2) does the initial activities, which make solving the problem easier, such as supporting diagram or choosing the information and the data from the text;
3) notices relations between the given information;
4) solves the problems in stages, using his own, appropriate, convenient strategy leading to the solution.
The students recollect the order of operations in multi‑stage arithmetic expressions.
They give examples of the most common calculation mistakes.
They cooperate to give examples of everyday life situations, in which we use skills connected with addition, subtraction or multiplication. They form short tasks leading to these types of calculations.
The teacher informs the students that this type of tasks is called word problems by mathematicians. The aim of the class will be getting to know methods of solving them.
The students work in small groups. Every group nominates one student. This student talks about some important moments in his life. The other students draw a timeline and mark the mentioned moments there. Using this information, the students produce two word problems, which are meant to be solved by another group of students.
The summary of this part of the class should be discussing any problems that appeared while solving the tasks. Next, they should follow with creating a pattern for solving word problems.
Working in small groups, the students analyse the method of solving the task presented in the applet.
Task 1
Analyse the material in the Interactive illustration.
[Interactive illustration]
The conclusion that should be drawn by the students There are many ways of solving word problems. For example, by writing and performing appropriate operation or graphically.
The students use the information to solve the tasks.
Task 2 Solve the following tasks graphically.
1. John and Frank set off on a bike trip at the same time, from the same place and they took the same way. John did 5 km during half an hour and Frank did 6 km. What is the distance between John and Frank after 3 hours of the trip?
2. Ann has got 3 wooden boards. The second board is twice as long as the first one. The length of the third board equals the sum of the lengths of the first and the second board. Calculate the length of the third board, knowing that the first board is 80 cm long.
Task 3 Solve the tasks using the pattern for solving word problems.
1. Susan eats two scoops of icecream every day. How much money does she spend per week if one scoop costs 2,30 zł?
2. Kinga is 160 cm tall. Jola is 12 cm taller than Kinga. Kasia is 8 cm sorter than Jola. How tall is Kasia? The groups assess another group’s solutions using the “two stars, one wish” strategy.
2) wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisanie informacji i danych z treści zadania;
3) dostrzega zależności między podanymi informacjami;
4) dzieli rozwiązanie zadania na etapy, stosując własne, poprawne, wygodne dla niego strategie rozwiązania.
mca325446c825ea73_1528449068082_0
45 minut
mca325446c825ea73_1528449523725_0
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
mca325446c825ea73_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Zbudowanie schematu rozwiązania zadania tekstowego.
3. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych.
mca325446c825ea73_1528450430307_0
Uczeń:
1. Tworzy schemat rozwiązania zadania tekstowego.
2. Układa i rozwiązuje zadania tekstowe różnymi sposobami.
mca325446c825ea73_1528449534267_0
1. Oś czasu.
2. Dwie gwiazdy, jedno życzenie.
mca325446c825ea73_1528449514617_0
1. Praca zbiorowa.
2. Praca w małych grupach.
mca325446c825ea73_1528450135461_0
mca325446c825ea73_1528450127855_0
Uczniowie przypominają, w jakiej kolejności wykonuje się działania w wieloetapowych wyrażeniach arytmetycznych.
Podają przykłady najczęściej popełnianych błędów w obliczeniach.
Wspólnie zastanawiają się, w jakich sytuacjach życia codziennego wykorzystuje się umiejętności związane z wykonywaniem dodawania, odejmowania czy mnożenia. Formułują krótkie zadania prowadzące do takich obliczeń.
Nauczyciel informuje, że takie zadania matematycy nazywają zadaniami tekstowymi. Celem zajęć będzie poznanie sposobów rozwiązywania takich zadań.
mca325446c825ea73_1528446435040_0
Uczniowie pracują w małych grupach. W każdej z grup wybierany jest jeden z uczniów. Przedstawia on kilka najważniejszych zdarzeń ze swojego życia. Pozostali uczniowie rysują odpowiednią oś czasu i zaznaczają na niej te zdarzenia. Korzystając z tak zebranych danych, uczniowie układają dwa zadania tekstowe, które dają do rozwiązania innej grupie.
Podsumowaniem tej części zajęć powinno być wspólne omówienie problemów, jakie wynikały w czasie rozwiązywania zadań. A następnie wypracowanie schematu rozwiązania zadania tekstowego.
Schemat rozwiązania zadania tekstowego.
1. Uważnie przeczytaj zadanie.
2. Wynotuj dane i szukane – możesz zrobić to na rysunku.
3. Zapisz i wykonaj odpowiednie obliczenia.
4. Sprawdź, czy znaleziona przez ciebie odpowiedź spełnia warunki zadania.
5. Zapisz odpowiedź.
Uczniowie nadal pracują w małych grupach . Ich zadaniem jest przeanalizowanie sposobu rozwiązania zadania zamieszczonego w aplecie.
Polecenie
Przeanalizuj materiał zawarty w Ilustracji interaktywnej.
[Ilustracja interaktywna]
Wniosek jaki powinni wyciągnąć uczniowie
Zadania tekstowe można rozwiązywać różnymi sposobami. Na przykład układając i wykonując odpowiednie działanie lub graficznie.
1. Pan Janek i pan Franek wyruszyli rowerami jednocześnie z tego samego punktu i jadą tą samą trasą. Pan Janek w ciągu pół godziny pokonuje drogę długości 5 km, a pan Franek 6 km. W jakiej odległości od siebie znajdą się panowie po 3 godzinach jazdy?
2. Pani Ania ma trzy deski. Druga deska jest dwa razy dłuższa niż pierwsza. Długość trzeciej deski jest równa sumie długości pierwszej i drugiej deski. Oblicz długość trzeciej deski, jeżeli pierwsza deska ma długość 80 cm.
Polecenie Rozwiąż zadania, korzystając z ustalonego wcześniej schematu rozwiązania zadania tekstowego.
1. Zuzia codziennie zjada dwie kulki lodów śmietankowych. Ile pieniędzy wydaje na te lody w ciągu tygodnia, jeżeli jedna kulka lodów kosztuje 2,30 zł?
2. Kinga ma 160 cm wzrostu. Jola jest od niej o 12 cm wyższa. Kasia jest o 8 cm niższa od Joli. Ile centymetrów wzrostu ma Kasia?
Grupy wzajemnie oceniają rozwiązane zadania, metodą „dwie gwiazdy, jedno życzenie”.
mca325446c825ea73_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
Schemat rozwiązania zadania tekstowego
1. Uważnie przeczytaj zadanie.
2. Wynotuj dane i szukane – możesz zrobić to na rysunku.
3. Zapisz i wykonaj odpowiednie obliczenia.
4. Sprawdź, czy znaleziona przez ciebie odpowiedź spełnia warunki zadania.