Lesson plan (English)
Topic: Poland and the world during the Second World War - repeating Lesson
Target group
2nd‑grade students of high school
Core curriculum
Poland and the world during the Second World War – repeating the news Pupil:
1 . uses the basic terms of historical time: the period of the year, ep, millennium, age, year; assigns historical facts to dates; calculates the passage of time and places them on the chronological line; sees the relationship of the present with the past.
2 . answers simple questions posed to the source text, plan, maps, illustrations; obtains information from various sources and selects and organizes them; raises questions about the causes and effects of the analyzed historical and contemporary events.
3 . creates a short statement about the character and historical event, using the concepts learned; presents his own position and tries to justify it.
General aim of education
Repetition and consolidation of vocabulary and shaping conversational skills in the areas listed in the core curriculum
Key competences
communication in foreign languages;
digital competence;
learning to learn.
Methods/techniques
activating
discussion.
expository
talk.
programmed
with computer;
with e‑textbook.
practical
exercices concerned.
exposing
exposition.
Forms of work
individual activity;
activity in pairs;
activity in groups;
collective activity.
Teaching aids
e‑textbook;
notebook and crayons/felt‑tip pens;
interactive whiteboard, tablets/computers.
Lesson plan overview
Before classes
Before the planned repetitive lesson, the teacher asks all students to recall the material of the e‑textbook from the , and the selected ones, to prepare a crossword, based on the generator included in the abstract, for colleagues to work during the lesson.
Introduction
The teacher states the subject of the lesson, explains the aim of the lesson and together with students determines the success criteria to be achieved.
The teacher reminds the participants of the classes what subject area the lesson will concern.
Realization
Students display interactive crosswords on the interactive board. The task of the others is to guess individual passwords. After each crossword, students assess the questions based on the technique of lights (whether they are clear, logically formulated). The teacher assesses questions in terms of language and provides feedback.
Exercise 1. Asking questions. Students use the form to write questions addressed to a friend in order to check the understanding of the text being heard.
Exercise 2. Students, using the generator included in the abstract, prepare a test question for a friend based on a text fragment.
On the map, students independently perform the task indicated in the command.
Expanding and enriching English vocabulary in the issues covered in the lesson - students perform language exercise included in the abstract.
The teacher makes sure that the task has been correctly completed and gives feedback.
Summary
The student indicated by the teacher sums up the lesson, telling what he has learned and what skills he/she has been practicing.
Homework
Prepare 5 questions about the area that could be found on the test of the lesson.
The following terms and recordings will be used during this lesson
Terms
Totalitaryzm – system rządów politycznych połączony z uzasadniającą jego istnienie ideologią, która głosi całkowite podporządkowanie jednostki i pełną kontrolę przez państwo społeczeństwa.
Autorytaryzm – system rządów, w którym władza skoncentrowana jest w ręku cieszącego się autorytetem przywódcy, najczęściej opierającego swoje rządy na wojsku. Decyzje są zatwierdzany przez kontrolowany przez władzę parlament. W odróżnieniu od totalitaryzmu, w państwa autorytarnych nie stosuje się terroru i kontroli na masową skalę.
Militaryzm – dążenie do realizacji celów na drodze działań wojennych, w której wojsko wywiera decydujący wpływ na politykę.
Wielki kryzys – największy kryzys gospodarczy w XX wieku. Rozpoczął się w USA w 1929 roku i trwał do 1933. Objął swym zasięgiem prawie cały świat.
Azja dla Azjatów – głoszone przez propagandę japońską hasło nieakceptowania obcokrajowców.
Pakt antykominternowski – układ z 25.11.1936 zawarty między Niemcami i Japonią, którego celem było zwalczanie działań partii komunistycznych.
Przestrzeń życiowa (Lebensraum) – nacjonalistyczna i rasistowska niemiecka koncepcja polityczna zakładająca i usprawiedliwiająca ekspansję terytorialną Niemiec dla zdobycia niezbędnej przestrzeni do życia.
Aneksja – zagarnięcie i przyłączenie, najczęściej siłą, przez jedno państwo części lub całości terytorium innego państwa. Dokonywana jest najczęściej w wyniku wygranej wojny.
Pakt Ribbentrop‑Mołotow - porozumienie zawarte między ZSRR i III Rzeszą 23 sierpnia 1939 r., jego tajny protokół przewidywał m.in. podział ziem polskich.
Faszyzm – doktryna polityczna i ustrojowa powstała na początku lat 20. XX we Włoszech. Głosiła kult państwa i solidaryzm społeczny, występując przeciwko demokracji, liberalizmowi i pluralizmowi politycznemu. Był ustrojem totalitarnym.
Nazizm – narodowy socjalizm, rasistowska, antydemokratyczna, antysemicka i antykomunistyczna ideologia stworzona i głoszona przez NSDAP – partię Adolfa Hitlera. Głosiła hasła wyższości rasy germańskiej nad innymi ludźmi.
Komunizm – ideologia głosząca powstanie jednej klasy społecznej, likwidację własności prywatnej i wspólny podział dóbr. Miała obalić istniejące ustroje polityczne i wprowadzić utopijny model państwa pozbawionego ucisku i wyzysku innych.
Ultimatum – żądanie wysunięte przez jedno państwo wobec drugiego wzywające do spełnienia określonych żądań pod groźbą wybuchu wojny lub innych sankcji. Stawiane jest przeważnie w sytuacji, gdy zawiodą inne formy dyplomatyczne.
Legion Condor – niemiecka jednostka wojskowa walcząca po stronie gen. Francisco Franko w wojnie domowej w Hiszpanii. Najbardziej znana jest z udziału w bombardowaniu Guerniki.
Caudillo – termin oznaczający przywódcę politycznego lub wojskowego używany przez dyktatora w Hiszpanii za czasów rządów gen. Francisco Franko.
Mobilizacja – postawienie armii w stan najwyższej gotowości bojowej oraz przygotowanie gospodarki i administracji państwowej do wybuchu wojny. Ogłasza się ją w momencie zagrożenia państwa konfliktem zbrojnym.
Sojusz – układ dwóch lub więcej państw lub organizacji, który ma doprowadzić do wspólnego zamierzonego celu.
wojna obronna – działania zbrojne, których celem jest obrona przed najeźdźcą.
Blitzkrieg – inaczej wojna błyskawiczna, termin oznaczający szybki i zmasowany atak siłami zbrojnymi, najczęściej wszystkich typów (lotnictwo, marynarka, wojska lądowe), w celu zajęcia kraju.
Ofensywa – gwałtowne uderzenie w przeciwnika, mające na celu przełamanie jego obrony i wdarcie się w głąb jego wojska lub terenu.
Luftwaffe – niemieckie lotnictwo wojskowe.
Wermacht – siły zbrojne III Rzeszy z lat 1935‑1945, w jej skład wchodziła armia lądowa, lotnictwo i marynarka wojenna.
Armia Czerwona – siły zbrojne Rosji Radzieckiej w latach 1918‑1946.
Dziwna wojna – określenie sytuacji trwającej od września 1939 do maja 1940 r. wojny na froncie zachodnim. Gdzie po formalnym wypowiedzeniu wojny przez Wielką Brytanię i Francję nie nastąpiły działania zbrojne.
Westerplatte – półwysep, na którym znajdowała się polska eksklawa (część terytorium) ze składnicą amunicji i jednostką wojskową. Symbol bohaterskiej obrony w czasie kampanii wrześniowej 1939 r. Jednostka skapitulowała dopiero po 7 dniach ciągłych ataków niemieckich, w obliczu ogromnej przewagi wroga i braku amunicji.
Kresy Wschodnie – określenie wschodnich terenów Rzeczypospolitej w okresie międzywojennym, stanowiących dzisiaj ziemie należące do Ukrainy, Białorusi i Litwy.
Kapitulacja – poddanie się części lub całości wojska przeciwnikowi. Może być bezwarunkowa lub pod pewnymi wcześniej ustalonymi warunkami. Najczęściej kończy konflikt zbrojny.
Ruch oporu – oddziały, których celem jest walka z okupantem kraju najczęściej sposobami partyzanckimi. Swoją działalność rozpoczynają najczęściej po zaprzestaniu regularnych działań wojennych.
Okupacja – czasowe zajęcie jakiegoś terenu (np. państwa) przez wrogie siły i wprowadzenie tam swojej władzy.
Front – terytorium, na którym walczą ze sobą wrogie armie.
Naloty dywanowe – zmasowany atak bombowy mający na celu całkowite zniszczenie danego obszaru lub celu, bez wybierania konkretnych obiektów. Taktyka ta była stosowana głównie podczas II wojny światowej.
Kontrybucja – danina nałożona na przegraną w wojnie stronę, np. państwo.
Holokaust – zaplanowany, instytucjonalnie zorganizowany i systematycznie przeprowadzony przez nazistowskich Niemców i ich pomocników mord na prawie 6 milionach europejskich Żydów w latach II wojny światowej.
Wielka Trójka – określenie przywódców mocarstw alianckich podczas II wojny światowej (Stanów Zjednoczonych – Roosevelt; Wielkiej Brytanii – Churchill; ZSRR - Stalin), którzy omawiali sprawy wojenne i kształt przyszłego świata na konferencjach międzynarodowych w Teheranie (1943), Jałcie i Poczdamie (obie 1945).
Sojusznicza Rada Kontroli – urząd powołany do życia po kapitulacji Niemiec w maju 1945 r., w skład którego wchodzili przedstawiciele zwycięskich mocarstw – Wielkiej Brytanii, USA, ZSRR oraz Francji. Był najwyższym organem prawodawczym i administracyjnym działającym na terenie okupowanych Niemiec. Jego powołanie przewidziano na konferencji w Jałcie w lutym 1945 r.
Migracja – proces przemieszczania się ludności związany ze zmianą ich zamieszkania lub czasowego pobytu. Możemy podzielić ją na wewnętrzną – w granicach państwa/obszaru lub zewnętrzną.
Deportacja – przymusowe przesiedlenie (wywózka), najczęściej do odległego miejsca, połączone z ograniczeniem wolności.
Mocarstwo – państwo posiadające silny potencjał gospodarczy i ekonomiczny, które pozwalają mu na pełnienie dominującej roli w swoim regionie lub na całym świecie (supermocarstwo).
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie słówka: The International Military Tribunal in Nuremberg
Międzynarodowym Trybunałem Wojskowym w Norymberdze – międzynarodowy organ sądowniczy powołany po zakończeniu II wojny światowej w celu osądzenia i ukarania zbrodni wojennych dokonanych przez obywateli Rzeszy Niemieckiej. Działał od listopada 1945 do października 1946 r.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie słówka: International Military Tribunal for the Far East in Tokyo
Międzynarodowy Trybunał Wojskowy dla Dalekiego Wschodu w Tokio – międzynarodowy organ sądowniczy powołany po zakończeniu II wojny światowej w celu osądzenia i ukarania zbrodni wojennych dokonanych przez obywateli Cesarstwa Japonii.
ONZ – Organizacja Narodów Zjednoczonych – organizacja międzynarodowa, następczyni Ligii Narodów, powstała w październiku 1945 r. Jej głównymi celami są zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego, rozwój współpracy między narodami oraz promocja przestrzegania praw człowieka.
Pakt Ribbentrop‑Mołotow - porozumienie zawarte między ZSRR i III Rzeszą 23 sierpnia 1939 r., jego tajny protokół przewidywał m.in. podział ziem polskich.
Generalne Gubernatorstwo – utworzone na części ziem polskich, nie wcielonych do III Rzeszy jednostka terytorialna nad którą władzę cywilną i wojskową sprawowały hitlerowskie Niemcy.
Germanizacja – element polityki niemieckiego okupanta, którego celem było wynarodowienie podbitych narodów. Proces ten polegał na przyswajaniu (często pod przymusem) języka i kultury niemieckiej.
Roboty przymusowe – prace wykonywane przez pracowników wbrew swojej woli, za którą nie otrzymują oni wynagrodzenia lub było ono bardzo niewielkie.
Lebensraum – dosłownie przestrzeń życiowa; nacjonalistyczna i rasistowska niemiecka koncepcja polityczna zakładająca i usprawiedliwiająca ekspansję terytorialną Niemiec dla zdobycia niezbędnej przestrzeni do życia.
Deutsche Volksliste – niemiecka lista narodowościowa podzielona na 4 kategorie oznaczające stopień pochodzenia niemieckiego. Osoby wpisane na Volkslistę, w zależności od kategorii, miały pewne przywileje w porównaniu z ludnością polską.
Prasa gadzinowa – polskojęzyczna prasa wydawana pod kontrolą okupanta w miejsce zlikwidowanych polskich tytułów. Wychwalała politykę okupanta i jego dokonania.
Represje – niesprawiedliwe kary nakładane przez państwo wobec obywateli lub prześladowania w formie odwetu na jakiejś grupie.
Prześladowania – celowe nękanie, szykanowanie i wyrządzanie krzywdy wybranym osobom lub grupie osób, którego celem jest ich upokorzenie lub wyniszczenie.
Hitlerjugend – niemiecka, nazistowska organizacja młodzieżowa o charakterze paramilitarnym mająca służyć szkoleniu i rekrutowaniu przyszłych członków bojówek Oddziałów Szturmowych (SA).
Łapanka – potoczne określenie dla zatrzymań przypadkowych mieszkańców miast przez Niemców w czasie II wojny światowej w celu ich przesiedlenie, wysłania na roboty przymusowe lub uwięzienia.
Tajne komplety – określenie nielegalnych zajęć i wykładów organizowanych poza szkołami w okresie zaborów lub okupacji. Najczęściej odbywało się w prywatnych domach.
Propaganda – celowe działania, które mają doprowadzić do określonych zachować i poglądów. Służy ona do upowszechnienia dogodnych informacji dla nadawcy. W języku potocznym synonim kłamstwa i manipulacji.
Paszportyzacja – obowiązek uzyskania paszportu (dowodu osobistego) przez każdego mieszkańca okupowanych terenów, który ukończył 16 lat.
Nacjonalizacja – inaczej upaństwowienie, przejęcie przez państwo majątków, przedsiębiorstw i kapitału prywatnego.
Zbrodnia katyńska – zbrodnia popełniona przez policję polityczną Związku Radzieckiego na Polakach wiosną 1940 roku. Wzięci do niewoli Polacy (ponad 21 tys. ludzi) uznani za „wrogów władzy sowieckiej” zostali zamordowani strzałem w tył głowy. Przez 50 lat (1940‑1990) władze ZSRR zaprzeczały swojej odpowiedzialności za ten czyn.
Alianci – państwa walczące przeciwko Niemcom i ich sojusznikom podczas II wojny światowej.
Polskie Siły Zbrojne (PSZ) – polskie formacje wojskowe utworzone jesienią 1939 r. na Zachodzie Europy, na podstawie porozumień z Francją i Wielką Brytanią. Dowodził nimi Naczelny Wódz. Istniały do 1947 r., kiedy to zostały rozwiązane przez Brytyjczyków.
Internowanie – przymusowe aresztowanie i osadzenie osób w miejscu odosobnienia bez możliwości jego opuszczania.
Cyrk Skalskiego – potoczna nazwa Polskiego Zespołu Myśliwskiego biorącego udział w kampanii w Północnej Afryce w 1943 r. Swoją nazwę zawdzięcza dowódcy – Stanisławowi Skalskiemu.
Bitwa o Anglię – kampania lotnicza toczona między lotnictwem niemieckim i brytyjskim od lipca do października 1941 r. Jej celem była obrona Anglii przed atakami niemieckimi i planowanym desantem morskim. Zakończyła się zwycięstwem wojsk alianckich, co uniemożliwiło III Rzeszy desant na Wyspy Brytyjskie.
Układ Sikorski‑Majski – porozumienie z 30 lipca 1941 r. przywracające stosunki dyplomatyczne między Polską i ZSRR. Miał na celu rozpoczęcie współpracy i wspólną walkę w ramach koalicji antyhitlerowskiej.
Texts and recordings
Poland and the world during the Second World War - repeating Lesson
Links to the lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5