Students work individually, using computers. They open the Slideshow and observe how we can convert units of lengthunits of lengthunits of length, mass and time.
[Slideshow]
After having completed the exercise, they present results of their observations.
Conclusions:
- We can convert units of lengthunits of lengthunits of length using the relations between them:
1 km = 1000 m
1 m = 100 cm
1 m = 10 dm
1 dm = 10 cm
1 cm = 10 mm
- We can convert units of massunits of massunits of mass using the relations between them:
1 t = 1000 kg
1 kg = 100 dag
1 dag = 10 g
1 kg = 1000 g
- We can convert units of timeunits of timeunits of time using the relations between them:
Students use obtained information in exercises and work using the JIGSAW method.
The teacher divides students into 3 persons groups. Each member of the group gets different task from the tasks below. After solving the tasks, students gather in groups that were doing the same task. They discuss the solutions and clarify any doubts. Then, they return to the initial groups and present the solutions to other members.
Wykorzystując informację z ramki, wyraź 1520 km w milach morskich.
m53fa43f55bf973e1_1528449000663_0
Zamiana jednostek
m53fa43f55bf973e1_1528449084556_0
Trzeci
m53fa43f55bf973e1_1528449076687_0
XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:
3) wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach;
6) zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr;
7) zamienia i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona.
m53fa43f55bf973e1_1528449068082_0
45 minut
m53fa43f55bf973e1_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
m53fa43f55bf973e1_1528449552113_0
1. Zamiana jednostek długości i jednostek masy.
2. Wykonywanie obliczeń zegarowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m53fa43f55bf973e1_1528450430307_0
Uczeń:
- zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości i jednostki masy,
- wykonuje proste obliczenia zegarowe.
m53fa43f55bf973e1_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. JIGSAW.
m53fa43f55bf973e1_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m53fa43f55bf973e1_1528450127855_0
Uczniowie przypominają znane jednostki długości, masy i czasu.
m53fa43f55bf973e1_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają Slideshow i obserwują, w jaki sposób możemy zamieniać jednostki długości, masy i czasu.
[Slideshow]
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
Wnioski:
- Możemy zamieniać jednostki długości, korzystając z zależności między nimi:
1 km = 1000 m
1 m = 100 cm
1 m = 10 dm
1 dm = 10 cm
1 cm = 10 mm
- Możemy zamieniać jednostki masy, korzystając z zależności między nimi:
1 t = 1000 kg
1 kg = 100 dag
1 dag = 10 g
1 kg = 1000 g
- Możemy zamieniać jednostki czasu, korzystając z zależności między nimi:
1 doba = 24 godziny
1 godzina = 60 minut
1 minuta = 60 sekund
1 kwadrans = 15 minut
Uczniowie wykorzystują poznane informacje w zadaniach, pracują metodą układanki JIGSAW.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie
Uzupełnij luki.
a) 36,5 km = ...... m
b) 5 800000 cm = ...... m
c) 36 000000 mm = ...... dm
d) 65,35 dm = ...... cm
e) 15,6 km = 15600 …
f) 324 cm = 324 …
g) 943 dm = 94,3 …
h) 2435 m = 24,35 …
Polecenie
Uzupełnij luki.
a) 1,5 kg = ...... g
b) 32,16 t = ...... dag
c) 490000 dag = ...... kg
d) 2 560000 g = ...... t
e) 125 t = 125000 …
f) 254 g = 0,254 …
g) 943 dag = 9,43 …
h) 2,43 kg = 2430 …
Polecenie
Uzupełnij luki.
a) 6 dni = ...... h
b) 16 h = ...... min
c) 360 min = ...... h
d) 420 s = ...... min
e) 15 dni = 21600 …
f) 55 min = 3300 …
g) 0,75 h = 2700 …
h) 54 000 s = 15 …
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
1 mila morska = 1852 m.
Wykorzystując informację z ramki, wyraź 1520 km w milach morskich.
m53fa43f55bf973e1_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Możemy zamieniać jednostki długości, korzystając z zależności między nimi:
1 km = 1000 m
1 m = 100 cm
1 m = 10 dm
1 dm = 10 cm
1 cm = 10 mm
- Możemy zamieniać jednostki masy, korzystając z zależności między nimi:
1 t = 1000 kg
1 kg = 100 dag
1 dag = 10 g
1 kg = 1000 g
- Możemy zamieniać jednostki czasu, korzystając z zależności między nimi: