkNxzENtTy1
Dokumentacja terapeutyczna
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zdjęcie przedstawia osobę pracującą na laptopie. Wypełnia tabelę.

Treść punktu interaktywnego:

Dokumentacja terapeutyczna obejmuje kartę przebiegu zajęć oraz scenariusz zajęć.

Scenariusz zajęć terapeuta przygotowuje przed rozpoczęciem zajęć a Kartę Przebiegu Zajęć Uczestnika niezwłocznie po ich zakończeniu.

Karta Przebiegu Zajęć zawiera imię i nazwisko uczestnika, nazwę pracowni, cel terapii, rodzaj wytworu lub rodzaj nauczanej umiejętności, datę prowadzonych zajęć, opis wykonywanych w czasie tych zajęć czynności oraz podpis terapeuty.

Wzór karty Przebiegu Zajęć
R1UFO05Mo3VrY

Wzór Karty Przebiegu Zajęć
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 94.22 KB w języku polskim
Przykładowa Karta Przebiegu Zajęć
R1d5z0fgzWjiC

Przykładowa Karta Przebiegu Zajęć
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 115.96 KB w języku polskim
Przykładowy scenariusz zajęć z terapii zajęciowej dla grupy pięciu osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umierkowanym
RcA1rKdu20Mvt

Przykładowy scenariusz zajęć z terapii zajęciowej dla grupy pięciu osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 136.56 KB w języku polskim

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Miejsce na notatki

ReNcIMegHyZBc

Powiązane ćwiczenia