Topic: The wealth of nature

Author: Leokadia Stalewicz

Target group

High school / technical school student

Core curriculum

Zakres podstawowy

Cele kształcenia - wymagania ogólne

IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych. Uczeń:

1) wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji;

2) odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne, liczbowe;

5) objaśnia i komentuje informacje, posługując się terminologią biologiczną;

V. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:

1) interpretuje informacje i wyjaśnia związki przyczynowo-skutkowe między procesami i zjawiskami, formułuje wnioski;

2) przedstawia opinie i argumenty związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi;

3) wyjaśnia zależności między organizmami oraz między organizmem a środowiskiem;

VI. Rozwijanie postawy szacunku wobec przyrody i środowiska. Uczeń:

1) rozumie zasadność ochrony przyrody;

2) prezentuje postawę szacunku wobec wszystkich istot żywych oraz odpowiedzialnego i świadomego korzystania z dóbr przyrody;

3) objaśnia zasady zrównoważonego rozwoju.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

XI. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:

1) przedstawia typy różnorodności biologicznej: genetyczną, gatunkową i ekosystemową;

2) wymienia główne czynniki geograficzne kształtujące różnorodność gatunkową i ekosystemową Ziemi (klimat, ukształtowanie powierzchni); podaje przykłady miejsc charakteryzujących się szczególnym bogactwem gatunkowym; wykazuje związek pomiędzy rozmieszczeniem biomów a warunkami klimatycznymi na kuli ziemskiej;

3) wykazuje wpływ działalności człowieka (intensyfikacji rolnictwa, urbanizacji, industrializacji, rozwoju komunikacji i turystyki) na różnorodność biologiczną;

4) wykazuje wpływ działalności człowieka na różnorodność biologiczną;

5) wyjaśnia znaczenie restytucji i reintrodukcji gatunków dla zachowania różnorodności biologicznej; podaje przykłady restytuowanych gatunków;

7) uzasadnia konieczność stosowania różnych form ochrony przyrody, w tym Natura 2000;

8) uzasadnia konieczność współpracy międzynarodowej (CITES, Konwencja o Różnorodności Biologicznej, Agenda 21) dla ochrony różnorodności biologicznej;

9) przedstawia istotę zrównoważonego rozwoju.

General aim of education

Students summarize their messages about biodiversity and its threats.

Key competences

  • communication in foreign languages;

  • digital competence;

  • learning to learn.

Criteria for success
The student will learn:

  • to characterize levels of biological diversity;

  • to provide examples of threats to biodiversity;

  • to describe methods of nature conservation.

Methods/techniques

  • expository

    • talk.

  • activating

    • discussion.

  • programmed

    • with computer;

    • with e‑textbook.

  • practical

    • exercices concerned.

Forms of work

  • individual activity;

  • activity in pairs;

  • activity in groups;

  • collective activity.

Teaching aids

  • e‑textbook;

  • notebook and crayons/felt‑tip pens;

  • interactive whiteboard, tablets/computers;

  • multimedia atlases of plants and animals.

Lesson plan overview

Before classes

  • Volunteers prepare papers dedicated to issues included in the abstract.

Introduction

  • The teacher gives the topic, the goals of the lesson in a language understandable for the student, and the criteria of success.

  • Volunteers present their papers. If necessary, the teacher completes the student's statements.

Realization

  • The teacher presents and discusses the interactive illustration „Selected animals and plants”. He then divides the students into groups and recommends that each of them carry out an in‑depth analysis of one of the points presented in the diagram, based on available sources of information (e.g. internet, atlas or encyclopedia). Students present the results of work in groups. Each team ends their presentation with the wording of the conclusions.

  • Using the brainstorming method, students develop a list of species that reflect the natural richness of their region. The list should include both rare species and commonly occurring at the students' place of residence.

  • Students, working individually or in pairs, carry out interactive exercises to check and consolidate knowledge learned during the lesson. Selected people discuss the correct solutions for interactive exercises. The teacher completes or corrects the statements of the proteges.

Summary

  • The teacher briefly presents the most important issues discussed in class. He answers the additional questions of the proteges and explains all their doubts. Students complete notes.

DyhuuENu3

The following terms and recordings will be used during this lesson

Terms

passive protection
passive protection
R1Sjsi6L84hjX
Nagranie dźwiękowe słówka passive protection

ochrona bierna – ochrona ścisła w odniesieniu do ekosystemów; zupełne i stałe zaniechanie jakiejkolwiek działalności człowieka, mające na celu zachowanie naturalnego przebiegu procesów przyrodniczych

active protection
active protection
R19rqKQMsfxVq
Nagranie dźwiękowe słówka active protection

ochrona czynna – ochrona częściowa w odniesieniu do ekosystemów, dopuszczanie ingerencji człowieka w przyrodę obszaru chronionego w celu zachowania chronionego ekosystemu lub jego wybranych składników w optymalnym stanie albo przywrócenia go do stanu pożądanego

ex situ protection
ex situ protection
RQu8Tf4KmPddM
Nagranie dźwiękowe słówka

ochrona ex situ – ochrona dziko żyjących gatunków roślin, zwierząt i grzybów poza miejscem ich naturalnego występowania, polegająca na przeniesieniu zagrożonych organizmów na miejsce, w którym można zapewnić im trwałe i bezpieczne bytowanie oraz warunki umożliwiające zwiększenie liczebności

in situ protection
in situ protection
Ri1JqSy7PVBrO
Nagranie dźwiękowe słówka

ochrona in situ – ochrona dziko żyjących gatunków roślin, zwierząt i grzybów w miejscu ich naturalnego występowania poprzez działania mające na celu zachowanie ich siedlisk i umożliwienie zwiększenia liczebności

species diversity
species diversity
R6z4o2pUwFoxp
Nagranie dźwiękowe słówka species diversity

różnorodność gatunkowa – jeden z poziomów różnorodności biologicznej; liczba gatunków w danym ekosystemie lub na danym obszarze

Texts and recordings

R1YcpGaX68riv
Nagranie abstraktu

The wealth of nature

Earth's biodiversity is the effect of existence of large amounts of spieces consisting of diverse individuals, which live in various terrestrial and aquatic ecosystems. Genetic diversity within spieces or population depends on the number of different alleles of the given gene. Species diversity, in turn, results from historical factors – evolutionary and modern changes – existence of climate zones, diverisfied terrains, as well as the relations between living elements of ecosystems. Currently, the biodiversity is mainly affected by the human activity.

In the history of the Earth several times there was a phenomenon of natural extinction of species, caused by climate changes or sudden volcanic eruptions and asteroid impacts. The extinction of species is an ongoing process which started around 10,000 years ago. The main factor causing it is human activity.

The existence of each species, including the human species, depends on the preservation of its genetic diversity. The aim of the nature conservation is to preserve natural ecological and evolutionary processes, to preserve diversity of organisms as well as optimal conditions for their life, to rationally use natural resources and to preserve the beauty of the landscape. Nature conservation activities are aimed at recreating or multiplying natural elements destroyed or changed by human activity.