Together they think about the relations between the exponent of the powerexponent of the powerexponent of the power that is raised to a power and the exponent of the result of exponentiation. They consider the problem in groups, analysing own examples.
Task They check their assumptions using computers and draw a conclusion
Students work in 4 persons group using the JIGSAW method.
The teacher divides students into 4 persons groups. Each member of the group gets different task from the tasks below. After solving the tasks, students gather in groups that were doing the same task. They discuss the solutions and clarify any doubts. Then, they return to the initial groups and present the solutions to other members.
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m717b5e6363a59aec_1528449552113_0
1. Stosowanie twierdzenia o potęgowaniu potęgi.
2. Obliczanie wartości potęg z wykorzystaniem twierdzenia o potęgowaniu potęgi.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m717b5e6363a59aec_1528450430307_0
Uczeń:
- stosuje twierdzenie o potęgowaniu potęgi,
- oblicza wartości potęg z wykorzystaniem twierdzenia o potęgowaniu potęgi.
m717b5e6363a59aec_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
m717b5e6363a59aec_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m717b5e6363a59aec_1528450127855_0
Zajęcia rozpoczyna przypomnienie poznanych na wcześniejszych lekcjach prawach działań na potęgach.
m717b5e6363a59aec_1528446435040_0
Uczniowie analizują przykłady.
Wspólnie zastanawiają się, jaka jest zależność między wykładnikiem potęgowanej potęgi a wykładnikiem wyniku potęgowania. Rozważają problem w grupach, analizując własne przykłady.
Polecenie Sprawdzają swoje przypuszczenia, korzystając z komputerów i zapisują wniosek.
[Slideshow]
Wniosek:
- Potęga potęgi jest równa potędze o tej samej podstawie i wykładniku równym iloczynowi wykładników gdzie: i - to liczby naturalne oraz .
Uczniowie pracują metodą JIGSAW w grupach 4 – osobowych.
Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w zespołach które rozwiązywały to samo zadania. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości. Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie Zapisz w postaci jednej potęgi.
a)
b)
c)
d)
e)
Polecenie Uzupełnij wykładnik potęgi.
a)
b)
c)
d)
e)
Polecenie Zamień na potęgę o podstawie 2.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Zapisz w postaci potęgi o podstawie 3.
a)
b)
c)
d)
Polecenie dla chętnych: Oblicz jeżeli .
m717b5e6363a59aec_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Potęga potęgi jest równa potędze o tej samej podstawie i wykładniku równym iloczynowi wykładników gdzie: i - to liczby naturalne oraz .