E-materiały do kształcenia zawodowego

Zakładanie i prowadzenie uprawy roślin ozdobnych w gruncie i pod osłonami

OGR.02. Zakładanie i prowadzenie upraw ogrodniczych - ogrodnik 611303 i technik ogrodnik 314205

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodzie ogrodnik (kod cyfrowy zawodu – 611303) i technik ogrodnik (kod cyfrowy zawodu – 314205): wykonywania prac związanych z prowadzeniem upraw roślin warzywnych, przyprawowych i grzybów jadalnych, roślin ozdobnych oraz sadowniczych. Tematyka e materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Uzyskanie kompetencji w kierunku wykonywania prac związanych z uprawą roślin ozdobnych w gruncie i pod osłonami.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionych zawodów: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji OGR.02. Zakładanie i prowadzenie upraw ogrodniczych:

E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia:

OGR.02.5. Prowadzenie produkcji roślin ozdobnych

Osoba ucząca się:

OGR.02.5.1) stosuje metody rozmnażania roślin ozdobnych:

  • OGR.02.5.1.1) opisuje sposoby rozmnażania roślin ozdobnych;

  • OGR.02.5.1.2) dobiera metody rozmnażania roślin ozdobnych do uprawianego gatunku;

  • OGR.02.5.1.3) przygotowuje nasiona do wysiewu;

  • OGR.02.5.1.4) wysiewa nasiona roślin ozdobnych;

  • OGR.02.5.1.5) produkuje rozsadę roślin ozdobnych;

  • OGR.02.5.1.6) wykonuje czynności związane z rozmnażaniem wegetatywnym roślin ozdobnych;

  • OGR.02.5.1.7) rozpoznaje nasiona oraz części wegetatywne służące do rozmnażania roślin ozdobnych.

OGR.02.5.2) prowadzi uprawę roślin ozdobnych w gruncie i pod osłonami:

  • OGR.02.5.2.1) opisuje gatunki roślin ozdobnych do upraw w gruncie i pod osłonami;

  • OGR.02.5.2.2) rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych uprawiane w gruncie i pod osłonami;

  • OGR.02.5.2.3) określa warunki uprawy roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami;

  • OGR.02.5.2.4) dobiera sposób uprawy do wymagań gatunku rośliny ozdobnej;

  • OGR.02.5.2.5) sadzi rośliny ozdobne w gruncie i pod osłonami;

  • OGR.02.5.2.6) wymienia zabiegi pielęgnacyjne wykonywane w uprawie różnych gatunków roślin ozdobnych;

  • OGR.02.5.2.7) wykonuje zabiegi pielęgnacyjne w uprawie różnych gatunków roślin ozdobnych.

OGR.02.5.6) stosuje nawożenie roślin ozdobnych w gruncie i pod osłonami:

  • OGR.02.5.6.1) klasyfikuje nawozy stosowane w produkcji roślin ozdobnych;

  • OGR.02.5.6.2) określa potrzeby nawozowe roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami;

  • OGR.02.5.6.3) dobiera nawozy do gatunku uprawianej rośliny ozdobnej w gruncie i pod osłonami;

  • OGR.02.5.6.4) dobiera terminy stosowania nawozów do rodzaju uprawy roślin ozdobnych;

  • OGR.02.5.6.5) wykonuje nawożenie roślin ozdobnych.

OGR.02.5.7) charakteryzuje sposoby zbioru roślin ozdobnych:

  • OGR.02.5.7.1) wymienia sprzęt do zbioru roślin

  • OGR.02.5.7.2) dobiera warunki przechowywania roślin ozdobnych w zależności od ich gatunku;

  • OGR.02.5.7.3) prowadzi zbiór i przechowywanie roślin ozdobnych.

OGR.02.5.8) charakteryzuje sposoby przygotowania roślin ozdobnych do transportu i sprzedaży:

  • OGR.02.5.8.1) wymienia sposoby przygotowania roślin ozdobnych do transportu;

  • OGR.02.5.8.2) dobiera typy opakowań do poszczególnych gatunków roślin ozdobnych;

  • OGR.02.5.8.3) wymienia czynności związane z przygotowaniem roślin ozdobnych do sprzedaży;

  • OGR.02.5.8.4) przygotowuje do sprzedaży rośliny ozdobne.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Sekwencje filmowe Wademekum uprawy roślin ozdobnychDUm6x8iN6Sekwencje filmowe Wademekum uprawy roślin ozdobnych

Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie sposobów rozmnażania roślin ozdobnych oraz wad i zalet różnych metod;

  • przygotowanie nasion do siewu;

  • przygotowanie terenu i podłoża pod uprawę różnych grup roślin ozdobnych uprawianych w gruncie (rośliny cebulowe, jednoroczne, byliny, drzewa i krzewy ozdobne);

  • omówienie sposobów sadzenia różnych grup roślin ozdobnych uprawianych w gruncie oraz pod osłonami;

  • omówienie rodzajów osłon stosowanych w uprawie roślin ozdobnych oraz możliwości automatyzacji procesów produkcji tych roślin;

  • charakteryzowanie wymagań roślin ozdobnych uprawianych pod osłonami;

  • analiza doboru i możliwości sterowania klimatem w uprawach roślin ozdobnych pod osłonami;

  • wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych roślin ozdobnych sadzonych w gruncie i pod osłonami;

  • omówienie sposobów zbioru roślin ozdobnych w zależności od charakteru produkcji (np. na kwiat cięty, na nasiona, na cebule, itd.) oraz sposobów przygotowania ich do transportu i sprzedaży.

Plansza interaktywna Rozmnażanie i uprawa roślin – wskazówkiDpHA2JDrUPlansza interaktywna Rozmnażanie i uprawa roślin – wskazówki

Praca z planszą interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie sposobów rozmnażania roślin ozdobnych oraz wad i zalet różnych metod;

  • przygotowanie nasion do siewu;

  • przygotowanie terenu i podłoża pod uprawę różnych grup roślin ozdobnych uprawianych w gruncie (rośliny cebulowe, jednoroczne, byliny, drzewa i krzewy ozdobne);

  • omówienie sposobów sadzenia różnych grup roślin ozdobnych uprawianych w gruncie oraz pod osłonami;

  • omówienie rodzajów osłon stosowanych w uprawie roślin ozdobnych oraz możliwości automatyzacji procesów produkcji tych roślin;

  • charakteryzowanie wymagań roślin ozdobnych uprawianych pod osłonami;

  • analiza doboru i możliwości sterowania klimatem w uprawach roślin ozdobnych pod osłonami;

  • wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych roślin ozdobnych sadzonych w gruncie i pod osłonami;

  • omówienie sposobów zbioru roślin ozdobnych w zależności od charakteru produkcji (np. na kwiat cięty, na nasiona, na cebule, itd.) oraz sposobów przygotowania ich do transportu i sprzedaży.

E‑book Praktyczny poradnik uprawy roślin ozdobnychDX5XGDQlLE‑book Praktyczny poradnik uprawy roślin ozdobnych

Praca z e‑bookiem wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie sposobów rozmnażania roślin ozdobnych oraz wad i zalet różnych metod;

  • przygotowanie nasion do siewu;

  • przygotowanie terenu i podłoża pod uprawę różnych grup roślin ozdobnych uprawianych w gruncie (rośliny cebulowe, jednoroczne, byliny, drzewa i krzewy ozdobne);

  • omówienie sposobów sadzenia różnych grup roślin ozdobnych uprawianych w gruncie oraz pod osłonami;

  • omówienie rodzajów osłon stosowanych w uprawie roślin ozdobnych oraz możliwości automatyzacji procesów produkcji tych roślin;

  • charakteryzowanie wymagań roślin ozdobnych uprawianych pod osłonami;

  • analiza doboru i możliwości sterowania klimatem w uprawach roślin ozdobnych pod osłonami;

  • wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych roślin ozdobnych sadzonych w gruncie i pod osłonami;

  • omówienie sposobów zbioru roślin ozdobnych w zależności od charakteru produkcji (np. na kwiat cięty, na nasiona, na cebule, itd.) oraz sposobów przygotowania ich do transportu i sprzedaży.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDQ49thFbOInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu zakładania i prowadzenia uprawy roślin ozdobnych w gruncie i pod osłonami.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD1AhOYuuySłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDU60ZU6AmPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDdgsgMgOyPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaD17hhKZx3Netografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej zakładania i prowadzenia uprawy roślin ozdobnych w gruncie i pod osłonami.

Instrukcja użytkowaniaDTvb84Pu3Instrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • sekwencje filmowe Wademekum uprawy roślin ozdobnych z ćwiczeniem 4;

  • plansza interaktywna Rozmnażanie i uprawa roślin – wskazówki z ćwiczeniami 6 i 8;

  • e‑book Praktyczny poradnik uprawy roślin ozdobnych z ćwiczeniami 1, 2, 3, 5, 7, 9, 10 i 11.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o zakładaniu i prowadzeniu uprawy roślin ozdobnych w gruncie i pod osłonami. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Sekwencje filmowe Wademekum uprawy roślin ozdobnych

Praca w parach

Przed emisją filmu nauczyciel prosi, aby w trakcie zapoznawania się z multimedium uczniowie w parach zanotowali najważniejsze ich zdaniem informacje dotyczące zakładania i prowadzenia upraw. Następnie sporządzają mapę myśli, w której powinny być zawarte sposoby rozmnażania się roślin ozdobnych (generatywne i wegetatywne) oraz zasady zakładania i prowadzenia upraw roślin ozdobnych w gruncie i pod osłonami. Na zakończenie uczniowie tworzą wspólną mapę myśli, przedstawiają swoje propozycje i wzajemnie je weryfikują.

2. Plansza interaktywna Rozmnażanie i uprawa roślin – wskazówki

Praca w grupach

Zespół klasowy zostaje podzielony na pięć grup. Każda z nich otrzymuje do opracowania w dowolnej formie zagadnienia:

  • grupa 1 – sposoby rozmnażania roślin ozdobnych, różnice między rozmnażaniem generatywnym a wegetatywnym, wady i zalety obu typów rozmnażania, przedstawienie co najmniej dwóch przykładów gatunków roślin rozmnażających się na ww. sposoby, działania, które należy podjąć na etapie przygotowań do siewu (np. pozyskanie nasion);

  • grupa 2 – kroki niezbędne przy zakładaniu upraw roślin ozdobnych w gruncie: wybór i przygotowanie terenu, sposoby sadzenia różnych grup roślin;

  • grupa 3 – działania, jakie należy podjąć w przypadku zakładania upraw roślin ozdobnych pod osłonami: wybór i przystosowanie podłoża, sposoby sadzenia roślin (ręczne, mechaniczne), rodzaje osłon i sposoby automatyzacji procesu produkcji w tych warunkach;

  • grupa 4 – zabiegi konieczne do skutecznego prowadzenia upraw roślin ozdobnych, w tym zabiegi pielęgnacyjne konkretnych gatunków roślin, działania związane ze zbiorami, transportem i sprzedażą;

  • grupa 5 – prowadzenie upraw roślin ozdobnych pod osłonami (z uwzględnieniem wymagań konkretnych gatunków roślin), przedstawia zasady ich pielęgnacji, zbierania, transportu i sprzedaży.

Uczniowie mogą posiłkować się informacjami z innych dostępnych źródeł, w tym internetowych. Po wyznaczonym czasie grupy kolejno prezentują efekty swojej pracy na forum klasy, a pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania.

3. E‑book Praktyczny poradnik uprawy roślin ozdobnych

Praca w grupach

Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do 5. Następnie zapoznają się z e‑bookiem w ten sposób, że każdy uczeń o numerze 1 analizuje pierwsze zagadnienie, każdy o numerze 2 – drugie itd.

Uczniowie łączą się w zespoły pięcioosobowe, według swojego numeru. Powstają więc grupy „jedynek”, „dwójek”, „trójek”, „czwórek” i „piątek”. Ich zadaniem jest przygotowanie notatki z części e‑booka odpowiadającej ich numerowi. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem prac.

Następnie tworzone są nowe grupy, przy czym ważne jest, aby w każdej z nich znalazły się osoby o numerach 1–5, dzięki temu każda osoba w grupie będzie mogła przybliżyć pozostałym przypisany sobie temat. Uczniowie uczą się od siebie nawzajem. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel pyta uczniów, czego się dowiedzieli i jak rozumieją poszczególne zagadnienia, a chętne/wybrane osoby udzielają odpowiedzi. W razie potrzeby nauczyciel koryguje je i uzupełnia.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

Materiały umożliwiają też uczniom pracę poza zajęciami, w trakcie przygotowywania się do zajęć lekcyjnych, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Sekwencje filmowe Wademekum uprawy roślin ozdobnych

Praca w grupach

Lekcja odwrócona. Uczniowie podzielieni na pięć zespołów mają za zadanie przygotować wyczerpującą notatkę z treści jednej sekwencji filmowej. Na zajęciach przedstawiają na forum klasy opracowane zagadnienia. Dzięki takiemu rozwiązaniu to sami uczniowie wprowadzają kolegów i koleżanki w temat zajęć. Po lekcji każda grupa może udostępnić swoją notatkę pozostałym uczniom, np. przez zamieszczenie pliku w chmurze.

2. Plansza interaktywna Rozmnażanie i uprawa roślin – wskazówki

Praca w parach

Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach przygotowali tabelę ukazującą różnice w uprawach roślin ozdobnych w gruncie i pod osłonami. Powinni uwzględnić przede wszystkim:

  • wybór i przystosowanie terenu,

  • techniki sadzenia,

  • sposoby pielęgnacji,

  • zbiory,

  • przygotowanie do transportu i sprzedaży.

Uczniowie umieszczają plik z zadaniem na platformie ZPE lub w innym środowisku wskazanym przez nauczyciela, który sprawdza wykonanie zadania i udziela uczniom informacji zwrotnej. Na lekcji krótko omawia wyniki pracy, zwracając uwagę na poprawność porównań.

3. E‑book Praktyczny poradnik uprawy roślin ozdobnych

Praca w grupach

Zespół klasowy zostaje podzielony na 4–5 grup. Każda z nich wybiera dwie rośliny: jedną przeznaczoną do uprawy w gruncie, drugą przeznaczoną do uprawy pod osłoną. Ważne jest, aby wybrane gatunki się nie powtarzały.

Zadaniem każdej grupy jest sporządzenie planu uprawy dla obu roślin: od wyboru i przystosowania terenu, przez sadzenie i pielęgnację, aż do zbioru i sprzedaży. Zależnie od możliwości uczniów plan może przyjąć formę broszury, plakatu, grafiki, prezentacji, animacji itp.

Na zajęciach zespoły przedstawiają efekty swoich działań. Prace podlegają ocenie, w której nauczyciel oraz pozostali uczniowie biorą pod uwagę spójność i porządek planu, kreatywność w szukaniu optymalnych rozwiązań i ich trafność, a także pomysłowość w wykonaniu zadania.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Wszystkie multimedia mają alternatywną wersję WCAG, co ułatwia dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

1. Sekwencje filmowe Wademekum uprawy roślin ozdobnych

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do sekwencji filmowych;

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

  • uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, zwłaszcza pisemnych; nauczyciel powinien formułować jasne, krótkie polecenia i często je powtarzać; może je również przedstawić w formie pisemnej i dać uczniom jako check‑listę do oznaczenia;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zapisywać na tablicy pomysły pozostałych uczniów i porządkować mapę myśli, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu.

2. Plansza interaktywna Rozmnażanie i uprawa roślin – wskazówki

  • przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;

  • podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce;

  • podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w trakcie pracy w grupach;

  • należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań.

3. E‑book Praktyczny poradnik uprawy roślin ozdobnych

  • uczniowie uzdolnieni plastycznie i znający oprogramowanie do edycji grafik mogą zadbać o wizualny aspekt pracy;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania; mogą też sprawdzić nowe wiadomości w praktyce przez uprawę wybranej rośliny ozdobnej i notowanie obserwacji.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści